Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Glòria Barrete/Jordi Llisterri –CR) Innovació educativa no és només tirar envans de les aules o penjar pissarres digitals. Això ho tenen ben clar els diversos col·lectius d'escoles cristianes que estan apostant per la innovació educativa. Entre elles aquest inici de curs destaca la Fedac, els centres escolars de les Dominiques de l'Anunciata del Pare Coll i una de les principals xarxes de l'escola cristiana a Catalunya.

Aquest dijous van obrir el curs amb el Congrés Educar #avuixdemà a l'Auditori de Barcelona. La trobada amb mil docents i representats d'altres institucions educatives va presentar els 24 reptes de l’escola del segle XXI que han estat treballant els darrers anys des de tots els col·lectius implicats en les escoles Fedac. Un treball que ara es concreta a les 24 escoles de la xarxa. 10.500 alumnes i 900 professors a punt per al futur.

Lluny de les sessions oníriques habituals de molts congressos, va ser una jornada dinàmica i amb una cuidada escenografia. Un acte en consonància amb l'empenta que estan donant a les escoles amb el projecte #avuixdemà i la passió per l'educació com a eix. A l'entusiasme també hi va ajudar la intervenció de diversos grups de teatre, animació, i grups de música d'algunes de les escoles, molt celebrades pels participants. Com la primera actuació d'Andrea Motis, exalumna de Fedac Sant Andreu, que va reivindicar la importància de la formació musical.

Més animat encara va ser el final amb tots els docents somrient amb un nas vermell de pallasso al nas. El cost del nassos d'espuma va ser donat a la ONG Pallapupas. Va ser el moment culminant a les xarxes socials, com la sortida de la sala acompanyats dels timbalers de Fedac Sant Feliu. Una animació congressual que no vol dir que hi faltessin idees.

Passat i futur

La presència de les escoles de la Fedac a Catalunya s'inicia fa més de 150 anys, quan el pare Francesc Coll, avui sant, funda a Vic la seva obra religiosa. "El pare Coll il·lumina encara les escoles", explicava a l'inici del congrés Montserrat Font, presidenta de la Fundació Fedac. L'horitzó continua sent "educar des d'una visió cristiana de l'home i del món".

Font va insistir en què la tasca educativa necessita treball conjunt de tots els agents socials. I el que la Fedac presenta és "un projecte agosarat i ambiciós", però que són conscients de la importància del que tenen entre mans: "#avuixemà no significa pressa o precipitació".

El director general de la Fedac, Modest Jou, va intervenir en la mateixa línia: "La bona educació ha de combinar el passat i el futur". I "el projecte #avuixdemà és canvi, però sobretot és escola". Un canvi que ja ha començat a les escoles Fedac. El Congrés tindrà continuïtat amb cinc sessions de treball que es faran durant el curs a Barcelona, Girona, Lleida i Manresa.

En la inauguració també hi van intervenir l'arquebisbe Joan Josep Omella i el vicepresident Oriol Junqueras. Entre representants de la majoria de les grans xarxes educatives de Catalunya, també els van acompanyar durant el congrés el secretari general de la Fundació Escola Cristiana, Enric Puig; el president del consell escolar de Catalunya, Lluís Font; i el director general de Centres Concertats i Centres Privats, Miquel García; i alcaldes dels diversos municipis on és present la Fedac. La consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, va clausurar la jornada.

Un model propi que s'ha de mantenir malgrat les crítiques

L'arquebisbe de Barcelona va obrir el congrés centrant-se en "la importància que l'educació obri els ulls",  també "els ulls del cor, per comprendre que tot és obra de Déu". Una proposta específica de les escoles cristianes que és "una proposta de llibertat: mai no imposem res, sempre proposem". Omella també va dir que és fonamental la dimensió vocacional dels mestres i la seva estimació per als alumnes. Amb un dels seus exemples quotidians, els va explicar que "jo no recordo el llibre que tenia quan anava a l'escola, però sí que recordo els professors i com ens tractaven".

En la intervenció inaugural el vicepresident del Govern de la Generalitat va explicar la dificultat de prendre decisions "que afectaran la vida dels nostres fills durant les properes dècades" i fer-ho en un escenari incert ja que "no sabem com serà el futur". Per això, "no hi ha cap inversió pública que tingui tanta incidència en les persones i durant tant de temps com la inversió en educació".

Oriol Junqueras va protagonitzar també la primera ponència amb una conversa sobre l'entorn educatiu. Allà va defensar l'actual "pluralitat de models educatius, que és enriquidora perquè és més fàcil que sorgeixin propostes innovadores" com està passant a Catalunya. De fet, "és difícil trobar un altre país que de forma sostinguda estigui tan interessat en la innovació educativa. Som més 'montesorians' que els italians".

Per Junqueras, "la societat civil a Catalunya ha cobert un forat enorme", també en el camp educatiu, i "és evident que les escoles concertades tenen un paper central en el manteniment d'aquesta diversitat". Per això, es va mostrar partidari dels principis que recull el Pacte Nacional d'Educació i de la LEC per "superar l'enfrontament entre pública i concertada".

En la clausura, la consellera d'Ensenyament va apostar també per mantenir "el model propi de Catalunya" amb escoles públiques i concertades que fixa la LEC. "Un país amb diversitat de centres" i en el qual "no tot ho ha de fer l'Estat". "Hem d'agrair la feina que feu l'escola concertada i sap greu les critiques que rebeu", va assegurar Meritxell Ruiz. Alhora va reconèixer la finalitat social que va impulsar la fundació de les "escoles religioses centenàries" i que també  "van mantenir el català quan estava prohibit".

Ruiz va recordar que "si la societat canvia, l'educació també ha de canviar", però que "la innovació no ha de ser l'objectiu: l'objectiu són els alumnes". En aquest sentit, va desitjar "que #avuixdemà sigui un dels fars de la innovació educativa que està vivint Catalunya".

Esperança i passió

Els eixos dels continguts del congrés es van desplegar al llarg del dia amb tres ponències més. La religiosa Montserrat del Pozo, pionera en innovació eductiva al reconegut Col·legi Montserrat de Barcelona, va destacar la necessitat d'exercir amb  lideratge i passió la tasca educativa. Un lideratge que és un art i que ha de promoure la cultura de trobada, "la cultura de l'encontre del papa Francesc".

"L'escola cristiana ha de generar esperança, sinó no som persones de resurrecció", va explicar Del Pozo com a clau de la formació que ofereixen els centres religiosos. En l'àmbit del lideratge això vol dir que el lideratge és "tenir un horitzó d'expectatives" i "mantenir la passió per aquest horitzó de manera que generi en el grup esperança i il·lusió, perquè cada persona doni el millor de si mateixa".

En una altra ponència, l'austríac Christian Felber va explicar els fonaments de l'economia del bé comú i com s'ha aplicat amb la banca ètica. Un pensament que reclama que "l'economia ha de ser del bé comú en contra de l'economia que busca la maximització de beneficis". Per això, també en el món de l'educació, cal una "redefinició del que s'entén per èxit econòmic" i remarcar la diferència entre competència i col·laboració.

A la tarda, el polifacètic artista i dinamitzador Siro López va ser rebut amb el màxim entusiasme i va aconseguir fer oblidar l'hora setxa. López, alternant el ball, la pintura i l'humor, va remarcar la necessària coherència entre la identitat que predica l'escola cristiana i la seva manera d'educar: "La nostra identitat no és el que hi ha escrit en un paper; falsejar la nostra identitat és fer-nos mal".

El repte principal està en com aconseguir "transparentar les benaurances". Això passa principalment pel que transparenta en el dia a dia cada persona dedicada a l'educació i en la seva mirada sobre cadascun dels alumnes: "L'alumne que ho suspèn tot també té la seva llum. Ajudem a que la zona fosca acabi il·luminada per aquesta llum". Això també posa límits al que podem esperar de les novetats tecnològiques a l'aula perquè "hi haurà un dia que tots tindrem a casa impressores 3D , però el que canviarà el món és la nostra passió".

Unes reflexions que enllacen amb lema de la escoles Fedac que il·luminava la sala de l'Auditori durant tot el Congrés: "Passió per educar".