Vés al contingut
Catalunya Religió
catedral-bcn-portugal-00
Fotografia: Jordi Pujolar (ACN).
Galeria d'imatges

ACN El Museu Nacional de Arte Antiga de Portugal, amb seu a Lisboa, acull fins a l'estiu una de les mostres més importants de l'art gòtic català, creada específicament per al museu lusità amb una trentena d'obres provinents del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona. En alguns casos es tracta d'obres que surten per primera vegada de les seus de l'arxidiòcesi. "El gòtic a Barcelona és un símbol d'identitat d'escala internacional i aquesta és una ocasió per promoure'l fora de Catalunya", destaca en declaracions a l'ACN Helena Alonso, comissària de la mostra, juntament amb Oscar Carrascosa. Una de les peces amb més valor històric és l'espasa del condestable de Portugal, que va ser compte de Barcelona al segle XV.

Helena Alonso posa l'origen de tot plegat en el taller que van obrir Ferrer Bassa i Arnau Bassa, pare i fill, i en els "grans mestres catalans del moment" que els van seguir, com Bernat Martorell o Ramon Destorrents. De Martorell, per exemple, és 'Sant Jordi', una de les peces "més importants" que hi ha.

Algunes de les obres que s'exposen a Portugal no havien sortit mai del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona

El retaule de Sant Quirze i Santa Julita, obra de Pere Garcia de Benavarre, o la peça original de la Pietat de l'alemany Michel Lochner, realitzada per al timpà d'una de les portes de la Catedral de Barcelona, són dues de les altres peces centrals de l'exposició.

L'espasa de Pedro de Portugal

La mostra també inclou peces d'orfebreria i talles d'una importància cabdal. És el cas d'un dels "tresors" de la Catedral de Barcelona, i que per primera vegada s'exposa fora de la ciutat, l'espasa de Pedro de Portugal. La peça és obra de Joan de Florentí i habitualment està exposada a la sala capitular de la Catedral.

El condestable de Portugal va ser un príncep portuguès que va ser rei d'Aragó i comte de Barcelona entre 1464 i 1466, durant la guerra civil contra Juan II d'Aragó. El seu regnat com a Pedro IV va ser efímer ja que va morir de tuberculosi a Granollers només dos anys després del seu nomenament-, però el seu llegat és notable.

Una de les comissàries de l'exposició, Helena Alonso, explica que el condestable va ser un "promotor de les arts" que en només dos anys va deixar un llegat "molt important" que arriba fins als nostres dies. Seus són, per exemple, els encàrrecs a Jaume Huguet de diferents retaules, com el de la capella del Palau Reial.

L'espasa, però, és l'element més icònic del seu llegat i que ajuda també a explicar els vincles històrics entre Catalunya i Portugal. La mostra, de fet, s'enquadra en el context de les relacions polítiques, culturals i comercials a l'Europa dels segles XIV i XV.

“L'exposició posa de manifest la forta relació que hi ha entre dues ciutats amb una història compartida en dos punts oposats de la península"

En aquest sentit, el director del Museu Nacional de Arte Antiga de Lisboa, Joaquim Oliveira, afirma que més enllà de la "qualitat" de la pintura catalana de l'època, l'exposició posa de manifest la “forta” relació que hi ha entre "dues ciutats amb una història compartida en dos punts oposats de la península i obertes al mar".

La mostra, diu, també evidència "relacions artístiques". I és que a més de les 28 obres provinents de Barcelona, l'exposició inclou tres peces del mateix fons del Museu Nacional portuguès, també d'autors del gòtic català, com Ramon Destorrents, Arnau Bassa, Bernat Martorell i Bartolomé Bermejo.

Oliveia destaca Bermejo com un artista "molt comparable" al principal pintor portuguès del període, Nuno Gonçalves. I de la peça de Destorrents i Bassa, la taula central del retaule de la Capella de l'Almudaina de Palma de Mallorca, afirma que és una "obra capital" per a la història de la pintura catalana.

Amb tot, la direcció del Museu Nacional de Arte Antiga de Lisboa considera "un privilegi" poder comptar durant aquests mesos amb un conjunt "molt rellevant" del gòtic català en "un gran moment de la cultura visual a Europa", juntament amb la pintura italiana i flamenca.

Una conferència amb l'historiador Albert Velasco

El delegat de la Generalitat a Lisboa, Rui Serra, assegura que és un "honor" que l'exposició sobre el gòtic català hagi aterrat a Portugal i que justament ho faci ara, en el marc de les celebracions de la diada de Sant Jordi. A més, al voltant de l'exposició, la Delegació el Govern a Portugal, en coordinació amb el Museu, organitza també una conferència, prevista per al mes de maig amb l'historiador de l'art Albert Velasco per aprofundir en les relacions històriques entre Catalunya i Portugal, així com en el paper de l'art gòtic català. També hi participarà la cap de coordinació Museística del Departament de Cultura, Sònia Blasco.

'Barcelona Gòtica. Obres del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona' s'ha inaugurat aquest dijous a Lisboa i compta amb pintures de noms rellevants del gòtic català com Ramon Destorrents, Jaume Huguet, Bernat Martorell, Jaume Serra, Ferrer Bassa i Arnau Bassa o Pere Garcia de Benavarre.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.