Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Glòria Barrete –CR/Reus) Cinc-cents mestres i professors de religió s'han aplegat aquest dissabte a l'escola La Salle Reus per a participar de la IX Jornada de Mestres i Professors de Religió, organitzada conjuntament pel Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC) i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC).

Una trobada que ja fa nou anys que s'organitza i que enguany se celebra en un moment en el qual la classe de religió està en el punt de mira, degut a la polèmica sorgida amb el nou currículum d'ensenyament de la religió publicat al BOE fa unes setmanes. Així ho ha reflectit també el manifest de la trobada. Un currículum que per l'arquebisbe de Tarragona, Jaume Pujol, està "molt preparat i és molt adequat d'acord a les altres matèries", ja que Pujol afirma que "s'ha de recordar que la religió és una assignatura, com ho és socials o les matemàtiques", una assignatura que dóna "uns coneixements i també uns valors teològics". Però, com s'està fent la religió a les escoles? Es fa catequesi?

Els mestres i professors de religió catòlica han fet públic un manifest de la jornada en què diuen que "malgrat les dificultats i les incomprensions, dilluns tornarem a l’institut i a l’escola amb renovada esperança, disposats a ser testimonis d’Aquell que ens envia".

Per Claustre Besora, mestre de religió al col·legi Sant Gabriel de Sant Adrià de Besòs, "l'assignatura de religió és un espai més on donar a l'alumne respostes a les preguntes que es fa sobre la seva vida". Oriol Recasens, mestre de religió a dues escoles públiques, a Ferrer i Guàrdia del barri de Nou Barris de Barcelona, i al Timbaler del Bruc, afirma que lluny de fer catequesi a l'assignatura, "s'ensenya cultura religiosa a través de l'història, el context social en el que vivia Jesús, i ensenyar uns trets fonamentals dels valors cristians que predicava Jesús".

Enric Puig, secretari general de la Fundació Escola Cristiana, creu que l'assignatura de religió "hauria de tenir molt present a l'alumne i el seu entorn i, d'altra banda, hauria d'oferir uns coneixements sobre què és el cristianisme i com viuen els cristians". Alhora, el mestre de religió, a part d'oferir coneixements, ofereix el testimoni: "representa el compromís amb uns valors que no només els ensenya teòricament, sinó que els viu en la seva pròpia vida", ha recordat la Consellera d'Ensenyament de la Generalitat, Irene Rigau.

L'arquebisbe Pujol creu que la polèmica que s'ha generat entorn al nou currículum evidencia l'interès que hi ha per "expulsar la religió de l'escola, un gravíssim error, ja que a l'escola conflueixen tots els sabers i si a l'escola falta la religió, hi falta un dels coneixements". Cal, però, fer l'assignatura de religió d'una manera "propera i didàctica", ha recordat Enric Puig, "una proximitat que demana el papa Francesc i que hauria de crear comunitat dins de la mateixa classe, respectuosa amb altres plantejaments religiosos, però sense oblidar l'origen de la classe de religió catòlica: de l'Evangeli, del que deia Jesús i sobretot del què feia".

La IX Jornada de Mestres i Professors de Religió ha comptat també amb una ponència a càrrec d'Eduard Ibáñez, director de Justícia i Pau de Barcelona,  entorn el tema Educar persones en el compromís amb la societat. Una visió des de l’Evangeli i la Doctrina Social de l’Església, 21 tallers, una visita a les diferents editorials patrocinadores de la Jornada i una Eucaristia celebrada a l’església Prioral de Sant Pere Apòstol. Han assistit a la IX Jornada la Consellera d'Ensenyament, Irene Rigau; l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, i el director general d'Afers Religiosos de la Generalitat, Enric Vendrell, entre d'altres.

[Fotografies: arquebisbat de Tarragona]