Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor –CR) Des de les escoles cristianes es pregunten si el mes de febrer és el millor moment per anunciar canvis en el calendari escolar. Així ho ha explicat en entrevista a Catalunya Religió Meritxell Ruiz, secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, l’endemà del polèmic anunci per part del president de la Generalitat i del conseller d’Educació. Ara caldrà que el Govern publiqui l’ordre i que el Consell Escolar analitzi i emeti un dictamen sobre la modificació. Però el cas és que cap agent del sistema educatiu tenia constància ni havia estat consultat sobre aquesta decisió.

L’Escola Cristiana creu que cal “buscar alternatives en un curs que ja comença amb moltes novetats”. Ruiz es refereix al nou currículum que s’haurà d’implementar el curs 2022-2023 i del qual encara no hi ha una proposta definitiva. Una incertesa que se suma a la sentència que obliga els centres a fer el 25% de les classes en castellà. Ruiz recorda que la notícia ha arribat en plena campanya de portes obertes. I això implica que les escoles rebran les famílies amb aquests interrogant pendents de resoldre.

Tot plegat, en un context en què els centres educatius han vist accentuats els efectes de la pandèmia: amb els canvis de protocols per la Covid-19 i, el darrer mes, amb la dificultat de gestionar les baixes dels docents que, en alguns casos, han arribat a suposar el 20% de la plantilla. “Just ara començàvem a respirar; hi ha molta tensió i cansament als claustres”.

“El canvi horari en aquest país no pot començar a l’escola”

“L’escola ha de treballar amb més previsió i tranquil·litat”, reclama Ruiz. Des de la comunitat educativa es pregunten què ha motivat el canvi. I si respon a la conciliació laboral i familiar i no pas a criteris pedagògics. La secretària general d’Escola Cristiana creu que “el canvi horari en aquest país no pot començar a l’escola” i que en l’àmbit de la conciliació “el problema és dels horaris laborals”.

“El sistema educatiu no ha de posar damunt de la taula l’element de conciliació sinó l’aprenentatge dels infants”, defensa Ruiz. Si es fa un canvi al calendari, diu, hauria de ser per “ respondre a una necessitat educativa”. I per això creu que “si volem solucionar la conciliació familiar i atendre l’alumne vulnerable, ens podríem plantejar alternatives que responguin a aquests reptes”.

Per exemple, facilitar l’accés gratuït a activitats de lleure educatiu el mes de setembre, des de les associacions i esplais que ofereixen casals. I fer una aposta i valorar “el lleure educatiu d’aquest país”. Això implicaria finançar aquestes activitats, especialment “per a les famílies vulnerables i també per la classe mitjana que és la gran oblidada d’aquest país”.

Com es pagarà l’atenció a la tarda?

En l’anunci d’aquest dijous el Govern també va dir que garantirien la gratuïtat d’una hora al dia perquè les escoles puguin atendre els alumnes més enllà de la una del migdia. Una nova incògnita sobre la taula. Des de la concertada no saben pas si també rebran aquest finançament i com podran cobrir la tarda fins a poder completar la sisena hora. “La decisió no ha de suposar un increment del cost de les famílies i estem a l’espera que el departament concreti com es farà efectiva la gratuïtat d’aquesta hora a la tarda”, afegeix Ruiz als elements pendents de resoldre.

Des de la concertada també apunten conseqüències pràctiques de modificar el calendari escolar. A més a més d’afectar les relacions laborals, que s’hauran de modificar, caldrà també definir dos calendaris: quadrar els horaris de tot el claustre per al mes de setembre en jornada intensiva, i fer-ho d’octubre a juny.

I, com ja van dir en el comunicat conjunt de tot el sector concertat, Ruiz lamenta el procés per arribar a aquesta decisió: “L’anunci s’ha fet sense que ningú del sistema educatiu en tingués coneixement, no hi ha hagut debat, ni un procés de reflexió ni diàleg”. És un mínim que defensa, conscient que “en aquest tema serà difícil el consens”.