Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) La propera 16a assemblea general ordinària del Sínode dels Bisbes durarà aquesta vegada dos anys, des de l'octubre del 2021 i fins a l'octubre 2023. I possibilitarà que els creients d'arreu del món puguin dir la seva sobre la fe i sobre l'Església Catòlica. I això, malgrat pugui semblar rutinari o normal, és totalment novedós. Fins ara no s'havia fet en un Sínode de Bisbes i respon a portar a la pràctica ser tots Poble de Déu.

El 24 d'abril d'aquest any es va anunciar un nou itinerari sinodal per al proper Sínode, amb tres fases. L’obertura del Sínode es farà a l'octubre de 2021 al Vaticà, i comptarà amb una fase diocesana amb les contribucions de tothom qui vulgui fer-les.  Aquestes contribucions es comunicaran a les Conferències Episcopals dels països.

Seguirà una assemblea continental per a l'elaboració d'un Instrumentum laboris i la indicació dels criteris de participació dels bisbes residencials i d'altres membres del Poble de Déu. L’octubre de 2023 se celebrarà a Roma l'inici del Sínode.

La particularitat d'aquest proper Sínode, recorda el teòleg Salvador Pié, és que el papa Francesc "vol accentuar molt el concepte de Poble de Déu", i sobretot, afegeix, "que tothom té l'esperit a través del baptisme i que per tant tothom pot dir la seva opinió sobre les coses de la fe". Aquest concepte, el de Poble de Déu, s'havia perdut una mica. Ara el papa Francesc el recupera.

Francesc ha recordat en nombroses ocasions que els bisbes, els capellans i inclús els religiosos abans de ser-ho han estat batejats en primera instància, són des de l'inici Poble de Déu, i per tant han de caminar conjuntament. "De fet això vol dir Sínode", afirma Pié. Cal, però, passar de la teoria a la pràctica , "i posar mesures reals per ajudar a l'exercici de ser Poble de Déu i que tots som iguals". 

I segons el teòleg, Francesc ho fa a través d'una forma concreta de governar l'Església, a partir "d'escoltar d'una manera més eficaç tota la gent, sigui de la condició que sigui". Ens trobem, afirma, en un moment "molt interessant, molt bonic, i també molt nou". Pié reconeix que no estem tan acostumats a que es vulgui fer una cosa a nivell mundial que reculli reflexions i opinions, com serà aquest Sínode. "No serà fàcil, dit de pas, però el papa Francesc ha tingut aquest atreviment generós per dur a la pràctica que tots som Església i podem dir-hi la nostra". 

Presència de dones

Una altra de les crítiques que sovint s'emportaven els Sínodes és la poca o nul·la presència de dones. Pié explica que aquesta nova manera de fer Sínode canviarà aquesta dinàmica. "Quan es parla de Poble de Déu també es parla d'aquells, o aquelles en aquest cas, que no estan tan presents en les estructures de l'Església i encara menys en aquells dies de Sínode". 

Aquest nou procés farà més possible que sigui així, "anar més enllà del sínode de bisbes en què només poden ser bisbes, i evidentment només homes". En canvi ara es podrà complir el que el Papa va dir a l'Evangeli Gaudium durant dues vegades, "que les dones havien de ser més presents a l'Església i sobretot presència en llocs decisius, no solament ser-hi presents". 

Un procés eclesial i no tant episcopal

Una altra evidència que pretén trencar aquest Sínode és la dependència única del bisbe en la vida de l'Església. Com aquest Sínode durarà tres anys es podran donar casos en que començat el procés de reflexions diocesanes el bisbe canviï de seu o es jubili. Això no ha de significar en cap cas que el procés es modifiqui o torni a començar.  "Això és bo perquè posa de relleu que un bisbe mai pot estar sol davant d'una responsabilitat i si està sol, malament". 

El Papa sovint diu que els bisbes han de ser a baix de tot, "com a ministres jugant amb la paraula 'mini'". Cal, demana el teòleg, "continuïtat en l'Església perquè sovint el canvi d'un bisbe comporta grans canvis, o el canvi d'un rector també". Això és un desafiament. "També hem de ser realistes, és un procés que ara comencem i sabem que els canvis sovint incomoden, no ho oblidem". 
Amb tot, Pié defensa que "cal tenir certa llibertat per opinar lliurament, no ha de fer por poder dir certes bestieses perquè estem en l'etapa de contrast. Mai s'ha fet a l'Església, cal aprendre-ho. Cal parlar amb respecte però amb llibertat".