Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Fundació Pere Tarrés) El 26'4% dels infants menors de 16 anys que viuen a Catalunya presenten risc de pobresa i, d’aquests, el 26% tenen una alt índex de fracàs escolar. Per a aquests nens i nenes participar en activitats de lleure els permet assolir unes competències que, d’altra manera, no podrien desenvolupar.

La presidenta del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans de la Fundació Pere Tarrés (MCECC) Maria Valencia ha dit aquest dimecres en roda de premsa que “l’acompanyament, atenció i ajuda que reben aquests infants i les seves famílies té un impacte molt positiu sobre el seu benestar” i que la “prioritat dels centres socioeducatius de la Fundació Pere Tarrés és lluitar contra el fracàs escolar”.

La Fundació Pere Tarrés ha realitzat un estudi en els seus 21 centres socioeducatius que cada tarda atenen a 2.500 infants en situació de vulnerabilitat social. I el resultats demostren que oferir cada tarda un espai de relació i de reforç educatiu permet que els infants que hi participen millorin les seves competències emocionals, relacionals, acadèmiques i familiars. 

La fundació ha presentat la campanya solidària 'Ajuda’ls a créixer', que engloba tots els seus projectes adreçats a reduir les desigualtats socials i que permeten que milers de nens i nenes en risc d’exclusió social participar en activitats d’educació en el lleure durant tot l’any: en els centres socioeducatius diaris, en les colònies escolars i casals d’estiu.

Per la seva banda, el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, ha destacat que “el nostre compromís és treballar per a la infància vulnerable a través de l’educació en el lleure atorgant beques per a colònies i casals a l’estiu, donant beques per a colònies escolars i amb els centres socioeducatius durant tot l’any”.

Precisament, la roda de premsa també ha servit per presentar les primeres conclusions de l’estudi que la Fundació Pere Tarrés està fent en aquests centres sobre l’impacte que el programa de reforç educatiu té en la prevenció i la lluita contra el fracàs escolar. “El treball diari en un entorn tranquil i estructurat millora els hàbits socials i l’autocontrol de l’infant, es desenvolupa un sentiment d’arrelament al centre per part de l’infant i es crea un teixit de vincles de qualitat a partir de l’espai de reforç escolar”, explica Maria Valencia. El 90% dels educadors destaquen que aquests infants milloren la seva autoestima i el 64% destaquen millores en els seus resultats acadèmics.

Aquesta millora dels resultats acadèmics juntament amb el treball dels educadors també influeix de manera positiva en la manera de relacionar-se dels infants que acudeixen a aquests centres. Així ho expliquen les seves famílies: el 79% així ho afirmen, xifra que s’incrementa fins al 91% quan són els educadors els que avaluen la relació amb els seus companys. L’infant és més estable emocionalment, és més tolerant i segur en ell/a mateix/a.

Una responsabilitat de tota la societat

Durant la presentació, que s’ha fet en un dels centres socioeducatius de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, ha demanat la implicació i la col·laboració de tota la societat en la campanya solidària “Ajuda’ls a créixer” que aquest Nadal pretén aconseguir recursos perquè aquests centres puguin acollir més infants i atendre’ls en millors condicions.

Concretament, per poder desenvolupar el projecte de centres socioeducatius la Fundació Pere Tarrés demana suport per: atendre més infants en situació de vulnerabilitat social i a les seves famílies; equipar els centres amb els recursos materials que precisen; condicionar els espais per poder realitzar l’atenció socioeducativa amb qualitat i dignitat.

La campanya 'Ajuda’ls a créixer' compta amb el suport econòmic de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Diputació de Tarragona, l’Obra Social de La Caixa i del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales a través del 0,7% de la casella para otros fines sociales, donants particulars i empreses.