×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Jordi Llisterri-CR) Barcelona té tots els elements per convertir-se en una capital internacional de la innovació educativa. Un procés de renovació pedagògica en el que també s'hi han implicat a fons diverses institucions eclesials. Així ho demostra la bona acollida del I Simposi  Internacional Barcelona/Educació/Canvi que es va clausurar aquest divendres a Barcelona. La Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull i la Fundació Jesuïtes Educació han organitzat aquesta trobada de cinc dies. Educadors de tot el món han pogut conèixer de primera mà la transformació radical que estan vivint diverses escoles catalanes i participar en un punt d'intercanvi internacional d'informació i experiències.

A més de les ponències i comunicacions, la part més àmplia del programa s'ha dedicat a la visita a set escoles de l'àrea de Barcelona. Tres centres públics, l’Escola Municipal Els Daus, l’Institut Quatre Cantons del Poble Nou i l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal; tres concertats, els Jesuïtes Casp i de Sant Gervasi i l’Escola Sadako; i un de privat, CreaNova de Sant Cugat del Vallès. Allà han tingut visites en petits grups i, a més de veure les adaptacions dels espais escolars, han pogut parlar amb professors, directius i alumnes que ja porten anys treballant en un nou paradigma educatiu. Un model que no passa només per la introducció de les noves tecnologies a l'aula sinó per donar més possibilitats a cada alumne per desplegar totes les seves capacitats.  

Un ecosistema educatiu propi

És casual que moltes d'aquestes experiències hagin sorgit a Catalunya? Segons Xavier Aragay, director general de Jesuïtes Educació, i Josep Gallifa, degà de la Facultat on es va celebrar el Simposi, no és cap casualitat. D'una banda, hi ha una tradició de renovació pedagògica molt arrelada a Catalunya des de finals del segle XIX malgrat les interrupcions que ha sofert durant els períodes de dictadura militar. Però, sobretot, si Catalunya s'ha convertit en un model és perquè té un ecosistema educatiu singular.

"L'ecosistema educatiu català és un ecosistema únic que té alhora centres públics, concertats i privats" explica Aragay. "És la riquesa d'aquest ecosistema el que afavoreix un laboratori d'experiències com el que tenim", remarca en contra dels qui defensen un model educatiu únic per motius ideològics. Aragay insisteix que "en la innovació no sobra ningú: pública, concertada i privada, tots podem aprendre de tots". En altres llocs del món hi ha poques experiències amb mapes educatius tan diversos i complementaris com el de Catalunya.

Gallifa comparteix aquesta constatació i el valor d'un "ecosistema molt ric, en el que aprenem unes escoles de les altres", i en el que cada tradició aporta la seva singularitat, com pot ser la proposta d'educació integral de les escoles i universitat catòliques. "El que volem és convidar a tothom, teixir xarxa", explica. I per això "en el Simposi hi tenen presència totes els veus: així podem contribuir a situar Barcelona en el món i ser lloc d'acollida de diferents experiències".

Tant Blanquerna com Jesuïtes Educació ja fa anys que treballen en aquest dinàmica de col·laboració amb els diversos centres i xarxes d'innovació educativa. Blanquerna té programes d'assessorament i avaluació des de l'àmbit universitari amb alguns d'aquests centres. I els jesuïtes, una de les primeres institucions educatives catalanes en implantar nous models pedagògics a través del programa Horitzó 2020, ha compartint la seva experiència des del primer moment. Un recorregut que ha portat fins a aquest Simposi.

Cap al II Simposi

En el moment de tancar el primer Simposi, els organitzadors van coincidir en que s'ha aconseguit posar Barcelona en el mapa de la innovació educativa i que la proposta tindrà continuïtat. En la primera edició, en pocs dies es van omplir les 200 places que oferia el Congrés, un número limitat per assegurar un contacte directe amb les escoles i els professionals de l'educació.

Un 60% dels participants eren estrangers procedents d'Argentina, Brasil, Colòmbia, Equador, França, Guatemala, Itàlia, Lituània, Nicaragua, Paraguai, Perú, Portugal, Txad, Uruguai, Veneçuela i Xile. Directors i responsables pedagògics d’escoles, responsables d’administracions i consorcis educatius, professors i investigadors d’universitats, responsables de fundacions educatives, i responsables d’editorials i empreses de material educatiu, són els perfils dels assistents al Simposi.

A més de la visita a les escoles, en el Simposi també s'han presentat les xarxes de suport a la innovació educativa com d’Escola Nova 21 o l'experiència de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, la Fundació Bofill, l'Agrupació Escolar Catalana, de centres com l’Escola Pia de Catalunya, l’Escola Virolai o d’Escola Garbí Pere Verges, i ha comptat amb la participació de representants del Consorci d'Educació de Barcelona i del Departament d'Ensenyament de la Generalitat.

El Simposi Barcelona /Educació /Canvi el va inaugurar el dilluns passat la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, amb el director general de la Fundació Blanquerna, Andreu Ibarz, i el delegat dels Jesuïtes a Catalunya, Llorenç Puig, que també van participar en la clausura.