Vés al contingut
Catalunya Religió
fecc-competencies-00
Galeria d'imatges

Roger Vilaclara –CR La nova classe de religió ja fa temps que és una realitat. I ara, a més, els professors compten amb un recurs que els ha d'ajudar a entendre el nou currículum basat en les competències i que els permetrà aterrar en el dia a dia, amb els alumnes, aquesta nova proposta. Es tracta de Situacions d'aprenentatge i rúbriques d'avaluació en el nou currículum de religió catòlica (LOMLOE), un treball únic a tot l'Estat que s'ha presentat aquest dimarts a l'Escola d'Administració Pública de Catalunya. La publicació és el resultat del treball entre la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), el Secretariat Interdiocesà d'Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC), l'Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB) i la Facultat de Ciències de l'Educació Blanquerna (URL); amb la col·laboració de l'editorial Cruïlla-SM i la Direcció General d'Afers Religiosos.

La nova publicació dirigida als professors de religió busca donar exemples i models per aplicar i fer la classe de religió en llenguatge competencial. Ho fa a través de situacions d'aprenentatges, a partir de contextos educatius, que plantegen reptes a resoldre que impliquen l'aprenentatge d'uns coneixements. D'aquesta manera, el llibre descriu possibles sessions a treballar amb els alumnes, les metodologies i els instruments a emprar. I com en tot procés cal fer-ne una avaluació. Per aquest motiu, el llibre també inclou unes rúbriques que avaluen el procés diferenciant el que podria ser una avaluació corrent a través d'exàmens. Tot plegat amb el text curricular sencer i un pròleg de l'arquebisbe de Tarragona, Joan Planellas.

“Que la classe de religió, per si sola, sigui competencial és un repte nou i molt gros”

Maite Muñoz, docent a l’SICREB i a l’ISCR Sant Fructuós i una de les coordinadores dels coautors del llibre, ha explicat el treball que s’ha fet per a l’elaboració d’aquestes propostes. Un treball que s’ha dut a terme en tres fases i que ha girat al voltant de “motivar els alumnes que vinguin a la classe de religió”. “Volíem que el seu aprenentatge fos viu i significatiu”, ha dit. Per això s’han desenvolupat diferents estratègies per fer les sessions atractives i també s’ha comptat amb elements imprescindibles del cristianisme: la Bíblia, el Pacte educatiu Global del papa Francesc, les encícliques o els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Qui també ha coordinat els coautors del llibre ha estat Ferran Piñeiro, docent a l’ISCREB i a l’ISCR Sant Fructuós. Ha reconegut que la proposta es viu “amb molta il·lusió”, però també amb “la responsabilitat que comporta un canvi”.

Ha explicat que a l'hora de desenvolupar tot el treball, l’equip va voler combinar dues metodologies. D’una banda, ha parlat del mètode científic amb l’observació de la realitat, l’estudi i les conclusions concretes i, d’altra banda, s’ha referit a “la revisió de vida”. “Un mètode molt nostre que es basa a veure, jutjar i actuar”, ha dit.

“La religió a l’escola necessita docents, espais i materials com els que hem preparat”

El treball de Mercè Cols, docent de teologia i didàctica de la Religió Catòlica a la Universitat Blanquerna -URL, es va centrar a revisar des de la teologia i la didàctica els materials per a mestres. Des de la seva perspectiva, en l’acte ha assegurat que es tracta d’un treball “absolutament necessari”.

Ha parlat de la nova classe de religió com un model diferenciat d’aquells currículums anteriors que s’allunyaven del context “amb accents doctrinals i catequètics”. En el nou marc, parlem d’una classe de religió “en sortida” i que està “tacada i no tancada”, ha dit Cols. També ha subratllat que, amb el nou treball, la classe de religió “no queda aïllada”. “Tenim un currículum i un disseny que s’acosta a les altres matèries”, ha afegit.

Una experiència de sinodalitat al servei dels docents

La religiosa de la Companyia de Maria Núria Caum, qui també és sotsdirectora i cap d’estudis de l’Institut de Ciències de la Religió de Barcelona (ISCREB), ha insistit a “felicitar la feina feta”. “És el primer cop que s’ha plantejat una mena de formació d’aquest estil”, ha dit. Una proposta que la va captivar quan la va començar a compartir amb els professors de l’ISCREB. S’ha referit al procés com “una experiència de sinodalitat al servei dels docents”.

El coordinador de Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de Religió a Catalunya, Pere Micaló, va ser uns dels impulsors de la iniciativa d’aquesta publicació. En la seva intervenció ha detallat el procés de l’elaboració del nou recurs. Un procés que ha passat per formacions i dos equips de treball que treballen des del gener del 2022. “Ha estat un plaer treballar amb tot aquest equip de grans persones i bons professionals”, ha conclòs Micaló.

L'Escola Cristiana preveu que la nova publicació es pugui difondre en digital en un futur

Antonio Roura, director de la revista ‘Religión y Escuela’, ha definit l’etapa com “un moment únic” per la religió a l’escola. “Que la matèria de religió, per si sola, sigui competencial és un repte nou i molt gros”, ha dit.

“Hem de ser capaços de construir una classe de religió que sigui rellevant i significativa”, ha manifestat Roura. El repte, ha dit, és preparar els alumnes pel que vindrà i “respondre al moment actual”. Per a ell, cal que el professorat demostri que està preparat per “oferir una classe de religió en mode competencial com la resta de matèries”.

En el seu discurs, Roura ha reconegut que aquest procés és complicat i que no es fa d’un dia per l’altre. Una transformació “radical” que tot just comença, però que es troba en el camí idoni. Amb tot, ha reclamat més formació teològica, pedagògica i didàctica per als professors.

El professorat, clau en els prejudicis i l'analfabetisme religiós

La secretària general de la FECC, Meritxell Ruiz, ha destacat el “gran procés de sinodalitat” que s’amaga darrere la publicació. El llibre, que ha explicat que es preveu que es pugui difondre digitalment en un futur, l’ha definit com “un gran treball en equip de persones, institucions i àmbits diferents”.

Per a Ruiz, el nou llibre, a més de donar les claus del nou currículum de religió, aterra la pràctica diària dels docents. Finalment, la secretària general de la FECC ha reivindicat la necessitat d’aquests recursos: “La religió a l’escola necessita docents, espais i materials com els que hem preparat”.

Per la seva banda, el director general d’Afers Religiosos, Carles Armengol, ha recordat la importància de “normalitzar la presència pública del fet religiós a la societat”. Una tasca difícil per dos motius: “Els prejudicis i l’analfabetisme sobre el fet religiós a la societat”. I en aquests punts és on, segons Armengol, el professorat hi té molt a dir. També ha agraït la feina de les entitats i institucions que han fet possible la publicació.

El cap d'àrea d'identitat i missió de la FECC, Eloi Aran, ha estat l'encarregat de presentar i moderar l'acte.

Obertura, diàleg i competències

El nou currículum de religió catòlica el va aprovar la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) el 2022 i es va elaborar arran de la nova llei LOMLOE. Amb la seva publicació al BOE, va començar a ser una realitat a les escoles aquest curs 2022-2023. Entre les principals novetats de la proposta hi havia la metodologia de treball, el vessant humanístic, el perfil de sortida de l’alumne i l’arrelament del currículum a cada territori.

La proposta ha de conferir a aquesta matèria més obertura. Va ser el resultat de mesos de diàleg i treball participatiu amb la comunitat educativa per part de la CEE i del Ministeri d’Educació. La classe de religió catòlica és ara més competencial i té una orientació cap a la resta del sistema educatiu, amb el reforç de vincles amb la resta de matèries.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.