Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Jordi Llisterri –CR) Aquest dimecres es va celebrar una jornada de formació específica al responsables de les escoles cristianes de Catalunya sobre la protecció a la infància i la prevenció dels abusos a menors. En la jornada es va constatar que ja existeix una àmplia cultura en aquest aspecte dins de l'escola cristiana amb institucions que fa més d'una dècada que tenen en funcionament protocols de prevenció i actuació. Hi van participat més d'un centenar de titulars i responsables de diverses entitats i congregacions que dirigeixen centres educatius.

En l'inici de la jornada, Enric Puig, secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, va remarcar que "l'Església té una política clara i decidida" contra els abusos de menors. I que la protecció del menor i l'atenció a les víctimes "passa per davant del prestigi de la institució". Una línia d'actuació que s'ha enfortit durant el pontificat del papa Francesc. Puig també va insistir en la necessitat de no posar tots els docents sota sospita i ha reivindicat "l'acció educativa ben feta" de les escoles cristianes.

Miquel Garcia Casaponsa, director general de Centres Privats i Centres Concertats del Departament d’Ensenyament, també va intervenir al principi de la jornada. Garcia Casaponsa va remarcar la importància d'una escola que formi en valors ètics perquè més enllà de les normatives i de l'actuació de l'administració es puguin evitar els abusos: "els demano que ens ajudin a aixecar el llistó ètic"

No n'hi ha prou amb els protocols

En la sessió es van presentar els protocols que els darrers anys han anat aplicant diverses congregacions religioses en els seu centres. Raimon Novell, coordinador per a la protecció dels infants de Maristes Catalunya, Jordi Jover, director de la Xarxa-La Salle Catalunya, i Ernest Botargues, de l’Escola Pia de Catalunya, van explicar el seu treball de prevenció i com han anat actualitzant i ampliant els protocols.

Es va constatar que més enllà dels protocols, el repte és el canvi de mentalitat de tota la comunitat educativa, incloses les famílies. I la importància de detectar un sol delicte d'abusos, perquè probablement vol dir que se'n evitaran molts d'altres. En aquest sentit, també és important garantir que els alumnes cada vegada tinguin més consciència d'on són els límits i que tinguin canals per denunciar situacions de risc. I que qualsevol sospita no pot quedar en un calaix. Per això, tots els protocols han de preveure la formació i implicació de tota la comunitat educativa, i canals oberts de comunicació als alumnes o d'altres víctimes.

Els protocols també han de detallar algunes situacions concretes de l'organització escolar, fins i tot en aspectes tan concrets com determinar qui té accés als vestuaris o com s'eviten els espais tancats. Una nova cultura de prevenció que també demana una reflexió sobre la proximitat física dels docents amb els infants i joves per evitar situacions de risc però sense que signifiqui trencar una relació afectiva sana.

Alhora, es va constatar que probablement fins ara no socialment s'ha tingut prou consciència de la magnitud del problema, i de què vol dir que afecti a un de cada cinc menors segons dades oficials del Consell d'Europa. A més, l'escola també és un àmbit on es poden detectar altres les situacions de més vulnerabilitat dels infants. Els protocols que es van presentar en la sessió tenen una visió més transversal de la protecció a la infància i contempla aspectes socials i altres maltractaments.

La sessió de formació també va comptar amb l'aportació de la psicòloga Pilar Polo, coordinadora de Formació de la Fundació Vicki Bernadet, entitat que ha col·laborat en l'elaboració d'alguns dels protocols que tenen vigents les escoles cristianes. La intervenció ajudar assistents a comprendre el que viuen i com gestionen la situació els menors víctimes d'abusos. Polo va explicar la dificultat que tenen per relatar el que els està passant, i que els abusos es mantenen gràcies al silenci. També va remarcar que no hi ha abusos que es puguin considerar menors perquè tots els tipus d'abusos tenen un impacte sobre les víctimes, i que els abusadors tenen moltes maneres de pressionar a la víctima perquè ho mantingui en secret.

Nous protocols

El Director General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa del Departament d’Ensenyament, Jordi Miró, va presentar les línies d'actuació que proposa el nou protocol que ha d'aprovar el Govern de la Generalitat. Un protocol molt ampli que recull tot tipus de maltractaments, situacions de desprotecció a la infància i la violència o assetjament en l'àmbit escolar. El text marcarà directament l'actuació en els centres públics i haurà de ser la referència de les escoles concertades.

Miquel Mateo, jurista i secretari general adjunt de la Fundació Escola Cristiana, va parlar dels canvis legals dels darrers anys que afecten a la responsabilitat civil i penal dels centres docents. Alhora, va anunciar que abans de finals de curs la Fundació lliurarà a tots els centres un protocol que podran implantar les escoles que no disposin d'aquest instrument. La sessió ha comptat també amb una intervenció de consultor de comunicació Josep Martí, que ha remarcat la necessitat d'actuar amb transparència en la gestió informativa d'aquests casos.