Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor –CR/Vic) L’escola Vedruna portarà el món de la narració popular i tradicional a l’entorn de la realitat virtual. El llegendari permetrà explorar, crear i divulgar el patrimoni narratiu de cada poble. És el nou projecte Vedruna Innova que aquest curs implementaran les 36 escoles d’aquesta xarxa educativa promoguda per la congregació de germanes carmelites de la caritat Vedruna. La proposta té un caràcter inèdit, és replicable i abasta diferents disciplines i competències.

Els professors Joana Murgou i Pere Viñas han testejat durant un curs la proposta a l’Escola Vedruna Ripoll, el centre educatiu on treballen. El llegendari permet treballar l’expressió escrita a l’escola. Han fet la prova amb llegendes de la comarca del Ripollès i ara estendran el mapa a tot el país.

Però no ho faran sols. Enguany veuran com l’experiència de la seva escola s’enriqueix amb la creació d’un llegendari per tot Catalunya. “Tindrem un ventall molt gran de llegendes des del Baix Camp fins a la Cerdanya, l’Escola Vedruna ocupa quasi tot el territori, i això ens va semblar molt entusiasmador”, apunta Murgou.

Unir tradició i innovació

Pere Viñas forma part de l’equip de docents que han ideat el llegendari. “Teníem en Joan Amades que ens les va recollir en un llibre i l’Oliana Molls que ens les recollia per televisió a les escoles en format vídeo, la nostra proposta és recollir-les en realitat virtual”, explica.

“Va ser tot un repte treballar la llegenda, que és la cosa més tradicional, amb les eines més innovadores”, explica Joana Murgou. L’Escola Vedruna de Ripoll va idear el projecte de llegendari compartit que la Fundació Vedruna Catalunya va reconèixer amb el Premi Vedruna Innova.

Captar talent i fer-lo créixer

Vedruna Innova neix fa tres anys com una proposta de l’equip de gestió la Fundació Vedruna Educació Catalunya per captar talent als seus centres i fer-lo créixer. Des de l’àrea de formació i d’innovació, Montse Jiménez expressa “aquesta inquietud d’empènyer els docents per tal d’obrir les aules, compartir, buscar experiències innovadores que donin una volta als aprenentatges tradicionals”.

D’entre les iniciatives que els docents apliquen a l’aula dels 36 centres de la xarxa, la fundació premia un projecte cada dos anys amb l’objectiu de portar el talent més enllà de l’aula. Es tracta d’un treball que l’equip de gestió de la fundació acompanya. I permet alliberar allibera el mestre o professor de l’aula unes hores a la setmana durant tot un curs lectiu perquè es dediqui a desenvolupar el projecte innovador.

En acabar l’etapa d’investigació, el projecte es porta a la pràctica a tota la xarxa Vedruna. En el cas del llegendari, després d’un curs testejant el projecte, recomanen treballar-lo amb alumnes de tercer cicle de primària i de primer cicle d’ESO. Tot i així, la proposta és prou flexible perquè alumnes d’altres cicles primària i secundària s’hi puguin implicar.

L’experiència tindrà resultats tangibles de seguida. Els alumnes d’arreu del país participaran de la creació conjunta d’un mapa de llegendes. Les noves tecnologies  permetran georeferenciar i il·lustrar en 3D cadascun dels relats seleccionats.

Tecnologia per compartir coneixement

Més enllà de jugar i xatejar, Montse Jiménez considera que “la tecnologia ens ha de servir per fer una contribució al món”. I és des d’aquí on neix el llegendari que proposa l’equip docent de l’Escola Vedruna de Ripoll.

“Amb les eines TAC el que és molt important és que tot el que fem ho puguem compartir amb el món mundial”, apunta Mourgou. Considera que això dona “molta funcionalitat als aprenentatges” i, alhora, permet “que els nens siguin, no consumidors, sinó creadors d’informació a la xarxa”.

Un cop testejat i redefinit el projecte, els docents que l’han gestat el presenten a la resta de docents de la xarxa d’escoles Vedruna de Catalunya perquè l’apliquin a la resta de centres. La presentació del llegendari va tenir lloc dijous a l’escola l’Escorial Vedruna de Vic. Va ser un dels quatre grups de formació de la trobada d’inici de curs, que va aplegar un total de dos-cents trenta mestres i professors.

En paral·lel, l’equip de psicopedagogs dels diferents centres va valorar la feina feta el curs passat i va proposar els objectius del curs que comença; un tercer espai es va dedicar a repassar documents i instruccions sobre la llei de protecció de dades; i, finalment, una vintena de mestres i professors novells van rebre la formació inicial sobre el projecte educatiu Vedruna.