×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor CR) Màxima prudència a l'hora de valorar el nou model pedagògic que algunes escoles dels jesuïtes a Catalunya estant implementant aquest curs. Amb tot, Xavier Aragay, director de Jesuïtes Educació, ha reconegut que “amb les nou setmanes des que vam posar en marxa aquestes experiències pilot, totes les intuïcions que teníem es confirmen: estem molt contents”.

Un primer retorn positiu que no sols respon a l'opinió del director de l'entitat que ha promogut l'anomenat 'Horitzó 2020', sinó que també comparteixen els 40 experts de tot el món que aquest dilluns i dimarts, després de participar en el Seminari Internacional de Pedagogia Ignasiana (SIPEI) celebrat a Manresa, han visitat dues de les escoles pioneres: l'Infant Jesús i l'Escola del Clot.

Aragay ha volgut remarcar que l'avaluació es farà quan finalitzi el curs perquè “les implementacions de canvis en l'educació i les proves pilot requereixen temps”. Però no amaga que la comunitat educativa està molt impactada pel resultat a l'aula: “Tot flueix, els alumnes se senten molt còmodes, molt tranquils, hi ha una pau, una alegria... hi ha una feina!”.

Algunes mostres visibles del que ha qualificat de “transformació copernicana” són, per exemple, la renovació dels escenaris d'aprentatge –les aules s'han transformat, hi ha més color a les parets i el mobiliari també s'ha adaptat– i el fet que mestres i professors hagin canviat el seu rol amb la desaparició de les assignatures i l'aposta pel treball cooperatiu en projectes, un format que diposita una major responsabilitat en l'alumne.

La vigència de la pedagogia ignasiana

El SIPEI, convocat pel Secretariat d'Educació de la Companyia de Jesús, ha aplegat pedagogs i professionals de les escoles dels jesuïtes de tot el món per aprofundir com les escoles poden educar persones conscients, competents, compassives i compromeses.

Un objectiu que encaixa amb les experiències observades fins ara a Catalunya. Segons Aragay: “Estem veient que aquesta nova manera d'educar, d'ensenyar i aprendre ens apropa molt més a les 'quatre ces'. Aquests nois es fan més conscients, més competents, treballen de manera col·laborativa, comprometen més amb els projectes”.

La intencionalitat d'educar per la consciència i el compromís es fa molt evident amb l'espai de pregària i reflexió de quinze-vint minuts que els alumnes tenen en dos moments del dia: quan arriben a l'escola al matí i per tancar el dia, seguint la pauta de l'examen ignasià.

Aquest llegat espiritual acompanya tothora els processos d'innovació pedagògica de la Companya de Jesús. Ho va destacar així el secretari internacional d'educació, el jesuïta colombià José Alberto Mesa, en les conclusions del treball realitzat en el SIPEI: els Exercicis Espirituals de Sant Ignasi de Loiola són el “marc profund” de la seva experiència pedagògica. Per això va afirmar que l'espiritualitat ignasiana es pot explicar però que “sobretot és per viure-la” i va reconèixer que “de vegades ens costa fer-ho perquè venim d'una escola que ha estat unilateralment academitzada”.