Vés al contingut
Catalunya Religió
murals montserrat
Dues professionals restaurant el mural
Galeria d'imatges

ABADIA DE MONTSERRAT En pujar al Cambril de la Mare de Déu, just als peus de la Santa Imatge, trobem dues avantsales que flanquegen el tron de la Mare de Déu. Les pintures murals foren realitzades per Josep Obiols entre 1943 i 1951, utilitzant la tècnica del fresc, combinant-la amb la pintura acrílica. La cúpula del Cambril presenta l'apoteosi de la Mare de Déu de Montserrat, pintada per Joan Llimona el 1898, i és un dels cims de la pintura catalana modernista, en la qual la natura, la història i el món sobrenatural s'harmonitzen formant una autèntica simfonia exaltadora de l'esperit.

El trànsit dels pelegrins, els canvis de temperatura i humitat així com l'inevitable pas del temps són factors que han provocat que a poc a poc les pintures hagin perdut la llum i les tonalitats dels colors de l'obra que van deixar els artistes. Per aquesta raó, el 2024 s'han iniciat les tasques de restauració que permetran tornar a veure les pintures murals amb els seus colors, tonalitats i matisos originals.

La restauració de les pintures murals la realitza un equip de professionals conservadors-restauradors, amb el suport de personal científic, de fotògrafs i experts en digitalització del patrimoni en 3D.

El procés de restaurar

Tant al cambril com a les avantsales, s'eliminaran la brutícia superficial i dipòsits de pols i les capes de vernís que, pel seu envelliment, alteren la percepció estètica de les obres. Seguidament, s'identificarà les possibles pèrdues de la capa pictòrica i es farà una extracció mecànica dels materials afegits com ara instal·lacions obsoletes o reparacions anteriors. Es farà una consolidació dels materials i, posteriorment, la restitució de les possibles pèrdues de les obres, aplicant criteris de mínima intervenció.

La restauració s'inicia amb una fase inicial, de planificació i estudi. Gràcies a la fotografia científica s'obtindrà informació detallada de l'estat de conservació de les obres. S'utilitzaran estudis analítics per identificar els materials utilitzats pels artistes i les diverses tècniques emprades. D'altra banda, es digitalitzarà en 3D, per tal de poder estudiar en detall la geometria superficial de l'obra i generar el suport planimètric. I justament abans de començar, es faran les proves de neteja, per tal de comprovar que no afecten les pintures i s'obtenen els millors resultats.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.