Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Entrevista a Rafael Ruiz de Gauna, director de Formació Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés

(Fundació Pere TarrésDes de l’any 1960 que la Fundació Pere Tarrés imparteix cursos de monitors. Aquest és l’inici d’activitat fonamental que avui continua amb la Facultat d’Educació Social i Treball Social-URL o els Certificats de Professionalitat i tota la formació breu. “Per a garantir una excel·lent intervenció social i educativa, calen animadors (monitors, educadors treballadors socials, etc.) ben preparats” afirma Rafael Ruiz de Gauna, director de Formació Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés. Justament per conèixer amb més detall quina és la formació necessària per exercir de monitor, la Fundació Pere Tarrés l'ha entrevistat.

Només en els darrers 30 anys, més de 41.000 monitores i monitors han crescut a l’Escola de l’Esplai. Us imagineu l’impacte que poden tenir si cadascun ha incidit sobre un mínim de 10 infants? Desenes de pobles ens han acollit, i han pogut gaudir d’una formació excepcional i vivencial que capgira en molts casos els mètodes d’aprenentatge de molts participants. “Per a nosaltres sempre ha estat prioritari acostar la formació allà on calgui, i a qui calgui”, afirma Rafael Ruiz de Gauna.

Quins cursos oferiu per als monitors de lleure? Quins són els més sol·licitats?

Oferim cursos de monitors i de directors d’activitats de lleure infantil i juvenil que donen accés al Diploma de la Generalitat de Catalunya. Per a obtenir la titulació cal superar la part lectiva (molt aplicada amb parts d’e-learning) i la part pràctiques amb memòria. A més desenvolupem diferents cursos breus d’especialització en àrees d’animació  i expressió o de psicopedagogia per a capacitar i oferir recursos addicionals.

Els cursos s’ofereixen al llarg de tot l’estiu, en diferents modalitats: intensiu (matí i tarda), residencial, etc. i més endavant també en caps de setmana o modalitat de matins o tardes. Al juny, juliol i agost, en programem molts. Els oferim a Barcelona, però també a moltes poblacions de Catalunya. Volem apropar-nos al territori per a posar fàcil la formació. Disposem, en funció del període de l’any, de cursos finançats per a persones en cerca d’ocupació (SOC), o per a treballadors en actiu d’aquestes professions. Normalment els més sol·licitats són els intensius, de mati i tarda. Ara en funció de les circumstàncies personals també altres modalitats acaben interessant, especialment matins o tardes.

També cal tenir en compte la possibilitat que oferim de formar-se contínuament a través de monogràfics d’especialització un cop assolida la titulació de monitor i/o director, per augmentar la seva ocupabilitat, coneixements, expertesa.

El curs per obtenir la titulació de monitor de lleure què inclou? En quins aspectes incidiu sobretot?

El curs de monitors contempla tres mòduls diferenciats, un primer més orientat a les activitats d’educació en el lleure, en el qual s’aborden aspectes pedagògics, psicològics i sociològics sobre el lleure educatiu, un segon sobre processos grupals i educatius, i un tercer sobre tècniques i recursos per a les activitats. Des de la Fundació Pere Tarrés incidim molt en els valors que poden aportar aquesta educació, i en el paper - identitat de l’educador, així com en una dimensió integral de l’infant que cal atendre, i en la preparació tècnica tant en el plantejament educatiu com en el desenvolupament de les activitats. La formació és molt vivencial i pretén aprendre tot fent, i reflexionant sobre l’activitat feta. És a dir, volem combinar la capacitació en el ser, saber, saber fer i saber relacionar-se.

Per què un curs de formació de monitor de lleure ha de ser diferent de la formació de mestre d'escola?

El lleure educatiu es desenvolupa en un context molt diferent a l’escola. No està subjecte a l’”obligatorietat” d’un currículum acadèmic, i per tant es poden realitzar activitats diferents.  L’escola i l’educació en el lleure han de ser complementàries, però cadascuna té un marc institucional, de reconeixement, i en part objectius diferents. Així, la didàctica, la tecnologia educativa i  les tècniques han de ser diferents. En un aula, no es pot fer una vetllada, o jocs d’exterior, o una excursió i descoberta del medi, i cal una preparació adequada per a que es facin amb seguretat, i amb qualitat educativa en benefici dels infants.