Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR) Amb el mes de desembre els claustres de les escoles de la Companyia de Maria comencen un procés de reflexió intern. Amb el nom de 'Signa', el nou model pedagògic de Lestonnac implica revisar metodologies. Són les primeres passes per fer permeable aquest projecte d'educació personalitzada a les aules.

La responsable de pedagogia de la Companyia de Maria de l'àmbit provincial, Iolanda López, ha coordinat la redacció i la revisió del projecte Signa .“El document recull les línies pedagògiques de la Companyia de Maria-Lestonnac, però també obre les aules al món i intenta que el món entri dins de les aules”, explica López. És psicopedagoga, mestra, logopeda i especialista en educació personalitzada. Va viure un temps a Nova Zelanda, on va poder comparar sistemes educatius.

El nom de Signa

Aquest projecte ha rebut un mateix nom per a la Companyia de Maria d'arreu del món. “Signa significa l'essència i fa el símil amb la signatura perquè cada alumne sigui capaç de signar la seva pròpia obra, que és la seva pròpia vida”, diu López. Subratllen així el caràcter únic i irrepetible de cada persona i la “infinitat de possibilitats que té per aprendre”.

Amb què es basa l'educació personalitzada? “És una concepció pedagògica oberta a totes les metodologies i tendències psicopedagògiques que ajuden a impulsar la formació completa de la persona en totes les seves dimensions”. Es tracta de “posar l'alumne al centre, i el focus en l'aprenentatge i no només en l'ensenyament”. Tal com explica aquesta mestra del Col·legi Lestonnac de Barcelona volen un aprenentatge “global, holístic i competent”.

El triangle alumne, família i escola

El nou model reconsidera també el paper de cada agent educatiu. En aquest cas, la figura del mestre és la d'un guia o mentor que acompanya el procés. “Partim de la base que ningú pot aprendre per ell”, apunta la mestra Iolanda López. És a dir: l'alumne es fa responsable de l'aprenentatge.

El model pedagògic que proposen es basa en un triangle on l’alumne se situa al centre i l’escola i la família treballen en sintonia. “La família també té un paper important”, hi afegeix López. Entre tots busquen desenvolupar al màxim el potencial de l'alumne.

Amb caràcter universal

L'equip general de l'orde, a Roma, va encarregar l'octubre del 2017 a l'equip de titularitat d'Espanya la redacció d'un nou model pedagògic per a la Companyia de Maria de tot el món. “Primer vam fer una anàlisi de la situació educativa a nivell mundial; després a l'escola i a l'Estat Espanyol”, explica Iolanda López.

Totes les provincials del món van revisar el document en l'Assemblea general celebrada a Mèxic, el juliol del 2018. Allà van validar Signa com a nou model pedagògic de totes les escoles del món. La redacció va comptar amb un estudi previ del sistema educatiu i una comparació amb d'altres sistemes educatius, com Finlàndia, Austràlia, Corea, Singapur, Japó i Nova Zelanda. “Aquesta anàlisi ens ha ajudat molt a basar el model sobre evidències científiques psicopedagògiques”.

Amb aquesta iniciativa la Companyia de Maria se suma a un procés d'innovació pedagògica que a Catalunya compta amb molts referents dins de l'escola religiosa, com són l'Horitzó 2020 de Jesuïtes Educació (2013), l'Escola Pia amb el projecte Summem(2016), Avuixdemà de FEDAC (2016) o Maristes Xarxa Innovació (2016).

El calendari d'acció

“Volem que Signa marqui el procés tant de reflexió com de canvi de totes les escoles”, explica Iolanda López. El nou projecte s'ha presentat en una primera fase a les escoles que la Companyia de Maria té a la província d'Espanya. Durant l'estiu van visitar tots els equips directius i la comissió de coordinació pedagògica de cada escola. I durant el mes de novembre han presentat el projecte als claustres de les quatre escoles que tenen a Catalunya: BarcelonaMolletBadalona i Tarragona.

Coincidint amb la Festa de la Presentació de Maria del 21 de novembre, el document del projecte Signa ja es va fer públic també a les famílies. A partir d'aquest mes de desembre, amb la lectura del projecte, els claustres inicien un procés de reflexió intern que durarà tot el segon i el tercer trimestre del curs. Els canvis formulats s'aplicaran durant el curs 2019-2010.

A partir del febrer s'iniciarà la segona fase de difusió, i el projecte es presentarà a l'Amèrica Llatina, els Estats Units i la resta de països d'Europa on són presents. Amb la tercera fase arribaran a l'Àfrica i l'Àsia. I, en paral·lel, a partir de gener els equips educatius de les escoles començaran una formació en educació personalitzada, que han dissenyat amb la col·laboració de la Universitat Internacional de La Rioja, especialistes en educació personalitzada.

Revisar i descartar

“Cada docent és el responsable d'impulsar Signa a l'aula”, apunta la psicopedagoga. Per aquesta raó han dedicat molts esforços a fer-lo permeable dins dels centres. A partir d'ara, representants de totes les escoles de la província faran trobades per posar en comú l'anàlisi. I després cada centre personalitzarà la proposta. “No tots els centres estan en el mateix punt, tant d'avaluació com de metodologies”.

Iolanda defensa que “és oportú, abans de fer cap canvi, fer un procés intern d'aprofundiment i d'avaluació”. En concret, busquen treballar dos grans aspectes: “Ens volem apropar cada vegada més a l'avaluació personalitzada dins de l'aula, amb les metodologies actives que ens ajudin a impulsar la formació completa de la persona”. I per això conclou: “Totes les metodologies que no ens ajudin a aquests dos grans objectius quedaran descartades”.