Vés al contingut
Catalunya Religió
Festival Internacional Orgue Montserrat

Abadia de Montserrat La Basílica de Santa Maria de Montserrat acollirà aquest estiu un nou cicle de concerts d’orgue, protagonitzat per intèrprets de projecció internacional. El primer concert tindrà lloc aquest dissabte 15 de juliol. Després del concert d’obertura del Festival Internacional Orgue de Montserrat 2023 (FIOM 2023), que va tenir lloc el passat 14 de maig i en el qual es va interpretar la Missa per la Pau de Bernat Vivancos, amb la participació de l’Escolania de Montserrat i el Cor Infantil Amics de la Unió – Veus, sota la direcció de Lluís Vilamajó, s’obre ara la segona part amb tres concerts més, que tindran com a protagonistes intèrprets de gran vàlua musical, amb diferents repertoris i formacions, per tal d’oferir al públic assistent nous estils, obres i sons. Tots els concerts es podran escoltar en directe a través de Montserrat Ràdio.

Amb la figura central i el nexe comú entre tots ells del gran orgue de Montserrat, instrument gegantí i versàtil per a la interpretació d’una gran quantitat de repertori de diverses èpoques, el FIOM s’iniciarà el dissabte 15 de juliol amb l’actuació d’Òscar Candendo, organista titular de la Catedral del Bon Pastor de Donosti (País Basc) i professor d’orgue de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). Concert d’orgue sol que rep el títol genèric de La tradició contrapuntística germànica, on el fil conductor serà la tècnica compositiva denominada contrapunt, oferint-nos diverses obres que mostraran la evolució de l’estil d’una manera cronològica, amb peces de Johann Sebastian BACH (1685-1750), Josef G. RHEINBERGER (1839-1901) i Max REGER (1873-1916).

Cal destacar que aquest any es commemora el 150é aniversari del naixement de REGER i el virtuós Candendo ha programat dues obres on hi és patent la gran dificultat tècnica de les obres d’aquest artista, les seves dramàtiques modulacions i la seva dinàmica sonora.

El segon concert tindrà lloc el dissabte 5 d’agost i comptarà amb l’actuació de TEMPUS TRIO, conjunt català integrat per Maria Tió -violinista-, Ferran Bardolet -violoncel·lista- i Ricard Rovirosa –piano-, acompanyats per l’organista anglès Peter Holder. El recital presentarà una estructura de tríptic encetat amb una peça de J.S. BACH per a orgue sol, posteriorment un trio del compositor rus SHOSTAKOVICH (1906-1975) -excloent-hi l’orgue-, i acabant amb el conegut Triple Concert de BEETHOVEN (1770-1827), obra de l’any 1804 per a violí, violoncel i piano solistes, i orquestra, però que en aquest cas estaran acompanyats per l’orgue en una versió on aquest instrument farà les funcions d’orquestra en una adaptació escrita pel mateix Older.

El darrer concert se celebrarà el dissabte 19 d’agost. En serà protagonista el quartet vocal CANTORIA, format per Inés Alonso, Oriol Guimerà, Jorge Losana i Valentín Miralles, acompanyat pel jove organista Joan Seguí. Presentaran un programa basat en obres fonamentalment de dansa que contraposa els segles XVI amb el XX, combinant obres vocals amb orgue, i obres d’orgue sol.

Les obres escollides pel grup vocal pertanyen estrictament al s. XVI en la seva totalitat i són Villanescas dels cançoners de Palacio i d’Upsala, amb una ensalada de Mateu Fletxa “el Vell”. Aquests exemples, amb ritmes trepidants per la seva època, contrastaran amb les obres contemporànies dansables de LIGETI, EBEN i ALAIN interpretats per Seguí a l’orgue, establint un diàleg sonor i contrastat força atractiu. Antiguitat i actualitat.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.