Vés al contingut
Catalunya Religió
anna-roig-2
Fotografia: Sagrada Família.

Jordi Llisterri –CR Aquest divendres la Sagrada Família ens tornarà a fer aixecar la mirada. Al vespre, a quarts de nou, s’il·luminaran per primera vegada les noves torres dels evangelistes, la de Lluc i la de Marc. Com fa un any amb la il·luminació de la Torre de Maria, tothom està convidat a participar-hi des del carrer.

La recta final del temple genera cada vegada més notícies que els admiradors de la Sagrada Família han esperat durant dècades. Tot i que no estarà finalitzada el 2026, sí que es preveu tenir culminades totes les torres centrals i encarar la construcció de la darrera façana, la de la Glòria.

En aquest context, des de fa unes setmanes a l’equip de la junta constructora s’hi ha incorporat com a responsable de comunicació la periodista Anna Roig. Diploma en Estudis Avançats en comunicació per Blanquerna, durant més d’una dècada ha treballat com a cap de comunicació i relacions institucional de Càritas Barcelona i ha estat membre de la Junta Directiva de la Taula del Tercer Sector. També va tenir una etapa professional a Madrid a l’ONG Entreculturas amb experiència en cooperació internacional amb Fe i Alegria dels jesuïtes. Alhora sempre ha begut de l’espiritualitat de Taizé.

Les torres dels evangelistes s'il·luminaran per primera vegada aquest divendres a quarts de nou del vespre

Tot i que passar de la comunicació de Càritas a la Sagrada Família pot semblar un canvi molt important, Anna Roig explica en una conversa amb Catalunya Religió que no ho veu així: “Forma part de la continuïtat del meu projecte vital. Per sort puc encaminar la meva vocació cristiana amb la vocació com a periodista”. I hi arriba reconeixent que sobretot sempre ha tingut la sort de trobar-se amb gent que li ha fet confiança.

“Jo no li veig el salt, perquè al final tot és anunciar l'Evangeli. A Càritas amb els més pobres. I a la basílica explicant la vida i el missatge de Jesús al món. Això és un espai sagrat i, per tant, pot ser una porta al transcendent, perquè l’espai et commou, la bellesa pot ser camí cap a Déu”, raona Anna Roig. I afegeix que aquest sentit es transmet a tota la gent implicada en la construcció i en l’atenció en les visites a través de formacions regulars.

La Basílica, una Bíblia en pedra

Precisament un dels problemes que pot tenir la comunicació de la Sagrada Família és que es parli massa de les pedres o dels turistes i poc del temple i que els periodistes mai preguntin per les celebracions litúrgiques. De fet, els turistes i visitants ja tornen a omplir-lo cada dia. Per l’Anna Roig, en aquest moment final de l’obra, la gran pregunta que marcarà la comunicació és què vol ser i explicar la Sagrada Família en la Barcelona del segle XXI: “La Basílica és un gran monument turístic. També és un museu on tenim un llegat molt important d’Antoni Gaudí. Però també som una basílica i, per tant, som Església i aquesta identitat ens defineix”. Com a exemple del que representa això posa les notícies d’aquests dies sobre les torres dels evangelistes, en les que és imprescindible explicar que signifiquen aquestes figures i perquè tenen la posició que tenen un cap de bou i un cap de lleó sobre un llibre alat.

“És una gran oportunitat d'explicar la cultura religiosa. Gaudí era el que volia: que la Basílica fos la Bíblia en pedra. Abans a les catedrals això passava a dins, i ara la catequesi és a fora”, diu. I més encara pel que ha significat arrencar de nou les obres després de l’aturada de la pandèmia. “Ara fa un any amb la Torre de Maria vam poder donar el missatge que seguíem, i la ciutat de cop i volta va veure en la Basílica un far d’esperança després de la Covid-19”.

“Quin és el missatge de la Sagrada Família cap a la societat dels propers anys?”

Per tant, “l’objectiu és aquell triangle del qual parlava el monjo de Montserrat Lluís Duch: comunicació, comunió i comunitat. La comunicació, amb la comunió i amb tot el que significa, i amb la comunitat de la ciutat de Barcelona i de casa nostra. Les tres són imprescindibles. Necessitem que la gent d’aquí vibri de la mateixa manera que atrau la gent de tot el món. Inaugurarem les dues torres que falten dels Evangelistes el 2023, la Torre de Jesús, el 2026. I després vindrà el final de la construcció. Quan d’aquí a pocs anys acabem la construcció serà un gran esdeveniment, però què volem que sigui la Sagrada Família per a la ciutat? I per fer això bé, s'han de fer moltes coses abans. Quin és el missatge de Sagrada Família cap a la societat dels propers anys?”.

Una de les respostes està en la dimensió social. Fins ara la Sagrada Família ha posat en marxa programes educatius i culturals i ha obert les visites a col·lectius vulnerables. Però des del patronat també s’està pensant en ampliar la dimensió social. Per això Roig recorda que “Gaudí ja en el seu moment va fer les escoles pels obrers i per la gent del barri, perquè veia una manca d'educació. La pregunta és: què faria Gaudí al segle XXI en l’àmbit social?. És una gran pregunta estratègica que ara està sobre la taula”.

Roig aclareix que “és una pregunta que no es respondrà demà mateix” però que s’està en aquest camí: “De la mateixa manera que es fan concerts o tallers educatius, s’haurà de pensar en una obra social”.

Teixir relacions de confiança amb la societat

“La comunicació és contingut. Per tant, el que faci o el que es faci a la Sagrada Família genera un relat en què hi participa la comunicació. El que es fa explica els nostres valors, qui som, la identitat. I per mi això és molt valuós. És una oportunitat poder ser aquí en aquest moment i sumar-me a tot l’equip que porta anys treballant en el projecte”.

Per donar aquesta resposta la Sagrada Família ha buscat una persona molt marcada per la seva trajectòria eclesial. Algú que sabés entendre aquesta dimensió des de la identitat del temple. Per Anna Roig l’important és “seguir teixint relacions de confiança amb tota la societat per poder transmetre la riquesa de significats de la Basílica i alhora obrir-nos a tota la ciutadania. En aquest camí estem”.

Temàtica
Territori
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.