Vés al contingut

Algunes de les afirmacions, dades o conclusions de l’assaig recentment publicat Catalunya ha deixat de ser catòlica? de Jordi Serrano ja han tingut un primer comentari crític (veure, per exemple, els blogs d’en Jordi Llisterri i de l’Oriol Domingo). A les seves interessants precisions m’agradaria afegir-hi una breu reflexió complementària de caire pastoral.

En parlar d’una “Catalunya catòlica o no catòlica”, el matisos tipològics “catòlic practicant” i “catòlic no practicant” queden curts davant la pròpia realitat. Efectivament, la tradició religiosa també són els referents i l’emprenta cultural en un territori; el nombre d’institucions -educatives, socials, hospitalàries...- vinculades a una confessió; la capacitat de generació de pensament i art; el nombre d’associacions, moviments, comunitats, etc... que s’hi identifiquen. Però, especialment, la distinció “catòlic practicant” i “catòlic no practicant” queda superada per l’eclesiologia de comunió. Efectivament, la Lumen Gentium parlà de modus o maneres diverses de pertinença eclesial (LG 13-17) per la seva visió dinàmica i gradual de l’esmentada pertinença. Així, quedava superada una perspectiva estàtica sobre la idea de “membres de l’Església” típica de la Mystici Corporis de 1943. En concret, l’eclesiologia de comunió potenciada pel Vaticà II, apunta a una comprensió concèntrica i circular d’aquesta comunió que suposaria diversitat en les maneres de pertinença. Un ampli vocabulari descriu aquesta gradualitat i el seu caràcter dinàmic: “plena”, “no plena”, “integra”, “no perfecta”, ”gradual”, “de diverses maneres”, i també, “ordenació”, “incorporació”, “orientació”... (cf. LG 13-16; UR 2-4.14.17.22; OE 30 i altres). El repte pastoral per tal reconèixer, acollir, respondre i acompanyar aquesta diversitat de pertinences és enormement interpel·lador i suggerent per tres raons.

Primera, cal ni menystenir-les, ni oblidar-les, ni forcar-les. Ans al contrari. L’acció des d’una veritable eclesiologia de comunió passa per desenvolupar espais oberts, de frontera, de diferents nivells d’implicació i de vivenciació... Església, doncs, “Comunió” per la seva obertura, acollida i capacitat de crear vincle de les diferents “experiències”. Segona, cal desenvolupar estratègies d’atenció i servei pròpies per a cada situació amb les consegüents implicacions pel que fa al llenguatge, els recursos, l’acompanyament o dinamització... Així, doncs, Església “Missió” amb un nou xip. Una Església que no pot renunciar a la seva missió a través del testimoni i una Església que ha de saber construir la modulació justa pel que fa a la seves expressions i manifestacions en el món del pensament, la litúrgia o l’art..., per citar alguns exemples. Una Església de l’ofereriment i no imposició. Ens cal un aprenentatge compartit per moure’ns com a comunitat eclesial -que també té un component d’organització i institució- en els nous contextos com la democràcia, el pluralisme, la laïcitat... Finalment, una Església “Misteri” no tant per la seva impenetrabilitat, inflexibilitat o incomprensió sinó per la seva capacitat d’atansament vers l’experiència de Déu i de construcció del seu Regne.
Afirmar i reivindicar la diversitat de pertinences suposa un veritable repte pastoral i eclesiològic.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.