Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Fundació Escola Cristiana) Geocalitza els espais religiosos més significatius de la ciutat de Barcelona i, mitjançant la realitat augmentada (tecnologia que barreja virtualitat i realitat) n’ofereix una informació completa i detallada, dels edificis. Amb aquest projecte, titulat "Geocalització i realitat augmentada aplicades al coneixement de l’arquitectura religiosa de Barcelona", la professora de l’Escola Tècnico Professional Xavier de la capital catalana, Azucena Vázquez, ha obtingut el Premi Armengol Mir, que atorga la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) per promoure la participació dels docents en l’àmbit de la reflexió i la innovació educativa.

El projecte guanyador ha descrit l’experiència duta a terme pels alumnes de l’ETP Xavier, que, després de decidir quins eren els espais religiosos més significatius de la ciutat de Barcelona, els van geocalitzar mitjançant un sistema de coordenades i hi van afegir informació rellevant gràcies a la tecnologia coneguda com a realitat augmentada, que enriqueix la realitat amb elements virtuals. En acabat, amb l’ús del telèfon mòbil, van poder comprovar que “la informació que havien elaborat havia estat correctament publicada”, n’explica l’autora del projecte, Azucena Vázquez.

L’activitat va néixer amb el propòsit de -tot fent ús de les TIC- despertar l’interès dels alumnes de primer de Batxillerat per l’assignatura de Religió i “ampliar el seu coneixement sobre l’arquitectura religiosa de la ciutat d’una manera completament vivencial”, conclou Vázquez.

L’accèssit del premi ha correspost al projecte d’Aprenentatge Servei (ApS) Creixem plegats, del professor de l’Escola Sant Jaume de la FEP (Fundació d’Escoles Parroquials) de L’Hospitalet de Llobregat, Jordi Mas. El propòsit de l’activitat desenvolupada al centre era que “els alumnes de l’assignatura de Religió realitzessin un servei en tres institucions del barri”, afirma Mas. “Les experiències viscudes durant el projecte han animat alguns joves a ampliar la seva formació no reglada en el camp del voluntariat i l’acció social i han consolidat algunes vocacions incipients en els àmbits de l’educació, la sanitat i el treball comunitari”.

El projecte, que s’ha desenvolupat a la residència d’avis del barri de la Torrassa, al Servei de Rehabilitació Comunitària de Santa Eulàlia i al propi centre, també ha permès que els alumnes hagin “abandonat certs prejudicis sobre els malalts mentals i els centres on se’ls atén, així com sobre la gent gran i les residències d’ancians”, afegeix Mas. “En alguns casos, fins i tot, ha crescut la necessitat de passar més temps i compartir activitats amb els seus propis familiars de la tercera edat”.

Finalment, la menció honorífica ha estat per a Missatges d’una fada. Una experiència educativa en l’acompanyament d’un infant amb malaltia de llarga durada, de la professora de l’escola Maria Rosa Molas de Reus, Pilar Garcia. En aquest projecte, la mestra ha volgut donar a conèixer una experiència educativa i humana viscuda a l’escola amb una alumna de 3 anys a qui diagnostiquen un càncer. “En aquell moment vaig decidir fer alguna cosa i, com que a classe havíem treballat amb La Fada Piruleta, vaig pensar que aquest personatge podia ser un bon lligam entre l’escola (companys i mestres), la nena i la família, i evitar així un trencament”, explica Garcia.

“Per crear més empatia, vam fer que la fada –que enviava cartes periòdiques a l’alumna malalta- també fos diagnosticada de leucèmia, i ajudar d’aquesta manera la nena i la família a acceptar i superar moments dolorosos”. El projecte va generar tanta alegria i il·lusió en la Maria, la nena malalta, que “cada setmana esperava la carta de la fada amb entusiasme”.

El Premi va ser instituït per la Fundació Armengol Mir, ja desapareguda, i la FECC hi dóna continuïtat, enguany amb el suport de Fundació SM.