Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR/DGAR) Aquest dijous s’obre a la XI Mostra de Cinema Espiritual que enguany organitzen per primera vegada conjuntament la Direcció General d’Afers Religiosos i la Filmoteca de Catalunya. El director de cinema mexicà Kai Parlange serà present en la sessió inaugural de la Mostra que es farà a l’Auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, on es projectarà el seu film Espacio interior (2012), una obra basada en un fet real de segrest, que ha guanyat diversos premis.

A més de les projeccions, la mostra comptarà aquest dilluns amb una taula rodona organitzada per l'Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura, sobre "El cinema en la construcció de la identitat cultural europea", amb la intervenció de diferents experts com. Josep Maria Sucarrats, Magda Sellés (URL), Ivan Bort Gual (CESAG), Ricardo Yáñez (SIGNIS), Nimfa Watt, i Juan Orellana (CEU).

El coordinador de la Mostra de cinema espiritual, Peio Sánchez, professor de la Facultat de Teologia de Catalunya avança els elements més destacats de la programació d’aquesta edició. Escriu Peio Sánchez que si entenem per cinema espiritual aquell que s'acosta a les grans preguntes de l'ésser humà sobre el sentit, la justícia, l'amor, la vida o la mort des d'una mirada oberta a la transcendència, podem reconèixer que aquest gènere està immers en el canvi radical que afecta tota la producció i difusió cinematogràfica. Les noves circumstàncies fan que únicament arribin fins a nosaltres les pel·lícules més comercials, que no deixen de ser una petita part del cinema espiritual que es produeix.

La novetat de la Mostra de cinema espiritual, que també inclou el cinema de les diferents religions, és presentar les pel·lícules més significatives que han passat recentment per les cartelleres i els festivals cinematogràfics de tot el món i que destaquen per la seva referència espiritual i religiosa. Això suposa abordar una rica varietat de la qual n’és testimoni la programació de les 12 pel·lícules d'aquest any.

El coordinador de la Mostra destaca, en primer lloc, les pel·lícules que tenen a veure amb l'art de manera més explícita. Johann Sebastian Bach - Johannes-Passion, d'Hugo Niebeling, és una producció musical entorn de la Passió segons Sant Joan en la qual música, arquitectura, dansa, teatre i paraula es reuneixen amb un resultat de gran profunditat, filmada a la catedral romànica d’Espira. The Gospel of Us, de Dave McKean, és un experiment audiovisual, que es basa en la filmació al carrer de la representació de la passió a Port Talbot, sota la direcció de l'actor Michael Sheen. Un home, el Mestre, que ha perdut tot record de qui és, ha de salvar la seva ciutat d'una empresa que amenaça de destruir-la.

Un altre dels vessants del certamen és la sensibilitat cap a les diferents religions. Així, des del judaisme, la pel·lícula Anita B., de l'italià Roberto Faenza, ens mostra una jove supervivent d'un camp de concentració que busca reconstruir la seva identitat. Lamma Shoftak és una pel·lícula palestina d’Annemarie Jacir: Tarek, d'onze anys, i la seva mare són refugiats a Jordània el 1964. El petit trobarà enmig de dificultats un camí a l'esperança. Noëlle, de David Wall, és una pel·lícula nord-americana sobre un sacerdot catòlic encarregat de tancar una parròquia i on la trobada amb les persones transforma els seus plans. La pel·lícula argentina Habi, la extranjera, de María Florencia Álvarez, és una suggeridora història de transformació interior que té a veure amb la religió i la cultura.

Entre les pel·lícules testimoni hi ha la preestrena de la mexicana Espacio interior, del director Kai Parlange, que ens estarà en la sessió inaugural. Explica la peripècia de Llàtzer, que està segrestat en una cambra de tres metres quadrats, on lluita per sobreviure des de la força interior. Una pel·lícula sobre la fe, basada en el segrest real de l'arquitecte Bosco Gutiérrez-Cortina i que es va plasmar en el llibre Bosco: la història real d'un home que no es va deixar vèncer per la por. Amb múltiples premis, La jaula de oro, de Diego Quemada-Díez, recull l'èxode d'un grup d'adolescents des de Guatemala fins als Estats Units. Amb una cruesa veraç, ens mostra el camí de dolor i injustícia dels emigrants a la recerca d'una estranya terra promesa. El documental La misión Tseltal, de Josep Lluís Penadès, explica la vida d'una comunitat jesuítica inserida entre els indígenes tzeltal. La lluita d'un poble per sobreviure des d'una cultura comunitària i un camí de solidaritat.

En el programa també hi ha un grup de pel·lícules que han recollit importants èxits. Philomena, de Stephen Frears, va obtenir el premi al millor guió al Festival de Venècia i també va ser nominada als Oscar i els Globus d'Or del 2013. Una història entranyable sobre una dona vella que vol recuperar el rastre d'un fill que li va ser arrabassat quan era petit. Le passé, d'Asghar Farhadi, va obtenir el premi a la millor actriu (Bérénice Bejo) a Canes el 2013. S’hi mostren les dificultats de l'amor quan el passat arriba a ser un llast. Finalment, Quédate conmigo, de Michael McGowan, és un drama romàntic canadenc que va participar en el Festival de Toronto el 2012 amb un important repartiment i on es mostra la lluita d'un agricultor, interpretat per James Cromwell, que lluita per construir una casa per a la seva dona malalta (Geneviéve Bujold).