Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) “No podem tornar a l’escola com si no hagués passat res durant aquests temps de pandèmia”. Aquesta és la reflexió de  l’Escola Cristiana que ha motivat la creació d’una proposta de celebració envers un possible proper retorn de la comunitat educativa als seus centres abans de l’estiu. El document presentat parteix d’un primer text, a mode de marc de sentit, del perquè d’una celebració de tornada on s’indica el següent:

«No podem tornar a l’escola “com si no hagués passat res”. Tampoc hi podem tornar recopilant festivament un aprenentatge merament egocèntric que se centri en el desenvolupament de les pròpies fortaleses; com ara el descobriment de noves eines telemàtiques, la millora de l’estabilitat emocional gràcies a tècniques meditatives diverses, l’enfortiment de vincles amb persones que em transmeten seguretat, que “junts ho podem tot”, etc. Com “Escola Cristiana”, potser el més honest és retornar a l’escola posant l’atenció i tots els sentits en la realitat de les creus que hem carregat a les espatlles. Unes creus individuals que tenen noms propis. Des dels companys de claustre que han perdut la feina o els ingressos, els infants i joves que han pres contacte amb la pèrdua d’una persona estimada per primer cop, pares i mares que han patit la malaltia o, obrint la mirada més enllà de la comunitat educativa, tanta gent que ha quedat, ara, encara més silenciada.»

Posteriorment, es van detallant les possibles característiques de la celebració, atenent sempre que cal adaptar i ajustar els recursos presentats a les diferents etapes i al context del centre educatiu. Hi ha unes primers apunts previs generals; un recull de possibles textos, tant bíblics com de caire espiritual; unes orientacions sobre una possible reflexió per qui dirigeixi la celebració; dues dinàmiques basades en el treball de imatges, segons les edats dels participants, per tal de convidar-los a encendre una espelma en record de persones que han patit o ja no hi són; possibles pregàries-model que es puguin ajustar també per part de cada centre; i, finalment, opcions de comiat i recursos complementaris.

Des de l’Escola Cristiana s’anima a prendre consciència d’aquesta preparació especial de tornada a l’escola com una activitat d’aprenentatge compartit i, alhora, evitar reduir-la a un mer formalisme acadèmic. També s’anima als centres a comunicar altres possibles recursos que vagin en la mateixa direcció per tal de fer-ne el ressò convenient.