Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Observatori Blanquerna) Una desena de directors de festivals de cinema espiritual de tot el món s’han reunit aquest dimecres a Barcelona en el marc de la XIII Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya. És la primera vegada que es convoca una reunió d’aquest tipus.

Els festivals de cinema espiritual són una realitat creixent al món, especialment la darrera dècada. A la trobada, pionera de Barcelona, hi han participat directors d’Egipte, Mèxic, Argentina, Regne Unit, França, Bèlgica, Itàlia, Alemanya i Suïssa.

Es tracta de festivals amb pel·lícules i premis centrats en diversitat religiosa o visions transcendentals de la vida i alguns d’ells es van iniciar en els anys 40, com el d’Egipte, o en els anys 60, com el Prix Farel de Suïssa.

Abdul-Rehman Malik, director del festival Insight Film Festival, ha destacat la proposta catalana com a “única, especial i molt propícia per establir xarxa, i per reflexionar sobre el cinema com a vehicle per contrarestar l’auge del populisme i la xenofòbia”.

Malik ha recordat que el cinema reflecteix que vivim en un món on “tot es polaritza i es problematiza”, i ha desmuntat la idea de que el diàleg sigui fàcil: "posem pel·lícules que suscitin preguntes, reaccions i fins i tot oposició. Si el diàleg és fàcil, és que no estem fent la nostra feina”.

El director alemany Michael M. Kleinschmidt ha destacat que en el seu Festival, a Recklinghausen, aconsegueix un èxit de públic molt alt amb pel·lícules que tracten qüestions de conflictes socials, refugiats o també específicament temes cristians. El seu festival és ecumènic i hi participen tant catòlics com protestants i administració pública des dels seus inicis.

Magali van Reeth, presidenta de SIGNIS Europa, ha explicat la importància però també la dificultat de cosmovisions que es dóna en els jurats ecumènics i interreligiosos dins dels Festivals de Cinema generalistes, i Guido Convents, del Film Festival Desk de SIGNIS de Brussel·les ha il·lustrat com des de l’església catòlica hi ha hagut un interès pel cinema des de fa dècades.

La trobada ha estat organitzada per l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura, la Direcció General d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya amb la col·laboració de l’associació de comunicació SIGNIS Internacional.

L’aposta del Govern de Catalunya, ha dit en la inauguració Enric Vendrell, director general d’Afers Religiosos, és que “ens cal un major grau de coneixement de les religions per part de la ciutadania” i ha destacat que “creients de diferents religions s’han fet presents, des dels inicis, en els festivals de cinema de tot el món”.

A Barcelona, des de fa 13 anys, se celebra la Mostra de Cinema Espiritual, una proposta, ha destacat Vendrell, que “rescata pel·lícules significatives del del punt de vista espiritual que són poc conegudes pel públic, però també ofereix, en preestrena, títols claus de pel·lícules de les diverses religions”.

La trobada, única en el seu gènere, s’ha emmarcat en el Seminari “International Seminar on Film and Values”, els resultats del qual sortiran aviat en un volum editat per l’Observatori Blanquerna.

Míriam Díez, directora de l’Observatori Blanquerna, ha explicat que el cinema i la religió són “essencials” per a una cultura del diàleg, especialment útil per a les generacions més joves, i ha recordat que al món hi ha desenes de festivals de cinema espiritual que no es coneixen. A més, ha desitjat que aquesta primera trobada serveixi per “desencallar” aquest desconeixement i que faciliti una plataforma de trobada per a aquests que tingui continuïtat en el temps.

Per la seva banda, Josep Maria Carbonell, degà de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, ha insistit en el paper que tenen per al diàleg intercultural els centres de recerca i entitats com l’Observatori Blanquerna, obertes a la reflexió sobre el paper de la religió en la cultura cinematogràfica.