Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Lucía Montobbio –CR) La classe de religió islàmica ha començat fa dues setmanes en algunes escoles de Catalunya. No a totes. I és que el procés de selecció dels mestres acaba de tancar-se. El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha seleccionat quatre professors dels proposats pel Consell Islàmic de Catalunya. Tots ells compleixen els requisits oficials per a exercir com a mestres o professors, i el requisit d’idoneïtat que exigeix la Comissió Islàmica d’Espanya.

El pla pilot es troba en una fase preparatòria, i més endavant es podrà avaluar. Per ara, hem parlat amb cinc d’aquestes escoles sobre aquest inici. Alguns directors i centres han preferit mantenir l’anonimat a causa de la polèmica que ha generat entre l’opinió pública la decisió d’implantar la classe de religió islàmica. Per la mateixa raó, altres centres educatius inclosos en el pla pilot no s’han volgut pronunciar.

Un anunci que ha arribat tard

El director d’una escola a Sant Vicenç dels Horts afirma que una de les dificultats que han tingut és que han sabut que la matèria s’havia de començar a impartir a mitjans d’octubre. “Hem d’entendre que cadascun d’aquests professors de religió islàmica atendrà dues escoles diferents. Les rutines de tots dos centres ja estaven establertes, portem funcionant des del setembre, així que hem hagut de modificar la nostra organització i coordinar-nos amb l’altra escola on assistirà el mateix mestre”.

La directora d’una de les escoles participants a Calafell hi coincideix: “El Departament d’Educació va comunicar que havíem de començar amb les classes de religió islàmica quan ja tenien els grups i els horaris organitzats”.

Conscients de la llei que els empara

Les escoles i instituts públics són partidaris de proposar una assignatura que doni a conèixer les religions des d’un punt de vista aconfessional. Una matèria que es pogués dir ‘Les religions del món’ o ‘Història de les religions’. “Pensem que estaria bé fer una matèria per parlar i explicar la diversitat religiosa, donar a l’alumnat una visió general de les diferents creences i tradicions i deixar les classes d’una única religió a l’àmbit extraescolar o privat”, expressa la directora de l’escola a Calafell.

Tot i així, com descriu el director de l’escola a Sant Vicenç dels Horts: “Som molt conscients del que diu la llei, i dels acords del 1992, de moment si hi ha deu famílies que demanen fer l’assignatura, els centres hem de respectar aquest dret i per descomptat la impartirem”.

Treballar la religió de manera transversal

“La característica essencial d’un centre públic com el nostre és l’educació de la cultura democràtica, la inclusió, la tolerància i el respecte a les diferències...”, diu Alex Sala, director de l’Institut Creu de Saba, d’Olesa de Montserrat. “Qualsevol fórmula que s’adopti per parlar de religions a l’aula hauria de prioritzar aquests valors de manera transversal”, defensa. I explica que “això es pot fer de vàries maneres”. Per exemple? “Oferir l’estudi de les religions a demanda, que és el que existeix ara, o treballar el fet religiós de manera transversal”.

Sala considera que “aquesta darrera opció seria una fórmula especialment compatible amb els valors esmentats de tolerància i respecte perquè té el valor afegit que permet als membres de cada col·lectiu conèixer millor els altres, i el coneixement d’una realitat en general afavoreix el respecte.”

Notícia ben rebuda i dificultat en el recompte d’alumnes

La directora de l’escola a Calafell explica que la notícia ha estat ben rebuda per la comunitat educativa, les famílies han acceptat i respectat bé aquesta novetat: “Quan vam presentar aquesta novetat en el Consell escolar, no va generar cap polèmica i de moment cap família ha fet cap comentari al respecte”. En el seu centre començaran un total de 23 alumnes aquesta assignatura, i estan repartits en els nivells de primer i segon d’Educació Primària.

No totes les escoles poden determinar amb exactitud quin nombre d’alumnes s’atendran: “Estem a l’espera de les dades definitives, falta la confirmació de les famílies, nosaltres creiem que tenim aproximadament 12 alumnes repartits en tres nivells d’ESO, ja que això ens van dir des del Departament d’Educació”, descriu Sala. I hi afegeix: “Quan vam comentar al Consell Escolar la novetat es va reaccionar amb sorpresa... ningú s’ho esperava, però no hi ha hagut cap reacció negativa o en contra.”

Massa aviat per avaluar

Eva Rigau, directora de l’Institut Vallvera, de Salt, afirma que acaben de començar. “Ara ja tenim l’horari fet, els grups a qui impartir l’assignatura, i tot plegat una mica més lligat, tot i que crec que serà més interessant poder fer una valoració de tot plegat més endavant”.

El mateix pensa Pere Perramon, director de l’Institut Rafael Campanals, d’Anglès: “La implantació d’aquest pla es troba en una fase massa preliminar per poder donar dades exactes, o valorar la marxa d’aquesta iniciativa.”

Sala hi està d’acord: “De fet, nosaltres encara no hem començat a impartir les classes; però sí que hem conegut al professor que està amb ganes i il·lusió per començar a impartir la matèria, nosaltres també ho estem, creiem que és important normalitzar la religió islàmica, i de fet, normalitzar totes”.