Vés al contingut
Catalunya Religió
global-camp-dia-00
Fotografia: Fundació Vedruna.

FUNDACIÓ VEDRUNAInfants i joves han protagonitzat el Global Camp de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, el dissabte 4 de març. Amb el lema ‘Comprendre, empatitzar i actuar per transformar el món’ el Recinte Firal El Sucre, de Vic, ha acollit aquesta mostra amb 66 projectes educatius que han impulsat alumnes de les escoles Vedruna de tot el país, a més dels tallers d’entitats amb qui tenen aliances en l’àmbit dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i de l’Agenda 2030.

“Comprendre, empatitzar i actuar, aquesta és la clau”, ha dit aquest matí la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, Teresa Jordà. En el marc del Global Camp, la mostra d’experiències educatives en ODS de les escoles Vedruna de Catalunya, Jordà s’ha mostrat crítica amb el model de creixement actual i ha reconegut que “els adults no hem fet els deures”.

Així Jordà ha dit que “tenim un planeta malalt”. En la inauguració de l’acte l’han interpel·lat dos alumnes de les escoles Vedruna de Ripoll i Prats de la Carrera-Palafrugell, la Júlia i en Tomàs. “La gent més jove ens feu obrir els ulls, és una clatellada”, els ha dit. I ha afegit que “estem carregats d'oportunitats, hem de consumir diferent i produir diferent, no ens ha de fer por el verb decréixer”. Per això ha agraït la convocatòria del Global Camp, que ha descrit com a motiu “d’esperança”.

Projectes per a un futur millor

Des de l’àmbit municipal, la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic, Elisabet Franquesa, ha agraït “que el món educatiu sigui capaç de generar tot aquest contingut”. Ha parlat de la necessitat de donar suport al “talent” d’infants i joves. “Avui presenteu projectes que desencadenaran un futur millor”, ha dit en referència als projectes ODS de les escoles Vedruna.

El director general de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, Josep Closa, s’ha expressat en aquest mateix sentit. “Segur que sereu generacions preparades per canviar el món”. I ha compartit una premissa clau del responsable de Pedagogia i Innovació de la Fundació, Manel Salas, quan diu que “el sentit del projecte educatiu és fer que el projecte es faci vida”, tal com ha passat aquest dissabte a Vic.

A la inauguració també han assistit Arnau Queralt, director del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS) i Josep Arderiu, director dels Serveis Territorials a la Catalunya Central. La cantant i també mestra de l’escola Vedruna, Neus Mar, ha obert i clos l’acte amb una interpretació musical.

Al llarg de tot el matí han participat unes 1.200 persones en aquest esdeveniment únic, entre els quals diverses institucions educatives i socials, a més de representants polítics dels municipis amb escoles Vedruna, i membres d’aquesta comunitat educativa.

“Tots els projectes exposats comparteixen l’actuació des de l’aula pel bé comú”, explica Montse Jiménez, de l’equip ODS de les escoles Vedruna. A la mostra s’hi han vist projectes d’inclusió, com el muntatge d’una cursa infantil adaptada, projectes que treballen per la construcció d’un futur sostenible, com ara els horts hidropònics, o projectes vinculats a la roba i fast fashion, amb alumnes de 4t d’ESO que han muntat una cooperativa.

9 àmbits per a 70 experiències i 50 aliances

Alumnes, mestres i entitats han exposat els seus 66 projectes conjuntament. La mostra s’organitza en 9 àmbits: emocions, oportunitat, cooperació, terra, aigua, vida, gènere, arrels i salut km 0. L’objectiu de la mostra és compartir experiències reeixides que promoguin nous hàbits i actituds de respecte i compromís amb l’entorn, més enllà de l’escola.

Els prop de setanta projectes exposats són una selecció de les propostes nascudes a les escoles Vedruna. Tenen en comú que s’han realitzat amb la complicitat d’altres agents socials i entitats locals. En concret, participaran a la mostra una cinquantena d’entitats i institucions d’arreu del territori.

El cartell del programa inclou també 4 tallers a l’espai de l’Auditori. Estaran dedicats a la desinformació i verificació digital (amb Learn to check), la indústria de la roba (Ecoinserció), la revista Pantera, sobre la lectura del món des dels ODS (edicions Savanna Books) i la inclusivitat (Associació Alt Ter).

El nou itinerari educatiu ODS

L’exposició parteix de la trajectòria i recorregut en ODS de la xarxa d’escoles Vedruna. I de la implementació de pràctiques educatives transformadores que tenen en compte la persona, el planeta, la pau, la prosperitat i el partenariat. Aquest curs precisament han presentat tot un itinerari educatiu ODS: una proposta pionera per garantir la continuïtat en el treball a favor d’aquests objectius, amb activitats i projectes que cobreixen totes les etapes educatives: des d’Infantil fins a Cicles Formatius i Batxillerat.

El 2019 la mateixa Fundació Vedruna Catalunya Educació va convocar el Chrome Camp, una mostra de projectes en què s’havia implementat la tecnològica aplicada a l’educació, sempre amb els alumnes de protagonistes.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.