Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Per saber-ne més

Vídeo/s

(Glòria Barrete –CR) Quina vigència té l'escola concertada avui? És necessària? Quins reptes té per endavant? Com desenvolupar un projecte de sentit que transformi socialment? Aquestes qüestions i d'altres fa tres anys que la fundació FEDAC -Fundació Educativa Dominiques de l'Anunciata Pare Coll- les va posar sobre la taula en un procés participatiu. Ara, els reptes sorgits de les aportacions de tota la comunitat educativa es materialitzaran en un Congrés que tindrà lloc el 8 de setembre a l'Auditori de Barcelona. Un Congrés "obert a tot l'àmbit educatiu" que pretén "reconstruir el sentit de l'escola del segle XXI".

L'any 2013 les escoles FEDAC van iniciar el replantejament del seu projecte educatiu. Un projecte que han batejat com #avuixdemà, i que ha sorgit del procés participatiu de les vint-i-quatre escoles FEDAC. Després d'analitzar les aportacions fetes per alumnes, famílies, professors, patronat... van veure que apareixien vint-i-quatre reptes "als quals una escola del segle XXI ha de fer front".

Un Congrés per repensar l'escola

Van decidir materialitzar aquest coneixement en un Congrés "per posar sobre la taula la vigència de l'escola concertada al segle XXI en el marc del treball d'aquests vint-i-quatre reptes". Han englobat els reptes en quatre grans àmbits: "l'escola i el seu entorn; l'escola com a institució d'educació formal; una escola com a bé comú per a la societat i la comunitat que la configura; i una escola amb caràcter", explica el director general de FEDAC, Modest Jou.

El Congrés comptarà, per treballar l'àmbit de l'entorn, amb una conversa entre el vicepresident del Govern, Oriol Junqueras, i un periodista. "En aquest diàleg debatrem perquè una escola concertada amb caràcter cristià a Catalunya avui és necessària i quins són els reptes que té per endavant". Des de FEDAC afirmen que aposten per una escola que "tiri parets a terra i es converteixi en un centre cívic en el seu entorn, que potenciï l'educació formal i la no formal".

Per analitzar l'àmbit de l'escola com a educació formal i no formal, FEDAC ha convidat a la germana Montserrat del Pozo, autora del llibre Aprendre avui per liderar demà. El projecte educatiu FEDAC entén que l'educació "ha de ser un empoderament pel dia de demà", pensen que l'educació passa per aquí, per aprendre avui a liderar demà, "un projecte o la pròpia vida".

L'àmbit del bé comú es tractarà al Congrés a través de la ponència de Christian Felber, austríac, gurú de l'economia del bé comú que defensa que les empreses han de prioritzar el bé comú per sobre dels resultats econòmics. Un dels reptes que treballa ja FEDAC, explica Jou, "és el vincle escola-universitat-empresa".

FEDAC aposta per crear xarxa perquè l'escola no sigui només l'edifici d'educació formal, sinó que s'integri cada vegada més en l'entorn i en el sector empresarial i d'universitat, per fer investigació i perquè alhora les empreses tinguin responsabilitat social a través de l'educació. "Pensem que no té sentit que les escoles facin emprenedoria si els centres educatius no tenen relació amb l'empresa".

Dins l'àmbit del bé comú també s'analitzarà la implicació dels professors en la gestió. "Apostem per l'autonomia de cada centre, però volem que els professors s'impliquin fins i tot en la gestió econòmica de les escoles", un àmbit sempre restringit a les esferes de poder.

Per la tarda, el Congrés continuarà amb una xerrada de Siro López per parlar sobre caràcter. "En aquest pilar introduïm la redefinició del que és la nostra identitat, tornar a les fonts i plantejar, per exemple, un canvi de nomenclatura de l'àrea de religió". FEDAC, com moltes escoles concertades, aglutina moltes famílies que són aconfessionals. "Nosaltres plantegem un projecte de formació en interioritat, espiritualitat i de sentit, però no vinculat a religió sinó al terme utopia, evidentment des d'una perspectiva cristiana però en tot l'àmbit que vivim a l'escola".

Obert a tota la comunitat educativa

Remarquen que el Congrés "no és només de FEDAC, sinó obert a tot l'àmbit educatiu", concertat i públic, conviden tothom "a debatre sobre un model educatiu concertat i cristià avui dia a Catalunya". Són moltes les institucions educatives que han engegat projectes de renovació, FEDAC s'hi suma a la llista amb la voluntat de "reconstruir el sentit de l'escola del segle XXI".

"Tenim professors entusiasmats per fer la reconstrucció, i no només des d'un punt de vista pedagògic". Moltes de les renovacions que s'estan duent a terme a nivell educatiu centren molt l'atenció entre el professor i l'alumne, FEDAC vol anar més enllà. "El professor a l'escola té una responsabilitat que no és només pedagògica, sinó que és de transformació social. Té la responsabilitat de desenvolupar un projecte de sentit allà on és, no només fent classe, sinó desenvolupant un projecte de transformació social".

Per això, les escoles FEDAC, com escoles concertades que són, volen obrir un diàleg sobre els concerts. "Els nostres professors a les escoles ja debaten quin model hauríem de tenir perquè les nostres famílies no hagin de pagar una quota per assistir al centre i gaudir del nostre projecte educatiu". Jou té clar que la renovació ha de ser un canvi sistèmic, "no només de l'aula". Afirma que un dels problemes que han detectat "és que quan una escola té els recursos suficients és possible fer un canvi dins l'aula, però quan no té els recursos de l'entorn, si el canvi no és sistèmic no podrà canviar el determinisme de la seva realitat".

[Fotografia: FEDAC Guissona]