Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) Aquest dilluns la Fundació Escola Cristiana de Catalunya ha alertat sobre la credibilitat dels darrers estudis publicats sobre segregació escolar. Ho fa després que la Fundació Jaume Bofill hagi presentat dos informes en quinze dies de diferència que assenyalen l’escola concertada com a causa directa de la desigual distribució de l’alumnat vulnerable. L’escola cristiana considera que fan servir dades esbiaixades i critica que no reflecteixin com l’escola concertada “contribueix de manera decidida i eficaç a l’equitat escolar”.

En l’editorial d’aquest dilluns, l’equip de la FECC assenyala que “un sistema mixt que no és segregador per se, sinó, en qualsevol cas, per la seva incorrecta aplicació, especialíssimament per l’incompliment del principi d’equivalència econòmica”. Fan referència així a l’infrafinançament històric de l’escola d’iniciativa social, que pateix “unes dotacions de mitjans públics absoluta i injustament precaris”. És a dir, que els centres concertats no poden ser gratuïts perquè l’administració no cobreix tots els costos i els han d’assumir les famílies.

En el primer informe, titulat ‘La sobreoferta educativa, un risc per a la segregació escolar’, publicat a primers de maig, la Fundació Jaume Bofill afirmava que “cal aprimar una xarxa concertada excesiva” per “la caiguda de la natalitat i la sobreoferta a la concertada”. El segon informe, publicat dijous, porta per títol ‘La concertada a debat’ i es presenta com una anàlisi comparativa del sistema català amb models d’altres països en clau d’equitat.

“Només cal entrar a qualsevol de les escoles de la FECC per veure la realitat, pluralitat i diversitat de les nostres comunitats escolars”

Per a l’Escola Cristiana aquests estudis amaguen de forma deliberada “la tasca diària dels professionals d’un servei essencial com és l’educació”. I diuen que “recórrer als prejudicis i als tòpics” en desautoritza la credibilitat.

En el mateix sentit s’expressa la secretària general de la FECC, Meritxell Ruiz, en el pòrtic del butlletí: “Només cal entrar a qualsevol de les escoles de la FECC per veure la realitat, pluralitat i diversitat de les nostres comunitats escolars”, diu. Lamenta que les escoles concertades hagin tornat a “estar a debat pel model de finançament amb afirmacions tendencioses”. I descriu la maniobra com “una falta de respecte” que no valora “el compromís social” dels seus centres.

Ja el 2008 l’informe de la Sindicatura de Greuges sobre la Segregació Escolar a Catalunya desmentia com “un altre dels tòpics” que la segregació escolar quedés “reduïda bàsicament a la dualització de la doble xarxa escolar al nostre país”. I en estudis posteriors s’explicava que “les desigualtats entre escoles públiques eren més grans que entre aquestes i les escoles privades”. També el Pacte contra la segregació escolar, de 2018, defensava “la gratuïtat de l’ensenyament” com un “principi fonamental a l’hora de garantir la igualtat d’oportunitats educatives per a tot l’alumnat”.

L’Escola Cristiana, que representa les comunitats educatives de quatre-centes escoles del nostre país, ha assenyalat la necessitat de contrast amb altres estudis, com els que, segons el Síndic, “evidencien que només el 20,5% de la segregació escolar a Catalunya s’explica per diferències entre els sectors públic i privat, mentre que el 79,5% restant, per les diferències dins dels sectors de titularitat”.

La publicació dels informes de la Fundació Bofill ha generat malestar en el sector concertat, que el consideren arbitrari i que hi llegeix “ignorància i malintenció”. La xarxa de l’Escola Cristiana reivindica la necessitat d’abordar la segregació amb polítiques urbanístiques i socials i amb un finançament just per a un col·lectiu amb “vocació de servei”: