×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) Al setembre a la comunitat FEDAC -Fundació Educativa Dominiques Anunciata Pare Coll- se li gira feina. El 8 de setembre la Fundació organitza un Congrés per presentar en societat el seu nou projecte educatiu i alhora debatre quin paper social juga l'escola concertada avui i quin és l'aprenentatge del futur.

Van començar el curs 2013 cridant a la participació, de forma voluntària, tant d'escoles, com de famílies, professors i alumnes. Quina escola volien? Tres cursos més tard materialitzaran aquesta participació en un Congrés a l'Auditori de Barcelona, que serà el tret de sortida d'un Any Congressual que comptarà amb ponències arreu del territori català.

24 reptes, 4 blocs

El canvi de paradigma educatiu és ja innegable. Nombroses institucions educatives fa anys que treballen en pro de l'escola del futur, una escola on l'alumne segueixi sent el centre però on l'aprenentatge canviï i s'encamini cada vegada més al treball per competències, amb una metodologia interdisciplinar que potenciï al màxim el talent i la capacitat de l'alumnat.

FEDAC el curs 2014-2015 vivia intensament el procés de canvi. Va ser el curs en què es va dur a terme el buidatge del procés de participació. Totes les idees sorgides es van agrupar en vint-i-quatre reptes, "un per a cada escola FEDAC", que alhora es divideixen en quatre grans blocs: "caràcter, comunitat, educació, i entorn". Així es condensa un projecte educatiu –#avuixdemà– que ha nascut de la "implicació de tota la comunitat FEDAC", i que té com a resultat un quadern que el 8 de setembre rebran els participants del Congrés.

"Si aquest procés l'haguéssim fet des de la seu de FEDAC, les cinc persones que som a l'equip de titularitat, segur que hagués estat molt ràpid, però nosaltres pensem que la riquesa està en el treball en equip. La intel·ligència col·lectiva és la suma de tots", explica Marta Mingot, responsable de l'àrea pedagògica FEDAC.

#avuixdemà

El nom del projecte és tota una declaració d'intencions. El coixinet # és el símbol de les piulades via Twitter, de presència en la xarxa social. "Aquest element de comunicació és un aspecte important a tenir en compte durant el procés". La paraula 'avui' respon a "la necessitat de fer una anàlisi de la situació actual dels centres educatius, des del punt de vista de la integració en el seu entorn sociocultural com de la seva situació interna, i dels reptes que atenent els professionals que amb el seu treball i esforç dediquen la seva vocació a la missió FEDAC".

La 'x' sorgeix de "la necessitat de comunicar i de presentar la nostra singularitat educativa en la societat actual, com una aposta agosarada i una aportació decidida a formar persones compromeses en l’entorn local i alhora transformadores de l’entorn global en un món de pau, justícia i amor". I la paraula 'demà' correspon a "la necessitat de fixar-nos objectius, de preveure quins elements seran determinants en el futur per a la institució, per a cadascun dels centres i per als alumnes, segurament en el marc d’una sòlida educació cristiana, flexible, acollidora i vinculada a la germanor entre totes les cultures i pobles del món".

El projecte va acompanyat també d'un logo significatiu. És un logo que es desglossa. S'identifiquen quatre persones que apareixen treballant en equip, "podríem dir que són quatre nens, o quatre adults, o dos nens i dos professors, que debaten, juguen. La idea vital era que tothom pogués participar i crear també espais de reflexió cap el canvi de paradigma al que anem. Era també poder recollir idees per poder innovar i poder donar resposta al repte, i també, sent fidels a la nostra missió, visió i valors, era compaginar les dues coses".

Any Congressual

Però el procés que ha endegat FEDAC continua. Pel proper curs tenen previst que la gent torni a participar oferint idees que es poden dur a terme a les escoles. "Un proverbi africà que m'agrada molt diu: 'si vols anar ràpid, vés sol, si vols anar lluny vés en equip', doncs és aquesta la nostra idea, implicar el màxim nombre de gent de les escoles, perquè també se sentin seu el projecte".

Un projecte participatiu on tothom "pot pensar com voldria l'escola del futur, l'escola del demà", afirmen. El Congrés de setembre anirà acompanyat de trobades a escoles i de ponències a Girona, Lleida i Manresa.

"Una de les nostres riqueses queda reflectida al bloc que anomenem comunitat. Som vint-i-quatre escoles, que ens permeten fer xarxa entre nosaltres i també posar en relleu la importància de la comunitat dins de cada escola". Sempre respectant la realitat de cada escola ja que algunes estan ubicades a ciutats grans però també a pobles petites, que són entorns diferents. "Volem que els nostres alumnes tinguin una actitud activa a l'entorn on viuen. Volem alumnes que es comprometin amb l'entorn".

De la teoria a la pràctica

Però com es concretarà això en l'aprenentatge? En un moment en què els deures, el mobiliari, i els espais estan sent analitzats pel sector educatiu com elements claus del canvi, FEDAC ja fa algun temps que ho implementa. "Un dels reptes s'anomena 'els espais parlen'; a les nostres escoles ja estem fent canvis. Des de posar vidres, a fer espais més amplis perquè puguin fer co-docència", les escoles FEDAC ja estan en procés de transformació. "La riquesa és que anem fent i anem construint a mesura que anem caminant".

I cap a on es dirigeix aquest aprenentatge? Cap a  l'educació competencial, l'eix bàsic. "Volem desenvolupar al màxim els talents dels nostres alumnes, les seves intel·ligències, tot i que és cert que no només ens conformem en desenvolupar les intel·ligències sinó que volem alumnes intel·ligents i competents però que posin aquestes capacitats i talents al servei per fer un món millor, el bé comú".

El professorat d'#avuixdemà

El professorat d'#avuixdemà haurà de canviar el seu rol, haurà de ser un guia, un acompanyant, i haurà d'estar molt atent al procés d'aprenentatge de l'alumne. "Nosaltres perseguim arribar a la personalització de l'aprenentatge", expliquen, "no tots aprenem de la mateixa manera, i això implica tenir els ulls molt oberts i estar molt atent a quin és el procés d'aprenentatge de l'alumnat".

El professor també és el centre d'aquest procés de canvi. "Hauran de desaprendre per aprendre altres maneres de treballar". Un altre aspecte cabdal és que hauran de treballar en equip. "Si volem alumnes competents cal treball en equip dels docents, i crear espais per deliberar, debatre i dialogar sobre temes pedagògics".