Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Jordi Llisterri-CR)  Els liturgistes mai han estat gaire partidaris de les guitarres a la missa. Tampoc ho era el pare Gregori Estrada, un dels grans compositors litúrgics de Montserrat. Però dins de la seva extensa obra el pare Gregori va compondre quatre salms responsorials per a guitarra que havien quedat en oblit. Aquest dimecres s’han recuperat i cantat de nou en la presentació del llibre Quatre salms responsorials que s’ha fet a la parròquia de la Mare de Déu de Núria de Barcelona.

L’abat Josep Maria Soler ha explicat que aquests salms mostren com “la guitarra pot ser un instrument litúrgic vàlid amb qualitat”. Com han comprovat els assistents, el seu so acompanyant el text del salms és “com una nova cítara de l’antic Israel”, que acompanyava les lectures dels textos sagrats. Recuperar aquesta formula és una aposta “especial i atrevida”.

La Comissió de Trobades d’Animadors de Cant de Montserrat ha estat l’impulsora de la recuperació d’aquestes quatre salms responsorials, editats per FICTA. El pare Gregori Estrada els va compondre precisament per les  Trobades dels anys 1985, 1986, 1987 i 1994. I ho va fer perquè les interpretés una de les seves participants, la guitarrista Mercè Saladrich. D’aquí en van sortir una de les obres més contemporànies de la producció litúrgica del pare Gregori i les úniques per a guitarra, instrument poc habitual en la música sacra.

 

“Si es toca bé”

Obviament, no parlen de les guitarres de Kairoi o dels Minyons Escoltes. Com ha explicat el germà Andreu Martínez, responsable de la Trobades d’Animadors de Cant, són peces virtuoses. Especialment el preludi i la cloenda de totes les quatre obres. Demostren com Gregori Estrada va veure que “es pot posar la guitarra al servei de la Paraula”. Això sí, “si es toca bé”.

El guitarrista David Manzanares ha fet la transcripció musical d’aquests acompanyaments per als salms responsorials que ha permès editar el llibre i tornar-los a interpretar en la presentació. Els assistents a la presentació han tingut el privilegi de sentir la mateixa Mercè Saladrich tocant els quatre salms i participar en el cant com ho havia concebut el pare Gregori.

L’abat Soler, autor del pròleg, ha destacat també que “en la interpretació de la música litúrgica la primacia l’ha de tenir la Paraula”, perquè “el Salm és una resposta i acollida de l’assemblea a la Paraula de Déu”. Això és el que s’ha pogut comprovar escoltant les quatre obres. L’aparent simplicitat que ofereix la guitarra en la recitació dels Salms.

 

 

Dos estudis sobre els salms i la composició

El llibre també presenta un estudi de cada salm fet des del punt de vista exegètic, litúrgic i espiritual pel pare Ramon Ribera-Mariné. El pare Jordi-Agustí Piqué exposa un ampli estudi hermenèutic musical sobre aquestes composicions. Després d’aquesta profunda introducció es troba la transcripció per a guitarra dels quatre salms.

El monjo de Montserrat Ramon Ribera-Mariné ajuda a penetrar cristianament en el text sàlmic proclamat. És un estudi breu del text, fet des del punt de vista exegètic, litúrgic i espiritual. Breument exposa què representen els salms en la Bíblia, com s’han d’interpretar des de la perspectiva cristiana, quina és la finalitat del salm responsorial en la missa i situa els quatre salms en relació amb la primera lectura i l’evangeli de cadascun dels quatre diumenges corresponents.

L’estudi d’aquestes composicions que fa Jordi-Agustí Piqué, monjo de Montserrat i president del Pontifici Institut de Música Sacra, permet penetrar en el missatge que el pare Gregori dona amb la seva música per a cada salm. La seva aportació explica el el treball de composició que va fer el pare Gregori sobre aquests quatre salms, per tal de transmetre el missatge de cadascun d’ells i moure el cantor i l’assemblea a sintonitzar amb la Paraula de Déu. També mostra detalladament tota la tècnica musical que hi ha darrera de cada salm. Amb això permet de conèixer el treball de composició i ofereix una guia de com cal compondre música per acompanyar els textos bíblics i litúrgics. A més, mostra la clau per entendre el món musical i espiritual del pare Gregori Estrada.