Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(SalesiansTreballar en equip i de manera transversal per a pensar, dissenyar i construir un monoplaça de carreres per a competir a nivell mundial al Formula Student. Aquesta és la missió de l’equip EUSS MotorSport, que actualment està format per una cinquantena d’estudiants d’enginyeria de l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià (EUSS).

És el cinquè any d’aquest equip i, com a novetat, aquest curs s’han organitzat per projectes per a guanyar eficiència. “Tot depèn de nosaltres, no dels docents. Si ens equivoquem i una peça no surt bé, ningú ens posa nota, simplement hem invertit malament i hem de tornar a començar”, apunta Alicia Camp, estudiant d’Enginyeria en Organització Industrial i directora de projectes de EUSS Motorsport, “És una experiència laboral real i un gran aprenentatge personal. Veure rodar la nostra pròpia idea i que funcioni bé és la millor recompensa”. Aquest 2022 arrencaran amb força per a la fase de construcció de l’EM-04, amb el qual competiran a l’estiu.

Un equip amb un lustre d’història

L’equip EUSS MotorSport, que compta amb alumnes de les diferents especialitats d’enginyeria de tots cursos, es va fundar l’any 2017 amb l’objectiu de treballar conjuntament per a la construcció d’un bòlid monoplaça amb motor de combustió. Aquest serà el cinquè any que correran al Formula Student, competició mundial que amb més de 800 universitats participants. “Jo sempre dic que a la universitat estudiem enginyeria, però aquí aprenem a ser enginyers”, assegura Marc Marsellach, estudiant de 4t d’Enginyeria Mecànica de l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià i implicat en diversos projectes de l’equip. “És com estar treballant en una empresa, com aplicar els teus coneixements en el món real”, hi afegeix Alicia Camp.

Actualment estan immersos en la fase de disseny i, de cara a finals de febrer, esperen poder començar a construir el seu pròxim model, l’EM-04. De fet, a principis de desembre es va fer un primer test per a posar a prova alguns dels canvis que volen introduir: d’una banda, millorar la ubicació del radiador i, per l’altra, la capacitat del tanc del combustible. “Aquesta fase és per a comprovar que el que hem plasmat sobre el paper serveix o no per a millorar el cotxe. Estem provant diferents dissenys en l’EM-03 per a veure quin és que podem aplicar al pròxim model, el EM-04”, explica Camp. “També estem treballant perquè l’airbox, el sistema per on entra l’aire, sigui més eficient i tot el volum del motor es pugui aprofitar”, hi afegeix Marc Marsellach.

Treball cooperatiu per projectes

Enguany, com a novetat, la metodologia de treball també ha canviat a nivell intern i s’obre l’equip a tot l’alumnat. “És la primera vegada que treballem per projectes i no per departaments, així aconseguim que els grups estiguin formats per equips multidisciplinaris capaços de gestionar i realitzar les diferents fases del projecte. Som més eficients”, explica Camp. A més, cadascun dels 25 projectes actius, dividits en tres categories (projectes de millora, d’innovació i de validació de components), té un director d’equip, que desenvolupa les tasques de coordinació i gestió. “Hi ha molta comunicació perquè hi hagi una bona planificació. És un canvi bastant radical però ja estem notant moltes millores”, hi afegeix.

D’altra banda, l’alumnat de primer curs d’enginyeria de l’EUSS té la possibilitat de sumar-se a l’equip a qualsevol projecte des de l’àrea de sponsors. “És una manera d’introduir-los a l’equip des d’una altra perspectiva igualment necessària i important, com són els mitjans, les xarxes socials i els sponsors. Sense ells, tampoc hi hauria cotxe”, recalca l’Alicia Camp, qui afegeix que hi ha tal compromís i passió amb aquest equip que fins i tot alguns alumni de l’EUSS segueixen implicats d’alguna manera a dia d’avui. “El nostre propi lema és ‘Engineering by Racing’”, conclou, fent una picada d’ullet al lema de l’EUSS, ‘Engineering by doing’.