Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Eloi Aran –CR) Aquest dijous s’ha presentat la reforma de l’espai interreligiós de la Fundació Migra Studium. Es tracta d’un espai adreçat a infants, adolescents i joves en període formatiu que contempla en el currículum competències relacionades amb la interculturalitat i la diversitat religiosa. També està adreçat a persones adultes que treballen en l’àmbit de la diversitat o que necessiten eines per interaccionar en un context de pluralisme cultural i religiós.

Aquest espai va iniciar la seva marxa l’any 2005 i ha acollit una mitjana de 3.500 persones cada any. La nova proposta es presenta com un contrapunt a les expressions d’hostilitat, de desconnexió i de coneixement superficial i ràpid d’allò que ens envolta. 

A càrrec d’Alícia Guidonet, la presentació de la renovació de l’espai interreligiós s’ha fet en tres convocatòries per tal d’atendre la situació sanitària actual. Guidonet ha mostrat les possibilitats pedagògiques de l’espai al llarg d’una hora. “L’espai és una possibilitat de diàleg”, ha apuntat.

El material pedagògic de l’espai interreligiós s’ha reubicat a mode de recorregut circular en el que havia estat la biblioteca de la comunitat de la Companyia de Jesús. La narració s’inicia amb una primera part on es treballa la vessant antropològica i transversal del fet religiós vinculat als quatre elements de la natura: terra, aigua, foc i aire.

En un segon apartat, a través d’un nou emplafonat mòbil amb il·lustracions de Roser Argemí, per una banda, i miralls en la part posterior, es tracta el tema de les identitats, la seva construcció i la necessitat de trencar estereotips. Acompanyen aquest apartat dos mapes geogràfics imantats, un mapamundi i un plànol de Barcelona. Aquí es proposa la reflexió sobre les religions des del seu lloc fundacional fins a la diversitat d’opcions en la seva implantació territorial.

Posteriorment s’accedeix, dins de l’espai continu, a l’àmbit de la diversitat religiosa a través de tres escenografies o racons d’aprenentatge. El primer consta de taules mòbils on els participants poden fer una aproximació fenomenològica a sis tradicions religioses a través de diversos materials propis, propiciant fer el pas de l’experiència al concepte en cadascuna d’elles.

En el segon, l’usuari es troba amb la dimensió espacial d’aquestes sis dimensions a través del que s’ha anomenat “els altars”. Són instal·lacions també mòbils on apareix tant la vestimenta pròpia com la configuració de l’espai de culte en cadascuna de les sis tradicions religioses escollides. Finalment hi ha una aproximació als cicles temporals de les religions, la seva litúrgia i les seves festivitats a través de sis rellotges magnètics que incorporen també la pròpia iconografia celebrativa.

Es clou la visita accedint a un espai recollit caracteritzat pel paviment de color negre i la foscor dels nous envans divisoris a mode de grans pissarres. En aquest darrer espai es treballa una aproximació ètica a la convivència a través de la coneguda “regla d’or” que trobem també en les diferents religions: “No facis als altres allò que no vulguis per a tu mateix”.

S’acaba la visita entorn d’un cercle blanc, encenent l’espelma que espera al centre de la circumferència, i convidant als participants a comunicar quines “llums” o aprenentatges han realitzat al llarg de la visita.

L’equip pedagògic de la Fundació Migra Studium ha estat el responsable de l’elaboració dels continguts pedagògics, mentre que la part de disseny arquitectònic ha estat elaborat per les arquitectes del despatx Estudi Nus. També s’ha intervingut en la coberta exterior per impermeabilitzar-la i s’ha procedit a tapar les lluernes zenitals amb plafons translúcids de policarbonat.