Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor –CR) A les acaballes del segon trimestre el Consell Escolar de Catalunya va aprovar el document 'Les tecnologies mòbils als centres educatius' en què es promovia passar d'una política de censura a promoure el potencial pedagògic dels dispositius mòbils a les aules. En aquesta mateixa línia, la Fundació Escola Cristiana de Cataluny ha convocat la 13a Jornada de Tecnologia Educativa i Fira TIC, que se celebrarà el proper 8 de maig al Seminari Conciliar de Barcelona.

La jornada presentarà diferents tecnologies educatives emergents i parlarà també de l'ús dels dispositius mòbils a l'escola. “A moltes escoles no hi ha tauletes o n'hi ha molt poques i, en canvi, de telèfons mòbils en tenim a la butxaca de cada nano. Volem aprofitar el potencial d'aquesta eina, en comptes de deixar-la de banda i desaprofitar tot allò que ens pot donar”, explica Azucena Vázquez, professora a l’Escola Tècnico-Professional Xavier i membre de l'equip que ha organitzat la jornada.

Segons explica Vázquez, les jornades tractaran de forma transversal la qüestió metodològica: “Volem aprofitar les noves tecnologies per treballar d'una altra manera, donant molt més protagonisme a l'alumnat”. En aquest sentit, parla d'algunes escoles on s'ha implementat el model de 'flipped classroom', 'la classe capgirada'. Un model que planteja la classe al revés de l'esquema tradicional: “Els nens fan la teoria a casa, amb un vídeo, i quan arriben a classe el que fan és aprofundir-hi amb activitats que ho posen en pràcica”.

Experiències pràctiques d'aquesta mena formen part del programa d'aquesta tretzena edició. Fins a nou experiències reeixides a l'aula mostraran noves possibilitats pedagògiques partint de dispositius portàtils, siguin tauletes, ordinadors portàtils o telèfons. També hi ha previstos quatre tallers sobre gamificació i sobre aprenentatge amb mòbils i tauletes.

Aprendre en la societat en xarxa

El programa de la jornada inclou tallers i dues ponències plenàries dedicades una exclusivament al món dels mòbils, a càrrec de Juanmi Muñoz, codirector de l'Observatori d'Innovació Tecnològica i Educativa, i de Ferran Ruíz, president del Consell Escolar de Catalunya. L'objectiu de les seves intervencions serà analitzar com afecta l'aprenentatge escolar el fet de viure en una societat digital interconnectada.

Aquesta 13a edició s'ha estructurat en tres eixos: el primer, les noves tecnologies; el segon, els dispositius mòbils; i el tercer, les tecnologies emergents. Tots tres se sostenten en la possibilitat d'un canvi de política en l'ús dels mòbils a les aules, d'acord amb el document aprovat al març pel Consell Escolar de Catalunya.

Per a Azucena Vázquez, “hem d'entendre els mòbils com a eina pedagògica i no com a eina penalitzada”, si bé reconeix que “les escoles estem una mica a l'expectativa perquè ens hem adonat que tenim una eina molt potenent a la butxaca de cada alumne, però sovint no sabem que podem fer amb ella”.

En la preparació d'aquesta jornada de treball s'ha tingut en compte una demanda concreta molt freqüent a Infantil que és el criteri per seleccionar aplicacions per treballar a l'aula, davant l'allau de possibilitats.

Davant de l'escletxa digital

Pel que fa als requisits tecnològics mínims amb els que les escoles han de treballar, Vázquez explica com a l'hora de seleccionar continguts o aplicacions busquen que “siguin gratuïtes, com a mínim en l'àmbit educatiu” i també que “els alumnes s'hi puguin connectar des d'un telèfon intel·ligent”, és a dir, que tingui la possibilitat de navegar.

“Jo em trobo que els meus nanos viuen situacions econòmiques molt delicades, però que tots tenen mòbil. Alguns potser no tenen connexió a casa, però això amb la connexió a l'aula se soluciona”, assegura Vázquez. I alhora, apunta que “sí que seria bo fer una reflexió sobre com l'ús d'aquestes tecnologies no ha de fomentar una escletxa digital entre els alumnes, sinó que hem de trobar la manera que serveixi per fer ponts i que sigui una eina d'integració”.