Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(GIEC) Aquest dimecres s’ha presentat la campanya anual per promoure l’elecció de l'assignatura de Religió catòlica en una trobada amb periodistes al Gabinet d’Informació de l’Església a Catalunya.

L’arquebisbe de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense, Jaume Pujol, ha destacat que “la religió és una de les grans qüestions de la societat i per això també ha d’estar present a l’escola”. L’arquebisbe ha recordat que “és una assignatura voluntària i són els pares els qui tenen el dret sobre l’educació dels seus fills”. També ha demanat “que es desmuntin els prejudicis” sobre aquesta assignatura perquè “no és cap privilegi de l’Església: és un bé per la societat i la ignorància religiosa és un problema per la societat”.

L’arquebisbe Pujol ha detallat algunes aportacions que fa l’assignatura al creixement dels alumnes, com la d’oferir una “dimensió cultural i històrica: la classe de Religió no és només cultura religiosa, però també és cultura religiosa”. I “la persona no és lliure i no pot decidir si no coneix”.

Pere Micaló, director del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC) i delegat diocesà d’Ensenyament de Girona, ha presentat algunes dades sobre l’assignatura de Religió a Catalunya. Actualment a Catalunya, en l’etapa obligatòria dels centres públics, concertats i privats, hi ha almenys 250.000 alumnes que escullen Religió i 4.524 docents. Aquestes dades mostren una tendència estable els darrers anys.

Concretament, als centres públics opten per Religió 79.703 alumnes, que se sumen als 174.134 alumnes d’infantil, primària i ESO de les escoles adherides a la Fundació Escola Cristiana de Catalunya. Els alumnes que cursen Religió representen un 36% dels alumnes sobre un total de 704.500 alumnes dels alumnes escolaritzats en aquests centres.

Una assignatura desconeguda

Micaló ha explicat que “avui ens trobem amb una gran ignorància sobre la classe de Religió: tenim una generació d’alumnes per als quals l’assignatura és una perfecta desconeguda”. Alhora, en els centres públics un altre problema són “els centres en els que malgrat la demanda no hi ha dotació d’un professor” i els centres que no s’impliquen en presentar la proposta als pares.

En la presentació, Montserrat Claveras, professora de Religió a l’Institut Montserrat de Barcelona i doctora en Història de l'Art, ha explicat la realitat d’avui de l’assignatura en la que “s’apunten alumnes de tota mena: no batejats, no creients, i també musulmans o protestants”. “A la classe de Religió examinem continguts, no creences”, ha remarcat. Per això, “l’assignatura s’adapta als alumnes que tenim”.

Claveras ha explicat que els docents de l’assignatura de Religió són professionals doblement preparats, que han de tenir la mateixa titulació que la resta de docents segons el nivell educatiu i la formació específica com a professors de Religió. També ha destacat que “és una assignatura normalitzada a la resta de països europeus”.

Religió, no catequesi

L’ensenyament religiós catòlic en l'àmbit escolar és una assignatura que, com la resta, avalua continguts, no creences. L’assignatura transmet coneixements sobre la fe explicada en un context escolar de manera que aquesta pugui entrar en diàleg amb la cultura i les ciències humanes. També és un coneixement per entendre millor la nostra cultura i les nostres tradicions, de profundes arrels cristianes. Aquests continguts són bàsics per a la comprensió de la nostra cultura, la nostra història i la nostra societat, més enllà de les creences religioses de cada persona.

L'àmbit propi de la catequesi com a vivència de la fe és la comunitat parroquial i la família. La classe de Religió és una exposició científica i raonada del fenomen religiós en general i del cristianisme en particular i té el seu lloc en l'àmbit escolar com una assignatura més que sense penalitzacions poden escollir lliurement els pares i els alumnes. L’elecció de l’assignatura de Religió es fa a través dels formularis de preinscripció als centres, que aquest any es realitza del 13 al 24 d’abril.