Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Monestir de Poblet) Aquest cap de setmana es presenta amb un concert gratuït el segon CD enregistrat a l’orgue de tribuna del Monestir de Poblet. Es tracta d’una selecció d’obres de Johann Sebastian Bach, interpretades per Juan de la Rubia, un dels organistes amb més projecció internacional de l’actualitat. Sota el títol de "Bach", el CD constitueix al mateix temps una mostra de la diversitat de les composicions del geni alemany i una mostra de la varietat tímbrica i potencial sonor de l’orgue Metzler de Poblet, que es va construir pensant precisament en aquest repertori.

Juan de la Rubia explica que va escollir l’orgue de Poblet perquè és “un excel·lent instrument per interpretar la música de Bach en particular i del repertori barroc alemany i francès en general”. És el primer cop que De la Rubia dedica una gravació íntegrament a aquest compositor, i les partitures escollides segueixen un criteri clar: “La tria de les obres pretén mostrar la varietat d’estils dins la música de Bach: preludis, fugues, toccates, corals, passacaglia…”, explica l’intèrpret, que d’aquesta manera vol “donar una idea global de l’esperit creatiu de Bach per a aquest instrument”. La selecció, segons De la Rubia, “també té una part personal meva, amb obres significatives per a la meva carrera, com ara la Passacaglia en do menor. D’altres obres, com el coral Erbarm dich mein van sorgir de manera inesperada durant les nits d’assaig a Poblet, i la comunió entre la peça i l’orgue (i jo mateix) va ser tal que no vaig poder evitar enregistrar-la.”

De fet, De la Rubia es va plantejar tres condicionants quan va començar a pensar en aquest disc: “el primer, poder aportar alguna cosa, una visió personal de l’obra de Bach; el segon, fer la gravació només si trobava l’instrument adequat; i el tercer, fer la selecció d’obres incloses en funció de com vibrés la música en l’instrument escollit”. “No fer-ho damunt l’escriptori, sinó que la volia fer estant assegut a l’orgue, escoltant, i per això als primers assajos a Poblet hi vaig anar amb les partitures de la integral de l’obra de Bach, per triar les peces en funció de l’orgue i del so de la basílica”.

L’obra Ibíd. de l’artista Fran Glez il·lustra la portada del disc. Fran Glez va estar present en alguns moments de l’enregistrament a Poblet, i això li va servir d’inspiració per a crear Ibid, on evoca concretament el coral Erbarm dich mein, o Herre Gott, BWV 721. Com diuen les notes que acompanyen el CD: “…vàrem apagar totes, absolutament totes les llums de la nau, i vàrem encendre només dues espelmes. Semblava que el so sorgia de cada racó de la basílica. Probablement sigui aquest el moment que l’artista Fran Glez reflecteix a la portada del disc”.

Aquest és el segon disc que s’enregistra a Poblet, després de Power of Life, de Christopher Herrick. Per això, estarà disponible a botiga del Monestir, a més de la web del mateix intèrpret, les plataformes digitals algunes botigues de Barcelona i Madrid.

El concert gratuït es farà aquest dissabte, 16 d’abril, a les 20’30h

La música a Poblet

L’orgue de tribuna del monestir de Poblet, construït el 2012 per la prestigiosa firma suïssa Metzler Orgelbau AG, està situat al fons de l’església abacial, sobre l’entrada principal. Es tracta d'un instrument d'estètica sonora barroca interregional, és a dir, recull en una equilibrada síntesi els elements més significatius de les diverses escoles d'orgueneria europees del període barroc.

Cada tardor, a Poblet s’hi celebra el Festival Internacional Orgues de Poblet, que cada any porta tres intèrprets de reconegut prestigi però poc habituals en les programacions catalanes, amb l’objectiu de donar una visió àmplia de les possibilitats sonores de l’instrument. Aquesta activitat, junt amb el Festival de Música Antiga que se celebra al mes d’agost, forma part del programa COSMOS, amb què el monestir porta al segle XXI el treball que ha estat fent des de l’any 1150 en els àmbits de l’Espiritualitat, la Cultura, la Natura i el Patrimoni.