Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) Ràdio Estel i el setmanari Catalunya Cristiana inicien una nova etapa. Els dos mitjans catòlics comparteixen redacció des de 2009 i partir d’ara formaran part de l’estratègia comunicativa de l’arquebisbat de Barcelona. El periodista Toni Hervás, fins ara membre del departament de comunicació de l’arquebisbat, serà el nou director de Ràdio Estel i mossèn Jaume Aymar continua de forma “transitòria” com a responsable de la publicació Catalunya Cristiana.

Segons una nota de l’arquebisbat de Barcelona i aquests canvis i la renovació dels patronats volen solucionar les “dificultats econòmiques” i superar el que l’arquebisbat qualifica com a “un temps d’estancament” del projecte.

El cardenal arquebisbe de Barcelona Joan Josep Omella ha reorganitzat els dos òrgans de govern d’aquests mitjans, els patronats de la Fundació Missatge Humà i Cristià per Ràdio Estel i a la Fundació Catalunya Cristiana per a l’Evangelització i la Cultura per Catalunya Cristiana. Els membres dels patronats ja eren compartits entre les dues fundacions però ara es preveu unificar-les i que treballin més estretament amb els serveis de comunicació de l’arquebisbat.

El nou patronat, presidit per l’arquebisbe de Barcelona, el formen ecònom i el viceecònom de l’arquebisbat, Gaspar Coderch i Ramon Batlle, tenint en compte que el dèficit econòmic del projecte l’ha de cobrir l’arquebisbat. També s’hi incorporen persones vinculades a diversos grups mediàtics com Jordi Casoliva, director de COPE Catalunya, l’empresari Borja Garcia-Nieto, ex conseller d’Antena3, Sogecable i que recentment ha adquirit els canals televisius del grup Godó; i Josep Caminal, ex director general de presidència del Grup Godó. També forma part del patronat el benedictí Bernat Juliol, responsable de comunicació de l’Abadia de Montserrat, entitat amb el seu propi projecte comunicatiu. I seran membres del patronat Jaume Aymar i Toni Hervás, directors dels dos mitjans. Amb aquest equip es vol obrir una “nova etapa d’impuls i millora”. En el nou patronat i equip de direcció no hi ha cap dona.

 

Nova etapa de renovació

El 2008 el cardenal Lluís Martínez Sistach va impulsar la darrera renovació de la gestió dels projecte amb la incorporació de Jaume Aymar com a director conjunt de Ràdio Estel i Catalunya Cristiana. En aquests anys s’ha recuperat el to moderat i de servei eclesial que havien tingut els dos mitjans en els seus orígens.

Catalunya Cristiana, setmanari fundat el 1978 pels capellans Francesc Malgosa i Joan E. Jarque, va passar a dependre d’una fundació de l’arquebisbat de Barcelona uns anys després. El 2018 va renovar el seu format després de la caiguda de difusió que ha patit el sector i coincidint amb un treball més conjunt amb la redacció de Ràdio Estel que havia impulsat Jaume Aymar com a director dels dos mitjans. Actualment Catalunya Cristiana compta una difusió d’uns 3.000 exemplars, molt lluny dels 10.000 que havia arribat a tenir en els millors moments.

Ràdio Estel es va posar en marxa a principis dels anys 90 impulsada per una fundació de l’arquebisbat de Barcelona amb les freqüències de ràdio que la Generalitat va atorgar a diversos bisbats catalans amb la voluntat de marcar un perfil propi com a emissora de l’Església catalana.

Després de diverses etapes, quan va arribar l’arquebisbe Omella a Barcelona, es va tornar a especular amb una fusió amb la COPE per solucionar els eterns problemes financers. Fa un any, el responsable de l’oficina de comunicació de l’arquebisbat de Barcelona, Ramon Ollé, es va incorporar al consell d’administració de la COPE, però des l’arquebisbat sempre s’ha negat que aquesta sigui l’estratègia per rescatar l’emissora. Els darrers anys també hi ha hagut diversos intents per una gestió més compartida entre els bisbats catalans que no han fructificat.

L’emissora ha patit una reducció de l’audiència després d’enfilar-se fins als 80.000 oients en la seva primera etapa. Després de diversos alts i baixos, els darrers anys havia recuperat els 22.000 oients.

La nova etapa que s’inicia vol fer viables econòmicament els dos projectes i guanyar audiència. En el comunicat, l’arquebisbat assenyala que aquests objectius es treballaran “mantenint les plantilles actuals amb la previsió d’afegir talent jove i amb una oferta comunicativa transversal per fer arribar el missatge cristià a la societat”. També preveuen incloure “noves i diferents sensibilitats intel·lectuals i eclesials”.

El cardenal Omella va presidir la setmana les reunions en què s’han erigit els dos nous patronats, i en el que es va renovar la direcció dels mitjans. L’arquebisbe va agrair als nous patrons la seva vinculació “a un projecte il·lusionant, que busca estendre a la nostra societat un missatge cristià més necessari que mai”.