Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Jordi Llisterri –CR) Si algú coneix els currículums de l’assignatura de religió catòlica és el pare Francesc Riu. Salesià, pedagog i que va ser durant 25 secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, ho té molt clar: “Res més lluny de fer pregar a les escoles”.

El pare Riu creu que tota la polèmica sobre el nou currículum és interessada i que “s’atribueix a currículum coses que estan lluny de la voluntat de la Comissió Episcopal d’Ensenyament i del text. Llegeixen el text des del prejudici i en fan una lectura que no és la correcta”. Però va més enllà i afirma que al contrari del que retraten els titulars “hi una canvi total d’orientació i es trenca amb el passat aquí a Espanya”.

“No s’avaluen creences, en absolut”, i “enlloc es dona per suposat la fe de l’alumne”, remarca, com ha estat sempre en l’assignatura de religió.  Una altra cosa és que sigui raonable que “si s’han de saber coses de la religió catòlica, creients i no creients, han de saber què significa pregar o exemples pràctics de pregària. Però ni es pressuposa la fe de l’alumne, ni s’ensenya a pregar”.

Ho avala amb el mateix text del currículum. “Això que diuen que s’obliga a pregar va justament en contra la voluntat d’aquest nou currículum, on s’afirma taxativament que no té res a veure amb la catequesi. I a més això trenca radicalment amb els currículums anteriors”. Ell mateix ja ho explicava aquest dimarts en un article publicat just després que es fes públic el currículum.

Per Riu és molt significatiu que per primera vegada el text oficial digui: “convé subratllar que lluny de la finalitat catequètica o de l’adoctrinament, l’ensenyament de la religió catòlica il·lustra als estudiants sobre la identitat del cristianisme i la vida cristina”. Riu explica que “abans això no hi era” i que és “el canvi més radical”. Del text també remarca que la proposta curricular de la religió s’integra en el “desenvolupament de la responsabilitat personal i social”, la “coresponsabilitat”, la “solidaritat”, la “llibertat”, la “justícia”...

I també nega que desaparegui la referència a les altres religions. Al contrari. El document aprovat pels bisbes demana  una “formació de competències que permetin exposar i defensar de manera la racionalitat de pròpies creences religioses i el respecte a les alienes”. I si no es concreta en el temari tant com en l’anterior, és perquè el nou currículum és molt més genèric que l’actual.

"Sempre s’ha publicat al BOE"

Pel pare Riu “el canvi de mentalitat està expressat en les introduccions” tot i que reconeix que el redactat del estàndards d’aprenentatge pot ser mal interpretat. “Però el que és important són els criteris”, diu. I afegeix que les orientacions que s’ha donat als delegats d’ensenyament van clarament en aquests direcció no catequètica.

Finalment, també es mostra sorprès que es digui que és la primera vegada que es publica el currículum aprovat pels bisbes al BOE. “Sempre s’ha publicat al BOE”. I recorda que ja es va publicar el de l’Islam, del qual no se n’ha parlat. De la mateixa manera s’han publicat al BOE els currículums elaborats pels representants religiosos de totes les confessions que tenen el reconeixement estatal.

Riu conclou que “els comentaris crítics parteixen del supòsit que s’ha de suprimir la religió i, per tant, com més es ridiculitza, millor”. Una assignatura que, en tot cas, sempre cal recordar que és optativa i que cap alumne està obligat a escollir-la.