notícies relacionades

El V Seminari del Consell Gaudí, a la Sagrada...

(Sagrada Família) El claustre de la Mercè de la Sagrada Família va acollir la cinquena edició del Seminari del...

Bastir un pont entre Llull i Gaudí

(Centre de Documentació Ramon Llull) Anthony Bonner plantejava un repte fa uns anys: “Ramon Llull va recollir tots els...

Acord entre la Sagrada Família i l'...

(Jordi Llisterri/CR) “Negociant la gent s’entén”. Així resumia Esteve Camps les virtuts de l’acord entre el patronat de...

De què parlem quan parlem de pedra tesada?

(Sagrada Família) Tesar vol dir donar tensió, és a dir, tensar, tibar. Però, com es pot tibar una pedra? Doncs el que...

El treball de Gaudí a Montserrat, al descobert

(Abadia de Montserrat) Dimarts, 12 de juny, a les 12h, tindrà lloc a la Sala Puig i Cadafalch de Montserrat l’acte de...

La Sagrada Família, receptacle d’altres projectes...

(Blog de la Sagrada Família) Antoni Gaudí ja va tenir contacte amb la professió d’arquitecte molt abans d’obtenir-ne el...

La Facultat Antoni Gaudí proposa conèixer a fons...

(Ateneu Universitari Sant Pacià) La Facultat Antoni Gaudí d'Història, Arqueologia i Arts Cristianes (FHEAG),...

Recorregut per les galàxies Gaudí

(Eloi Aran/CR) Qui no coneix una institució que porti el nom d'Antoni Gaudí? La fama universal de l'arquitecte ha...

veure la fe

La forja, a l’ADN de Gaudí

(Blog de la Sagrada Família) Sí Gaudí és reconegut per la seva aportació en el camp de l’arquitectura, ho és, en molt bona part, per la incorporació en les seves obres d’un profund coneixement del treball artesanal, i molt especialment en el camp del treball amb els metalls, als quals cal donar-los forma a cops de martell. I és que de ben jove va aprendre molt bé el treball de la forja, una tècnica que es basa en la deformació de metall en calent treballat a cops de martell per la posterior creació de peces finals: el seu pare i els seus avis havien estat calderers i aquesta proximitat familiar amb el treball amb ferro va fer que conegués bé l’artesania d’aquest l’ofici.

Posteriorment, va desenvolupar tècniques i dissenys de ferro. Així, elaborava peces amb les quals complementava i decorava els edificis que projectava, com reixes, baranes i portes i, fins i tot, alguns dels seus mobles. Al jardí de la Casa Museu Gaudí, residència de l’arquitecte des de 1906 fins a 1925, hi ha un espai expositiu a l’aire lliure on s’hi exhibeixen diversos elements dissenyats per Gaudí i elaborats amb ferro.

En el cas de la Sagrada Família, s’hi poden admirar dos armaris a la Sagristia de Ponent que Gaudí va dissenyar amb fusta i forja per guardar-hi tot el necessari per al culte: un serveix per desar-hi els ornaments litúrgics que vesteixen els celebrants i ministres de les celebracions, com les casulles, i l’altre s’utilitza per a guardar-hi els diversos objectes litúrgics com els calzes o els missals. Per tal de poder conèixer al detall la simbologia dels dos armaris, durant la visita es pot veure un audiovisual explicatiu.

Aquests dos armaris van ser utilitzats fins l’any 1936, quan van ser cremats i destruïts gairebé en la seva totalitat. Gràcies a la conservació del ferro que els conformaven, però, s’han pogut restaurar seguint el disseny original i en l’actualitat ja tornen a estar en ús. L’Enric Pla, ferrer, ens explica en el següent vídeo com ha estat el procés de restauració dels armaris i la tècnica i ofici del forjador, que, tot i semblar senzill, requereix de coneixements en materials derivats del metall i les fundicions, juntament amb un cert gust artístic.

propostes

monogràfics