Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Mónica García/Catalunya Cristiana) A Catalunya hi ha uns 9.000 infants i adolescents usuaris de centres oberts amb un denominador comú: la situació de risc social. Una de les realitats evidents avui és que molts infants i joves, especialment de zones més deprimides, troben greus dificultats per seguir el seu procés de socialització. L’escola, el barri, la família i la feina es plantegen sovint com a conflictius, amb mancances i problemàtiques per a molts d’ells.

Els centres oberts són serveis diürns que realitzen una tasca preventiva fora de l’horari escolar. Donen suport, estimulen i potencien l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l’adquisisció d’aprenentatges bàsics i l’esbarjo, i compensen les deficiències socioeducatives de les persones.
 
L’opció per l’educació de la joventut ha estat sempre el carisma i la vocació de la Família Salesiana, d’acord amb la inspiració de sant Joan Bosco. Aquesta opció ha portat els Salesians a implicar-se en la creació de centres oberts arreu del món. A Catalunya la seva presència i tasques són notables. Recentment s’ha presentat una eina educativa per als treballadors d’aquests centres.
 
Es tracta del llibre Centres oberts. Una proposta educativa per a nens i adolescents en risc, de Paco Estellés, Fran Viedma i l’Equip dels Salesians de Catalunya, publicat per Editorial CCS. «L’experiència és realment enriquidora quan es comparteix i es socialitza», van coincidir els autors del llibre. L’obra presenta la feina conjunta dels diferents centres oberts dels Salesians de Catalunya amb l’objectiu de sistematitzar i unificar la metodologia en els diversos serveis. «No es vol crear un model per a tothom, sinó que hem recollit la nostra feina del dia a dia», va assenyalar Paco Estellés.
 
El llibre proposa un model organitzatiu que es fonamenta en la descripció dels destinataris i de les seves necessitats socioeducatives i vitals. Per tal de poder donar-los resposta, es planteja una organització del recurs i de les figures que han de conformar l’equip educatiu. Igualment es desenvolupa un treball en xarxa, tant pel volum de feina que suposa com pel fet d’entendre la necessitat d’una intervenció des de l’arrelament del territori.
 
A la presentació, que va tenir lloc a la Llibreria Catalònia de Barcelona, hi va participar el director general d’Atenció a la Infància i Adolescència de la Generalitat de Catalunya, Xavier Soley. Va manifestar el seu agraïment als autors i va subratllar que «aquest molt bon manual no és una iniciativa sobrant». Va reconèixer també el paper fonamental dels ordes religiosos en les tasques socials a Catalunya.
 
Xavier Soley també va llençar la proposta de crear nous models capaços d’integrar els centres oberts i els centres d’infància per unificar prevenció i protecció. A més, va assenyalar la importància de la col·laboració entre diverses entitats (centres residencials d’educació intensiva, centres residencials d’atenció educativa, etc.) per tenir un seguiment més gran d’alguns casos per part dels educadors.
 
És en aquest sentit que el llibre aborda com a objectiu final l’atenció personalitzada, que exigeix un treball molt més acurat per poder facilitar una igualtat real d’oportunitats en el procés maduratiu i de creixement dels infants i adolescents.
 
Per la seva banda, el provincial dels Salesians a Catalunya, Ángel Asurmendi, es va congratular de la feina ben feta de la Família Salesiana i va assegurar que, com va fer sant Joan Bosco, val la pena la il·lusió, l’esforç, la creativitat, l’estudi, el treball i la pregària per a l’educació dels infants.
 
Mónica García. Text publicat a Catalunya Cristiana