Vés al contingut
Catalunya Religió
cor de l'empordà
El Cor de l'Empordà en un concert | Cor de l'Empordà

Manaies de sant daniel Tres concerts inauguraran el nou festival de música sacra de Girona Stabat Mater. El primer espectacle l'inaugurarà serà el Cor de l'Empordà aquest 17 de febrer a la Catedral de Girona. Des de l'organització reconeixen que aspiren "que, amb els anys, es consolidi com a cicle anual fins al punt que puguem encarregar concerts a orquestres, grups i cors de renom internacional".

El primer concert del festival tindrà lloc dissabte vinent, 17 de febrer, i anirà a càrrec del Cor de l’Empordà, que interpretarà una ària de l’Stabat Mater de Dvorák i un projecte anomenat Passió versus Passió, que estableix un diàleg entre la Passió de Sant Joan de J.S. Bach i un text de la representació de la processó de Verges. Amb seu a Verges, el Cor de l’Empordà està format per 38 cantaires que provenen de diversos àmbits del món coral empordanès i gironí, i té com a objectiu interpretar les grans obres de repertori barroc, clàssic i romàntic amb els elements d’orquestra, gran cor i parts solistes.

"VOLEM QUE es consolidi com a cicle anual PER encarregar concerts a MÚSICS de renom internacionaLS"

El diumenge 3 de març actuarà al festival la Capella de Santa Maria del Pi de Barcelona, que interpretarà obres de Joan Ferrer, Pere Riquet, Joan Pujol, Tomás Luis de Victoria, Felip Olivelles, Tomás Milans i Francisco Guerrero.

El concert de cloenda, el dissabte 16 de març, estarà protagonitzat per Música Antiga de Girona, amb un programa format per obres de diversos mestres de capella de la catedral de Girona entre els segles XVII i XVIII, com ara Josep Gaz, Manuel Gòmina i Francesc Juncà, i també de Giovanni Pergolesi.

Un projecte amb ambició

El festival és una iniciativa gironina de l’associació civil i cultural Manaies de Sant Daniel. Es proposen donar un relleu especial als gèneres musicals que la tradició litúrgica de Quaresma, Setmana Santa i Pasqua ha llegat. Oratoris, Rèquiems, Passions, Cantates, Motets, Misereres i el mateix Stabat Mater, que és el poema més conegut de la litúrgia d’aquest moment de l’any.

Stabat Mater, en efecte, fa referència a un poema llatí medieval atribuït a Jacopone da Todi que descriu el dolor de Maria al peu de la creu del seu fill crucificat:

Stabat Mater dolorosa
Juxta crucem lacrimosa
Dum pendebat filium...

El poema ha estat musicat per la majoria dels grans compositors de la història de la música, de Palestrina, Victoria, Monteverdi o Pergolesi a Handel, Haydn, Vivaldi, Schubert, Verdi, Rossini, Poulenc, Penderecki o Pärt, entre molts d’altres músics reconeguts. Ara bé, també hi ha un nombrós número de compositors oblidats que, tot i haver fet notables aportacions a aquest gènere i a d’altres del mateix període litúrgic, han quedat oblidats als arxius de les antigues capelles de música, per exemple al de la catedral de Girona.

L’objectiu d’aquest nou festival és, per tant, doble. D’una banda, volen aportar a la vida cultural de Girona i del país en general una oferta musical de qualitat que, dirigida als amants de la música i sense pretensions de guerra cultural, remarqui amb tota la naturalitat la formidable herència que representa la música sacra de tradició cristiana.

De l’altra, volen oferir uns programes mixtos en què les creacions dels compositors més cèlebres s’alternin amb altres de molt menys coneguts, per bé que de bella alçada musical. "Els més famosos ajudaran a fer conèixer els eclipsats", expliquen. D’aquesta manera, "contribuirem a propagar el treball que investigadors, cors i orquestres del país fan en el sentit de recuperar el tresor artístic dels compositors i mestres de capella que, per múltiples raons i malgrat la seva vàlua, han estat oblidats", conclouen des de l'organització.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.