Vés al contingut
Catalunya Religió
aeroport-bcn
Fotografia: European Space Agency sota llicència C.C. 3.0.

Roger Vilaclara –CR Ja fa mesos, i fins i tot anys, que l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat és motiu de discussió en tertúlies i debats polítics. Les propostes són diverses i en jornades electorals com la que es viurà aquest 23 de juliol acostumen a agafar volada. El debat sovint se centra en les conseqüències que una ampliació pot portar per la zona natural de la Ricarda, al delta del Llobregat. Però, què en pensen els cristians ecologistes sobre aquesta discussió?

La resposta del grup d'Ecologia i Justícia, de Justícia i Pau Barcelona, és clara: “L’aeroport del Prat no s’ha d’ampliar”. Roser Bosch explica que el posicionament és molt més profund que la qüestió sobre com ha de ser l’ampliació del Prat. “La remodelació de l’aeroport no respon als criteris de reducció de consum, emissions i el decreixement que ens demana el planeta”, explica Bosch. Amb una mirada crítica, l’ampliació del Prat suposa la continuïtat del “mite del creixement il·limitat”.

La vicepresidenta de Justícia i Pau i coordinadora de l’eix Ecologia i Justícia, Maria Bargalló, contextualitza el plantejament amb l’encíclica Laudato Si’ del papa Francesc. Evidentment, l’Església com a tal no ha emès una opinió pròpia sobre l’ampliació del Prat i tampoc el Papa s’ha pronunciat sobre un aspecte concret com aquest, però el missatge de fons de la Laudato Si’ demana “un canvi de manera de pensar i de viure que és contrari a aquest projecte”. “El canvi d’estil de vida que l'encíclica proposa, i que es deriva de l'evangeli, suposa reduir el consum i el ritme de vida", explica Bargalló.

“El Papa subratlla la idea que no som amos de la Terra”, recorda Bargalló. “Nosaltres en som cuidadors i administradors”, diu. Per aquest motiu la natura s’ha de respectar i se n’ha de tenir cura. “La realitat és que no necessitem ampliar l’aeroport, el que necessitem és reduir els viatges”, afirma la vicepresidenta de Justícia i Pau.

Roser Bosch també parla d’un altre dels missatges clars de l’encíclica del Papa: La crida a treballar conjuntament amb persones, entitats i grups que, tot i no ser eclesials, lluitin per una veritable transició ecosocial. I és així com, des de Justícia i Pau es dona suport a la tasca d'entitats que, des d'aquesta perspectiva, "afronten activament l'emergència climàtica”, exposa Bosch.

Per aquest motiu, l’entitat està adherida des del 2021 a la Xarxa per la Injustícia Climàtica de Catalunya que actua coordinadament en aquesta direcció. Alhora, Justícia i Pau dona suport a la plataforma Zero Port en contra del creixement de l’aeroport i del port de Barcelona. “Ens hem adherit als seus manifestos i hem donat suport a les manifestacions que s'han convocat”, explica Bosch.

A més d’aquestes adhesions, Justícia i Pau treballa durant tot l’any per la conscienciació i la promoció de noves maneres de viure davant l'emergència climàtica. Un exemple d’aquest treball és el projecte ‘Art descalç sobre la Terra’ que es va iniciar aquest curs. Precisament, un d’aquests tallers va tenir lloc al delta del Llobregat.

Sobre el 23 de juliol, des de Justícia i Pau pensen que la campanya electoral pot tornar a fer ressorgir el tema de l’aeroport amb força. Amb tot, asseguren que, per a l’entitat, sempre és un tema d’actualitat el fet d'afrontar els reptes de la crisi ecosocial: “Tots els moments són bons per atendre aquest tema perquè l’arrel del problema és molt més profund que una simple remodelació d'un aeroport”.

“No és una reflexió com a municipi, sinó com a país: Què aconseguirem amb l'ampliació de l'aeroport?”

A primera línia, al Prat, les sensacions són similars. El rector de les parròquies de Sant Pere i Sant Pau i de la Mare de Déu de la Mercè del Prat de Llobregat, Josep Torrente, explica que les dues parròquies tenen grups de reflexió sobre ecologia i que estan adherits a la xarxa d'ecoparròquies de Justícia i Pau.

Les reflexions d'aquests dos grups segueixen dos vessants diferenciats. D'una banda, el respecte al medi natural "en un territori que ja ha estat prou castigat anteriorment per la construcció d'altres infraestructures", explica Torrente. D'altra banda, el rector afirma que els grups es pregunten: "Cap a on porta una ampliació d'aquest tipus?". "No és una reflexió com a municipi, sinó com a país: Volem que l'aeroport augmenti el tràfic? Què aconseguirem amb això?", es pregunten els grups ecologistes de les parròquies del Prat.

En aquest sentit, el rector subratlla que es tracta d'unes obres que comportaran grans despeses i una "agressió al territori" amb la possibilitat que d'aquí a 15 anys la Unió Europea exigeixi reduir el tràfic d'avions per l'emergència climàtica. També s'ha parlat de compensar els espais naturals destruïts amb altres territoris. "L'experiència ens diu que això no acaba passant", conclou Torrente.

Aquests grups de les parròquies del Prat el formen gent amb sensibilitat mediambiental que es van començar a reunir per treballar la Laudato Si' quan el papa Francesc la va publicar. Llavors es van unir a la xarxa d'ecoparròquies de Justícia i Pau i amb l'arribada del debat sobre l'aeroport els grups van voler afrontar també una reflexió conjunta.

Una nova pista, ampliar-ne una altra o millorar la gestió

El projecte d’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat es remunta l’any 2019. Llavors Aena es planteja augmentar la quantitat de vols intercontinentals a Barcelona, però això passa per una remodelació de l’aeroport que podria afectar l’espai natural del delta del Llobregat.

Les opcions que s’han plantejat els darrers anys són tres: ampliar una pista, afegir-ne una de nova o canviar l’operatiu actual per poder ampliar trajectes.

La primera de les opcions i la que, a priori, sembla més senzilla és allargar la pista més curta per fer-la viable per a vols intercontinentals. El problema és que aquesta ampliació afectaria l’espai natural de la Ricarda, que està protegit i no es pot construir. I en aquest punt és on Aena ha topat amb les entitats ecologistes i naturalistes. I no només això. També la Comissió Europea va avisar Espanya per no evitar el deteriorament dels espais naturals com el delta del Llobregat.

La segona opció seria canviar l’operativa actual de l’aeroport. I és que, actualment al Prat, els avions s’enlairen per la pista curta i aterren per la llarga. Un fet extraordinari que és una realitat pel soroll que provocaven els enlairaments dels avions per la pista llarga i que afectaven els veïns de la zona.

L’altra opció és afegir tota una pista nova. Una instal·lació difícil i cara que també afectaria l’entorn. En aquest sentit, l’última proposta la va fer al febrer un equip d’enginyers amb el projecte de construir una nova pista sobre el mar. Una proposta mediàtica per les imatges virtuals que es van difondre amb la nova pista construïda a 1,5 km de la costa i a 10 metres d’alçada respecte del mar.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.