Vés al contingut
Catalunya Religió
pere-tarres-lleure-salut-mental-00
Fotografia: Fundació Pere Tarrés.
Galeria d'imatges

FUNDACIÓ PERE TARRÉS La salut mental d'adolescents i joves s'ha convertit en una preocupació creixent en els darrers anys. En aquest context, la participació en activitats de lleure com els casals, les colònies, les extraescolars o els centres d’esplai pot ser una eina clau per prevenir els trastorns mentals en infants i joves. Així ho han assegurat avui diversos experts en la sessió 'Beneficis del lleure educatiu i l’acció sociocultural per al benestar emocional i la salut mental d’adolescents i joves'.

La jornada, organitzada per la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés – Universitat Ramon Llull (URL), ha estat seguida per unes 150 persones vinculades als estudis de professions socioeducatives i a la psicologia.

Dades recents revelades aquest dimarts 7 de novembre, posen de manifest que una de cada quatre persones patirà un trastorn de salut mental al llarg de la seva vida. Amb la mirada posada en la infància i l’adolescència, "el 70% dels problemes de salut mental comença abans dels 18 anys, i gairebé el 16% dels joves declaren haver patit problemes de salut mental", han explicat durant la jornada. A més, des del 2012 s’ha produït un increment de trastorns mentals de més del 29%.

“Posar en el centre l'aprenentatge socioemocional”

La cap del Servei de Salut Mental Infantil i Juvenil de l’Hospital de Sant Joan de Déu, Montserrat Dolz, ha volgut posar una nota positiva i ha desvelat que avui dia es detecten abans els problemes de salut mental “gràcies als programes de detecció precoç”. Davant d’aquest escenari, Dolz ha afegit que el lleure educatiu és facilitador de contextos que ajuden a millorar la salut mental dels joves.

Els trastorns de salut mental que s’han incrementat més darrerament són els que depenen de factors ambientals, els quals són modificables. “Cal posar en el centre de la nostra tasca l’aprenentatge socioemocional, perquè és clau per a la salut mental d’infants, adolescents i joves”, ha assegurat la psiquiatra. Dolz veu en l’educació en el lleure “una oportunitat per construir personalitats, aturar-nos i reflexionar, i proporcionar estratègies d’afrontament pròpies”. "Per permetre que cada infant, adolescent i jove sigui capaç de fer front a les situacions complexes del seu camí vital", ha afegit.

Els professionals de la salut mental també veuen en el lleure educatiu “una activitat on els joves es posen a prova, construeixen relacions i exploren interessos de forma sana, circumstàncies que estimulen el seu desenvolupament”, segons el psicòleg clínic i psicoanalista Jorge Tió. El referent de l’Àrea d’Adolescència i psicoterapeuta de l’Equip d’Atenció al Menor de Pere Claver Grup considera que l’educació més enllà de l’entorn estrictament acadèmic “és una resposta al trastorn que té capacitat d’incidència”.

El lleure educatiu i l’acció sociocultural esdevenen contextos idonis per a la transformació social i la integració

Els diferents experts que han participat en la jornada han coincidit que el lleure educatiu i l’acció sociocultural “esdevenen contextos idonis per a la transformació social i per a la integració de persones amb problemes de salut mental”.

Els ponents també han convingut en la necessitat d’un treball en xarxa entre educadors socials, treballadors socials, psicòlegs i psiquiatres. “Cadascuna d’aquestes disciplines pot aportar beneficis als destinataris de la nostra acció i són perspectives que de forma col·laborativa poden ajudar a qui té un trastorn”, ha compartit l’educadora social i responsable dels programes de promoció de la salut de la Fundació Marianao, Mercè Hernàndez.

Enfront de totes aquestes consideracions, el degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés – URL, Joan-Andreu Rocha, ha tancat la jornada apel·lant a la necessitat que l’anàlisi teòric es complementi amb evidències, i que la pràctica professional treballi conjuntament amb els continguts de la investigació.

La jornada l’ha organitzat la Càtedra de Lleure Educatiu i Acció Sociocultural de la Facultat Pere Tarrés, que pretén reflexionar i generar coneixement sobre els beneficis socioemocionals i educatius que les activitats de lleure educatiu aporten als adolescents i joves.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.