Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(David Casals i Vila –CR) Recórrer Catalunya amunt i avall amb l’objectiu d’acostar als alumnes les diferents religions. Es pot fer gràcies a la maleta interreligiosa, un dels darrers projectes educatius que ha presentat la Fundació Migra Studium, vinculada als jesuïtes.

A la seu d’aquesta entitat, a l’últim pis d’un bloc situat en ple barri gòtic de Barcelona, hi ha un espai interreligiós. Però s’han adonat que hi ha molts centres educatius que no s’hi poden desplaçar, perquè estan situats a centenars de quilòmetres de la ciutat. Per això, amb aquesta maleta, pretenen acostar-se als alumnes.

És una gran maleta, decorada amb etiquetes de diferents països, amb un aspecte antic, fins i tot ‘vintage’. A dins seu, hi ha tres objectes de grans tradicions religioses del planeta: hinduisme, judaisme, budisme, cristianisme i islam.

L’objectiu és repartir els diferents objectes a l’aula perquè els alumnes, en grups, els treballin. Com explica la sociòloga Alba Tarroc, que treballa a l’espai religiós de Migra Studium, els budistes desperten “molt interès”. Dos d’ells són el bol tibetà –que tot i que es digui així, els budistes tibetans no l'utilitzen– i uns platerets que es fan dringar en les oracions i meditacions.

En l’apartat de l’islam, hi ha un vel, la qubà –una mena de Barret– i el tasbih, un collar que pot recordar a un rosari, format per 33 o 99 grans, que poden ser de diferents materials i colors, i que s’utilitzen per practicar el dikr o la invocació repetida dirigida a Al·là. El nombre 99 està relacionat amb els 99 noms que té Al·là.

Per representar el cristianisme i la seva pluralitat, hi ha una icona ortodoxa de la Crucifixió, un rosari catòlic i un calze. El judaisme el representen la quipà, un casquet de roba que fan servir els homes jueus observants; els tefil·lín (filactèries, unes petites caixes de cuir que contenen passatges de la Torà, que són els cinc primers llibres de les Escriptures jueves i també de la Bíblia cristiana), i la mezuzà, una capseta o estoig que conté un pergamí amb passatges de la Torà, i que es col·loca al muntant dret de les entrades de les cases.

Els objectes representatius de l’hinduisme són dues representacions de dues divinitats, Xiva i Vixnu, que són dues de les tres persones de la tríada divina de l’hinduisme juntament amb Brahma. El nom de Xiva significa ‘el propici’, ‘l’amistós’, i és una divinitat salvadora, fecundadora i destructora de la ignorància. Vixnu és representat amb quatre braços i portant diversos emblemes o adormint la serp Sesa, i és la divinitat en el seu aspect de conservador de l’univers.

El tercer objecte hindú és un mala o yapa mala, un collaret similar a un rosari catòlic amb 108 grans esfèrics, normalment de fusta, que serveix per recitar mantres i els 108 noms de Vixnu.

Al barri gòtic

L’Espai Interreligiós està situat al número 3 del carrer Palau de Barcelona, i s’hi fan diferents activitats dirigides a alumnes d’entre cinquè de Primària i Batxillerat, i també poden visitar-lo grups d’adults.

Entre les seves propostes, una habitació on es treballen els quatre elements (terra, foc, vent i aigua) i la seva presència en les diferents tradicions, i un museu amb objectes cristians, jueus, budistes, hindús, musulmans i sikhs.

Un dels objectius de la visita és el treball dels estereotips. Per això, es projecten imatges de diferents persones. Primer, els alumnes han de saber on viuen, qui són els seus pares i quina és la seva tradició. “Els sorprèn que sigui musulmana una noia que és blanca i que no porta mocador”, i així, s’aprofita per explicar que hi ha molts practicants de l’islam que no són àrabs, com ara els que viuen als Balcans o a Indonèsia, que és el país amb més musulmans de la Terra.

També hi ha un personatge que no té cap religió. “Als nens musulmans, els hi sorprèn especialment aquest fet. Com pot ser que hi hagi algú que no segueixi cap religió?”, explica Tarroc. A molts joves també els crida l’atenció que el noi jueu no porti cap indumentària que l’identifiqui.

La visita conclou amb uns tallers i també amb la Regla d’Or, com a concepte que és present en les diferents tradicions religioses: no facis els altres el que no vols per a tu.