Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(David Casals i Vila –CR) Petit avenç per aconseguir que a l’igual que s’ofereix una assignatura de religió catòlica o evangèlica en l’ensenyament obligatori per a les famílies que així ho demanen, passi el mateix amb la tradició musulmana, quelcom que reconeix la legislació espanyola des de 1992 però que la Generalitat segueix sense aplicar, a diferència d'altres autonomies.

El Boletín Oficial del Estado (BOE) va publicar fa uns dies el currículum de com hauria de ser aquesta assignatura, i quins continguts s’haurien d’oferir al llarg dels diferents cursos de l’educació primària.

“Hi ha dubtes que sigui imminent” la publicació d’aquesta resolució del BOE a partir del curs vinent, ha senyalat en declaracions a CatalunyaReligió.cat Mohammed Halhoul, portaveu del Consell Islàmic de Catalunya, una de les federacions que agrupa a les comunitats musulmanes presents al Principat.

“A Catalunya és impensable que, pel proper curs, s’ofereixi aquesta assignatura. Ho veig quelcom molt llunyà, fina ara no s’ha fet res” al respecte, conclou Halhoul.

Hi ha autonomies que compten amb professors d’islam i els alumnes de les famílies que ho desitgen, se’ls ofereix una assignatura de religió confessional en l’ensenyament obligatori. Això succeeix a Ceuta, Melilla, Aragó, Andalusia, Euskadi i les Canàries, però no a Catalunya.

Halhoul recorda que en cap cas els musulmans estan demanant cap privilegi, simplement, quelcom que reconeix la legislació espanyola des de 1992. Fou en aquell any quan, en compliment de la Constitució de 1978, l’Estat va firmar convenis de cooperació amb les federacions que agrupen a les comunitats musulmana, jueva i evangèlica.

22 anys després, l’assignatura d’islam segueix sense ser una realitat a Catalunya. L’única solució que s’ofereix a les famílies que així ho desitgen és fruit d’un conveni que va firmar la Generalitat amb el Govern de Marroc, i que consisteix en classes de llengua àrab i cultura musulmana fora de l’horari escolar, en centres educatius, a partir de les 18 hores entre setmana o els dissabtes.

Halhoul explica que, en cap cas, aquesta oferta pot suplir l’existència d’una assignatura de religió islàmica en l’ensenyament obligatori. Aquests continguts extraescolars “se centren en la llengua àrab, i són professors pagats pel Marroc”. A aquesta iniciativa, s’hi han de sumar alguns “tallers” per a nens i joves que ofereixen algunes comunitats musulmanes, per tal d’aproximar la llengua, la cultura i el fet religiós musulmà als més menuts.