Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Escola Pia) En la VII Assemblea de les Institucions Educatives, on representants de les famílies, alumnes, educadors i personal d'administració valoren la tasca feta aquests darrers anys i proposen línies de futur per al proper quadrienni, l’Escola Pia ha aprovat un nou Projecte d'Interdisciplinarietat a l'aula. Una feina que ha durat tres anys i que ha comptat amb una comissió de vuit persones. Aquest projecte pretén revolucionar el sistema pedagògic de l’Escola Pia, tal com el van presentar a l’assemblea Estel Paloma i Jordi Garcia, professors de l'Escola Pia Santa Anna-Mataró. Aquesta és “una política que no substitueix el que ja s'està fent, sinó que ho complementa. Implicarà desaprendre antics conceptes per aprendre'n de nous”. Passar de la verticalitat de les programacions a una horitzontalitat, i on l'aula fixa es reconvertirà en aula mòbil” han afirmat. Una política que s'ha aprovat, com a política única per a la Institució en els propers quatre anys, amb una alta votació a favor.

Ramon Gallifa, responsable de l'Àrea Pedagògica, ha presentat el pla d'aplicació a l'Aula d'aquesta política, que contempla diferents fases d'implementació. Les famílies i l'alumnat també han presentat el treball fet aquest darrer quadrienni i les propostes per continuar avançant en la mateixa línia. Pere Molins, president de la federació de les AMPA, ha parlat d'integrar les eines de comunicació entre l'escola i les famílies; fomentar la formació de les famílies, tal com es fa amb els delegats de classe; crear un pla de voluntariat a cada escola, per fomentar la participació i convivència de les famílies a les escoles; crear a les escoles una comissió mixta que compti amb alumnes grans i el coordinador de pastoral, i potenciar activitats de dimensió interior. Aquesta política ha assolit una àmplia majoria en la seva votació.

“Formar part de l'Assemblea és un honor i una responsabilitat”, ha afirmat el Provincial de l'Escola Pia de Catalunya, Jaume Pallarolas, durant l'obertura de la sessió que s’ha fet aquest cap de setmana. “És la festa de la participació de l’Escola Pia”, ha afegit el Secretari General Joan Vila. Una participació que, tot i comptar amb 200 assistents, ha tingut la presència de tota l'Escola Pia que, d'una manera o altra, ha participat en el procés previ, així com alumnes i educadors de l'Escola Pia d'Hongria. “Un procés que ha començat el setembre” i que s'ha materialitzat en propostes i projectes que marcaran la feina per al proper quadrienni.

Per tal de començar a gestar la feina futura, ha calgut valorar la feina feta fins ara. Joan Vila ha recordat els punts treballats com a Secretariat en aquest darrers quatre anys: “s'ha fet un gran impuls per implementar la dimensió interior a l'escola; en l'anterior Assemblea els alumnes van demanar amarar-se dels valors de l’Escola Pia”. Aquesta petició s’ha traduït en un nou manual de drets i deures dels delegats, en una formació en Bones Pràctiques, impartida per Adhara, i en activitats com la Jornada Interescoles, o la trobada filosòfica ‘Fem Àgora’, que enguany ja ha arribat a la segona edició.

Un altre dels aspectes que Vila ha remarcat ha estat la promoció de l’esperit escolapi. “Hem enfortit la nostra identitat, que no és nova, sinó que ve de Calassanç; una identitat que l'Escola Pia no s'ha inventat, sinó que existeix des de fa 400 anys, i que hem de conèixer”. “Un dels trets singulars de la Institució és l’educació, però també cal treballar per l’acció social igualitària”, ha recordat Vila. Per fer-ho, s’ha creat una coordinadora d’Acció Social que engloba totes les escoles i s'espera que d’aquí a “tres o quatre anys es tingui un Pla Estratègic d’Acció Social”.

Francesc Padró, director de política educativa a la UNESCO, ha presentat l'informe Prospectiva escolar. L'escola del 2000 al 2030, que ens ha permès emmarcar la nostra proposta de futur. Padró ha assegurat que “s’ha de guanyar en els continguts que la societat necessita”; uns continguts que han d'aconseguir que els alumnes “surtin de l'escola més contents i feliços, fomentant així que aprenguin més i millor”. Pere Vilaseca, responsable de Pastoral, ha presentat l'avaluació del Document d'Opció Pastoral a l'Escola i ha destacat que, en aquest procés, “hem passat d'una pastoral centrada en el coordinador/a a una pastoral arrelada en el projecte educatiu de cada escola.”

Les polítiques de l'alumnat, presentades per Marc Gallifa, engloben: enfortir la participació; promovent la pertinença; impulsant l'Escola Verda i els bons hàbits alimentaris; aprofitant la transmissió dels missatge dels alumnes grans als petits. Aquesta política també ha estat aprovada amb una altra opció pel sí.