Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Víctor Rodríguez –CR) El veïnat proper a l’Avinguda de Sarrià de Barcelona fa setmanes que veu en llindes de comerços i porteries un mateix cartell. Aquesta publicació, de tons verdosos i amb un diagrama circular central amb diverses mans unides s’adreça al vianant amb un missatge clar: “Fent comunitat, fent barri”. Al costat, i juntament amb la frase “Ajuda’ns a ajudar”, trobem un codi QR per a ser escanejat amb el telèfon mòbil que ens porta directament a una web. Un cop dins, ens sorprèn pel seu dinamisme i perquè és una radiografia de l’ampli ventall de tot allò que es fa i es vol fer a la parròquia de Sant Eugeni I, Papa. Aquest temple de 1879 ocupa un petit xamfrà de l’Hospital del Sagrat Cor entre els carrers de Londres i Comte Borrell i és hereu d’una de les múltiples iniciatives impulsades per la benefactora Dorotea de Chopitea.

I és que dins la gran ciutat, enmig d’anuncis de pisos en venda, de concerts, de mudances i d’ofertes de dubtosa procedència, sobta trobar cada pocs metres i reiteradament l’anunci d’una parròquia. Per aquest motiu hem anat a parlar amb el principal impulsor d’aquesta iniciativa, el capellà Nino Rodríguez (Callosa de Segura, 1962). A part de rector de la parròquia, aquest capellà és mestre de l’escola IPSE, arxiprest de Sant Josep Oriol i vicari de la veïna parròquia del Pilar, regida pel capellà Àngel Jesús Navarro. Navarro és també professor de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna-URL. Tots dos treballen colze a colze per tirar endavant l’agrupació parroquial que conformen aquestes dues esglésies de l’Esquerra de l’Eixample.

“A l’Església li falta màrqueting”

Només començar l’entrevista el rector ens fa una de les afirmacions clau per entendre aquesta campanya: “A l’Església li falta màrqueting”. I és que el projecte ‘Fent comunitat, fent barri’ és sens dubte una iniciativa comunicativa i alhora, la plasmació material del Pla Pastoral Diocesà ‘Sortim!’ que convida les parròquies barcelonines a sortir a buscar la gent en sintonia amb el papa Francesc. “Sortim, sortim a oferir a tothom la vida de Jesucrist”, llegim a l’exhortació L’alegria de l’evangeli. I també defensa Francesc: “M’estimo més una Església accidentada, ferida i tacada per haver sortit al carrer, que no pas una Església malalta pel tancament i la comoditat d’aferrar-se a les pròpies seguretats”.

Amb la intenció de donar-se a conèixer al barri, el rector i els més de 200 voluntaris que conformen els diferents grups i serveis de la parròquia pretenen reforçar encara més el dinamisme d’aquesta petita església. La web mostra agrupats sota sis ítems els diferents aspectes i àrees que es treballen a la parròquia. El lleure o l’educació al costat de la celebració de la fe son algunes d’aquestes àrees, però d’entre totes, la web remarca especialment l’acció social, que ve a ser la  predilecció pels pobres i també pels joves, aquests darrers, uns dels puntals de la parròquia. El rector es mostra taxatiu i convençut: “Volem conscienciar el veïnat que ens ajudin a ajudar, i que així farem barri”.

La campanya no ha estat fàcil, doncs sorgeix en plena crisi provocada per la Covid, que va urgir-la: “La crisi del 2008 marca un abans i un després en la realitat del barri, com ho fa la Covid ara, que ha provocat una recaiguda molt pitjor de persones que fa poc s’havien recuperat de la crisi anterior”. El rector sap del que parla perquè és també el responsable del DISA, la Distribució Solidària d’Aliments de l’arxiprestat que actualment atén a més de 800 famílies. I és que només a la parròquia hi dinen diàriament més de 150 veïns que ho necessiten gràcies al projecte Emmaús.

“Els veïns canviaven de vorera perquè els demanava col·laboració”

Quan li preguntem per l’origen de la iniciativa ens explica que va passar de ser una idea a ser una realitat aquesta tardor després de vàries jornades de treball amb voluntaris especialistes en màrqueting. El rector ho explica així: “Vam debatre-ho i analitzar-ho tot. El color, el nom i la imatge que ens havia d’identificar per tal que el que triéssim ens ajudés a arribar al màxim de gent possible, creients i no creients”. El barri va empaperar-se de cartells a mitjan de desembre de l’any passat i, en només un mes, la web ja ha rebut més de 80.000 visites i ja ha començat a donar els primers fruits, tant en donacions econòmiques com per la visita de famílies i joves que s’han deixat veure per primer cop per la parròquia.

Durant la conversa el rector ens explica entre rialles una anècdota amb la qual s’entén la realitat parroquial d’avui: “Quan vaig arribar com a nou rector, molts veïns canviaven de vorera perquè sempre els demana que col·laboressin amb la parròquia amb tasques que calia fer”. Sens dubte, la tasca ingent duta a terme des de 2002 ha anat obrint al barri aquesta parròquia que té en el voluntariat la seva major fortalesa, com es demostra cada any en la multitudinària benedicció i processó de Diumenge de Rams, una celebració que talla varis carrers de l’Eixample amb la participació de milers de persones.

I és que amb aquesta voluntat d’esdevenir el cor del barri, Sant Eugeni també va ser pionera en acollir el primer columbari parroquial a la ciutat. Segons el rector: “El columbari és el cementiri del segle XXI, tal com abans estaven al costat de les esglésies. D’aquesta manera, la parròquia és testimoni d’acollida i de pregària amb els seus fidels més enllà de la mort”.

Parlant de finals, ens acomiadem del rector mentre al despatx parroquial diverses persones fan cua per parlar-hi, la secretària contesta correus electrònics i a l’església s’adora el Santíssim mentre es passa rosari.