Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Laura Mor –CR) Ja fa vint anys que ‘El nostre Montserrat’ connecta infants de contextos escolars molt diversos. Una experiència pedagògica de proximitat que enllaça l’Escolania de Montserrat amb les escoles cristianes del nostre país. Enguany són 350 alumnes de nou centres compartint el seu dia a dia gràcies a aquest projecte telemàtic.

És el cas de l’Artur i el Gabriel, els escolans de Montserrat que es presenten en aquest vídeo als alumnes de l’escola Sant Jaume de la FEP: els expliquen qui són, les seves aficions, els espais on juguen i on estudien. Al seu torn, des del barri de la Torrassa de l’Hospitalet de Llobregat, els alumnes de tercer van fer-los la seva visita guiada per l’escola. És l'inici d’una relació que els ajudarà a descobrir, amb veu d’infant, diferents aspectes relacionats amb la muntanya sagrada: des de la formació musical que reben a l’Escolania, fins a la cultura, l’art i la història de Montserrat.

“Els escolans ensenyen casa seva amb un orgull immens”, explica Cèlia Grivé, coordinadora del projecte telemàtic el nostre Montserrat i mestra de l’Escolania de Montserrat. El projecte els ajuda a “reconèixer que viuen en un entorn privilegiat i que poden ensenyar-lo i fer-lo gaudir a d’altres nens i nenes més petits”. Per part de les escoles participants, els més menuts se sorprenen: “No s’han imaginat mai un Montserrat en aquest entorn”.

Una veu d’infant a infant

El projecte afavoreix també la comunicació presencial entre uns i altres. Els escolans han visitat les escoles de referència entre finals de novembre i mitjans de desembre. Una ocasió “per conèixer els alumnes i a veure el funcionament d’una escola ordinària”, apunta Grivé.

Les escoles participants pugen després a Montserrat. Enguany, aquesta trobada es farà el proper divendres 27 de març. Compartiran tot un dia amb els escolans, visitaran l’Escolania a i a la una del migdia veuran els seus companys de projecte cantar la Salve i el Virolai.

“A banda dels objectius pedagògics, busquem que els escolans puguin donar a conèixer per la seva pròpia veu el seu entorn especial i que les escoles puguin gaudir d’aquest entorn i apropar-se a Montserrat”, explica la coordinadora del projecte.

Canvi de format per millorar l’experiència

Després de vint anys de trajectòria, el projecte que impulsa la Fundació Escola Cristiana de Catalunya ha anat evolucionant. En un inici es treballava amb un format més ambiciós i en un dia a Montserrat s’ajuntaven prop de mil alumnes. L’actual projecte es va implementar fa cinc anys, el curs 2014-2015. Els escolans de sisè i primer d’ESO estan dividits en vuit escoles i tenen un contacte telemàtic amb alumnes de 2n i 3r de primària.

L’any 2000 va començar el projecte amb el nom ‘Montserrat, un munt d'aventures’. Aquella proposta inicial anava dirigida a alumnes de Cicle Mitjà –tercer i quart de primària – i de seguida també la proposta es va ampliar a Cicle Superior –5è i 6è–. Els alumnes de primer d'ESO de l'escolania guiaven els grups de cicle mitjà, i els de segon d'ESO, els de cicle superior.

En una mateixa edició, hi podien participar la mateixa quantitat d'escoles que d'escolans. És a dir, una vintena. Al llarg dels anys, fins el curs 2013 -2014, hi van arribar a participar una seixantena d'escoles. I, per cada edició, entre 900 i 1.300 alumnes.

Però en un moment determinat es va entendre que l’escolania era una escola petita per assumir tanta gent en un sol dia. I es va decidir canviar el format del projecte “per poder realment garantir una trobada satisfactòria i adaptar-ho a la capacitat de l’Escolania”.

Aquest curs hi participen uns 350 alumnes provinents de nou escoles: l’Escola Sant Lluís Gonçaga de La Garriga, el Col·legi Santíssima Trinitat de Badalona, l’Escola Santa Dorotea de Barcelona, el Col·legi Virgen del Carmen de Santa Coloma de Gramenet, les Escolàpies d'Igualada, Sant Jaume de la FEP d’Hospitalet de Llobregat, la FEDAC de Cerdanyola, Santa Teresa de Jesús de Vilanova i la Geltrú i l’Escolania de Montserrat. Les escoles s’apunten en un formulari i s’accepten per ordre d'inscripció.