Vés al contingut
Catalunya Religió
lgtbiq-fiduccia-supplicans - 1
Galeria d'imatges

Roger Vilaclara –CR Amb l'obertura de les benediccions a parelles homosexuals, el Papa travessa una de les polèmiques més dures i profundes del seu pontificat. Així ho ha destacat el rector de la parròquia Santa Anna, Peio Sánchez, aquest dimecres al vespre en l'acte 'Beneir, no maleir', organitzat per la Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat i el Grup Sant Jordi de defensa i promoció dels drets humans. El capellà ha analitzat les crítiques que han aixecat les últimes decisions del papa Francesc i ha assegurat: "En l'oposició a les benediccions a homosexuals, el que està en joc és el tipus d'Església que volem".

La taula rodona, amb la presència del teòleg i representant de l'Associació Cristiana de Lesbianes i Gais de Catalunya (ACGIL) Enric Vilà i el monjo de Montserrat i biblista Toni Pou, ha estat el primer acte públic de l'Església catalana en favor del document de Francesc i ha permès als assistents compartir vivències i experiències relacionades amb el reconeixement de la comunitat LGTBIQ+. "El món va 200 anys per davant de l'Església; tots els cristians ja saben parlar amb Déu, arribem tard i els homosexuals ja no ens necessiten", ha dit un dels assistents.

També hi ha hagut testimonis de familiars d'homosexuals cristians que han explicat el seu procés d'aprenentatge i acceptació. "A la meva parròquia tractàvem moltes temàtiques amb xerrades, però mai havíem parlat dels gais i com tractar-los amb dignitat", ha explicat una de les assistents. El seu testimoni ha permès entendre que la perseverança i insistència mouen muntanyes. "Quan vaig entendre tot el que m'enriquia tenir un fill gai, ho vaig començar a explicar a la parròquia", ha continuat. "No per fer-ne bandera, sinó per què tothom veies que no me n'avergonyia", hi ha afegit. Aquest empoderament li va permetre accedir a gent d'Església, com el bisbe Joan Carrera, que, segons ha dit, van ser claus en el reconeixement del col·lectiu LGTBIQ+.

Amb relació a l'oposició al Papa, els bisbes de la CEE han afirmat: “No hi ha Església al marge de Pere i encara menys contra Pere”

El Papa planteja que buscar la benedicció en l'Església és admetre que "la vida eclesial brota i fa viure millor". Però, així i tot, el text del Dicasteri per la Doctrina de la Fe ha aixecat una forta oposició. De fet, Peio Sánchez ha assegurat que es tracta del moment amb més crítiques de l'episcopat a Francesc, per sobre del moment en què es va obrir la comunió als divorciats o quan es va regular la missa tradicional.

Una d'aquestes veus crítiques és la del cardenal alemany Gerhard Ludwig Müller, antic prefecte del Dicasteri per la Doctrina de la Fe. Sánchez ha explicat que el cardenal fa grans crítiques teològiques i exigeix que el text de la Fiducia Supplicans es reescrigui totalment i "es recuperi la comprensió teològica catòlica". "Per a Müller, aquest document és un projecte fallit", ha dit el rector de Santa Anna.

Peio Sánchez ha parlat del desig d'alguns bisbes que el prefecte del Dicasteri per la Doctrina de la Fe dimiteixi. "S'ha fet campanya traient un llibre a la llum que va escriure fa anys per desacreditar-lo", ha explicat. Alguns també van afirmar que el mateix prefecte era un ignorant i que el Papa era culpable d'una "desorientació pastoral".

Amb tot, cal diferenciar la crítica aferrissada de Müller, segons Sánchez, de la resposta dels bisbes africans. "Ells plantegen que en el seu context no consideren apropiat beneir homosexuals", ha dit. Els bisbes africans asseguren que això causaria "confusions" i que estaria "en contradicció directa amb l'ethos cultural de les comunitats dels seus països".

Una altra de les veus crítiques a aquest document ha estat l'Església ortodoxa, concretament la del Patriarcat de Moscou.

“L'oposició al Papa no és només una qüestió doctrinal, sinó de poder”

I com ha respost el Papa a aquestes crítiques? El pontífex ho va fer aquest 26 de gener en la tradicional audiència amb els membres del Dicasteri per la Doctrina de la Fe. Va remarcar la diferència entre les benediccions litúrgiques i les sacramentals, i sobre aquestes últimes va dir: "Aquestes benediccions, fora del context litúrgic, no requereixen la perfecció moral per ser rebudes".

Com ha explicat Peio Sánchez, en l'audiència el Papa també va parlar sobre "la delicada decisió de països en contra". "En el cas d'algunes conferències episcopals s'han d'entendre els seus propis contextos que requereixen temps i estratègies pastorals a llarg termini per no exposar els gais a la violència", va dir referint-se a, entre altres, els països africans.

Sobre les crítiques més aferrissades, el rector de la parròquia de Santa Anna ha explicat que el Papa va assegurar que es tracta de "petits grups ideològics". Ara bé, segons Sánchez, l'oposició no és només una qüestió doctrinal, sinó de poder. I els petits grups ideològics "no triomfen perquè s'acaben discutint entre ells". "Però el rastre que deixen al seu pas influeix als altres per canviar la seva opinió", ha sentenciat Sánchez. "Una influència que ara, amb un pas tan petit, ha provocat una oposició molt gran que ha deixat un rastre de por als canvis", ha conclòs.

“Negar la benedicció a una persona té conseqüències concretes en la salut psíquica i física d'aquesta”

El monjo de Montserrat Toni Pou ha subratllat que la intenció del Papa amb la reformulació de les benediccions va més enllà d'un simple document. És una manera de posar un altaveu al seu missatge habitual: "Acollir tothom".

"Per mi és evident que les paraules són molt importants pel benestar de les persones", ha dit el biblista que també és psicoterapeuta. D'aquí la importància de sentir-se "beneit o maleït". "Negar la benedicció a una persona té conseqüències concretes en la salut psíquica i física d'aquesta", ha dit.

Pou ha explicat que a la Bíblia hi ha tres tipus de benediccions: les que fa Déu a persones, les que fan persones cap a Déu i les que es donen entre persones, normalment dutes a terme per algú amb certa autoritat com un capellà o profeta.

Sobre aquestes últimes, el biblista ha exposat un seguit d'exemples que es donen a l'antic i nou testament. I ha acabat: "A la Bíblia hi ha innombrables benediccions, com es pot negar, doncs, una benedicció a qui la demana?".

Trobar persones que volguessin participar en aquesta taula rodona ha estat “especialment difícil”

En la seva exposició, el teòleg Enric Vilà ha destacat com ha rebut el col·lectiu LGTBIQ+ el document del Papa i ha definit els punts positius i els punts "a millorar". "El Papa és sentinella de la unitat dels cristians i el seu objectiu és evitar un cisma", ha remarcat.

El membre de l'ACGIL també ha parlat sobre el treball del Sínode sobre aquest tema. Ha explicat que, en les primeres fases d'aquest camí, hi apareixia el terme LGTBIQ+, però que al document final anomenat Document de Síntesi ja no apareix la paraula i el terme "es dilueix". Amb tot, aquest informe amb les principals conclusions del Sínode deixa tres pistes "per on poden anar els futurs canvis".

D'una banda, el document expressa que "les categories antropològiques que s'han desenvolupat no són suficients per captar la complexitat dels elements que sorgeixen dels coneixements de la ciència i requereixen un perfeccionament i un estudi profund". D'altra banda, hi ha un punt que marca que les persones excloses per la identitat i la sexualitat "demanen ser acompanyades i escoltades". I, finalment, un tercer punt destaca que "urgeix traduir a iniciatives pastorals adequades d'indicacions aprovades a l'aula sinodal". I aquí és on el Papa hi ha tingut molt a dir. "El Papa no està al marge de l'Església i no va per lliure", ha dit Vilà referint-se a que el pontífex ha seguit l'indicat al Document de Síntesi proposant iniciatives pastorals per traduir el que diu el magisteri.

“Estem a anys llum del matrimoni entre homosexuals a l'Església”

A la parròquia de Santa Anna s'ha plantejat quins seran els pròxims passos de l'Església en la línia del reconeixement de les persones LGTBIQ+. A curt termini, per a VIlà, ha d'haver-hi "un desenvolupament sinodal i en paral·lel un desenvolupament de les benediccions". A mitjà termini, creu que es derogaran tots els articles del Vaticà que mantenen el paradigma de la por i la misericòrdia envers l'homosexualitat. Per últim, a llarg termini, "s'ha d'arribar al matrimoni entre persones del mateix sexe". "Estem a anys llum d'això", ha afirmat Vilà.

L'acte l'ha conduït la periodista experta en mediació i col·laboradora de Catalunya Religió Lucía Montobbio, qui ha expressat que, en aquesta ocasió, "ha estat especialment difícil trobar persones disposades a parlar sobre el tema". També hi ha estat present el director general d'Afers Religiosos, Carles Armengol. La taula rodona ha acabat amb una cançó de suport al Papa composta i interpretada pel capellà Xavier Morlans, que ha aconseguit aixecar tot el públic aplaudint i cantant dempeus: "Francesco adelante, tu sigue caminando, Francesco adelante, Dios te guie, Dios te guarde".

“Profunda adhesió al Papa dels bisbes espanyols”

Precisament l'endemà de tenir lloc el primer acte públic de l'Església catalana en suport de la Fiducia Supplicans, els bisbes de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) s'han pronunciat també sobre aquest canvi en les benediccions. "On està Pere, està l'Església; no hi ha Església al marge de Pere i encara menys contra Pere", ha dit el portaveu de la CEE, César García, en l'inici de la Comissió Permanent que ha tingut lloc aquesta setmana.

De fet, la nota que ha llegit García ha estat aprovada per unanimitat per tots els bisbes de la CEE que expressen la seva "profunda comunió eclesial i adhesió al Sant Pare Francesc, així com al seu magisteri com a pastor de l'Església universal".

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.