Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) Treballar la convivència a l’entorn escolar es fa avui dia imprescindible. Amb l’objectiu d’oferir recursos per pensar i aplicar l’educació en matèria de diversitat cultural i religiosa, des de l’àrea pastoral i sòcioeducativa de la Fundació Escola Cristiana, i juntament amb MigraStudium, organitzen un curs amb el títol ‘Pedagogia de la convivència en societats amb diversitat cultural i religiosa’. Una formació en modalitat online, que encara té la inscripció oberta

“Educar en la convivència és important perquè a la pràctica sovint no tenim una bona convivència”, afirma la religiosa Alícia Guidonet, que imparteix el curs. Moltes vegades, explica, la convivència es fa difícil “inclús amb persones que aparentment són semblants a nosaltres”. 

L’instint de supervivència

I tot i que “la teoria la tenim molt apresa”, a l’hora de la pràctica diària i habitual “no som capaços de dur-la a terme”. Des de MigraStudium fa anys que acullen grups escolars a l’Espai interreligiós. De tot aquest bagatge formatiu neix la proposta formativa en format online. “Educar els altres també és una manera d’educar-te a tu”, creu Guidonet.

Els infants, els destinataris últims d’aquesta educació en la convivència, són esponges. Guidonet recorda que els infants quan són petits reben l’altre, però també moltes vegades rebutgen l’altre. “Tenen aquest instint de supervivència i de defensa del que és seu molt desenvolupat”. En qüestió d’estereotips no passa el mateix, ja que són mals hàbits que es van aprenent i prenen forma en l’edat adulta. “A les escoles on hi ha molta diversitat els amics es diuen Pere, Mohamed o Hassan, no hi ha cap diferència. Quan et vas fent gran i adoptes determinats valors, vas aprenent a diferenciar el nosaltres de l’altre, i aquí venen els estereotips i el rebuig”.

Educar en el diàleg amb l’altre

Aquest curs s’adreça principalment al professorat. “Són persones que estan en contacte amb infants, educant-los. És un curs per aprendre a educar en la convivència i per educar-te tu mateix mentre vas reflexionant i fent l’experiència”. Guidonet defensa que tots “estem sempre en constant procés educatiu”, i que educar en la diversitat és també “educar en el diàleg amb l’altre”. 

El curs el que proposa és una formació experiencial, “basada en tota la nostra experiència de diàleg interreligiós i formatiu”, explica Guidonet. També hi ha una proposta d’anar fer una pregunta per desenvolupar un projecte. El curs al final “és eminentment pràctic per poder dur a la pràctica al propi centre i lloc”.

La seva metodologia és constructivista: “A partir del que cadascú de nosaltres anem aportant, anirem construint”, però avisa que més que respostes “es trobaran més preguntes. Sortirem amb recursos, però no hi ha receptes màgiques”. 

La formació, de 15 hores de durada, és bonificable i comença el 2 de novembre i finalitza el 14 de desembre.