Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Direcció General d'Afers Religiosos) Bhagwant Singh és un estudiant de grau superior d'esport que aspira a ser mosso d’esquadra. Freqüenta el gurdwara de Collblanc i ens apropa a la tradició sikh a través de les seves festes i costums des de la perspectiva d’un jove català.

Sou estudiant. A què us agradaria dedicar-vos?
Estic estudiant un cicle d'esports i després vull ser Mosso d'Esquadra. Com que encara no tinc la nacionalitat espanyola, no compleixo tots els requisits que es demanen. L'obtindré l’any que ve i llavors intentaré ingressar al cos de policia.

Tots els sikhs porteu turbant?
Fins fa tres anys jo em tallava els cabells i no portava turbant, però quan vaig decidir portar el turbant o deixar-me el cabell llarg ningú no em va dir res: ni la meva família ni ningú de fora. Ho vaig decidir jo i se'm va respectar. I amb el meu exemple, el meu pare també s'hi ha sumat: ara es deixa créixer la barba!

Fa poc vau anar a l'Índia. Manteniu contacte amb la família que viu allà?
Hi vaig anar perquè es casava la meva germana. Feia uns 4 anys que no hi anava i he aprofitat per anar-hi tres setmanes abans de tornar a l'escola.

En tot cas, la vostra intenció és quedar-vos aquí?
La meva intenció és quedar-me per sempre aquí però també vull anar visitant la meva família de l'Índia de tant en tant. Ells ho tenen més difícil per visitar-me perquè necessiten obtenir el visat. Tot i així, fa un any van venir el meu oncle i la meva tieta a visitar-nos.

És molt xocant per ells veure com es viu el sikhisme aquí a Catalunya?
El sikhisme es viu millor aquí que a l'Índia. Aquí els joves ens impliquem més en la nostra comunitat. A Anglaterra i Canadà també es veu aquesta afecció dels joves pel sikhisme.

A Catalunya, els fills dels sikhs habitualment segueixen la tradició dels pares o hi ha una preocupació per si es perd la tradició?
Depèn una mica de cada cas. Generalment, els pares deixen els cabells llargs als seus fills quan són petits perquè els pares els han d'ensenyar la seva tradició. Després, a certa edat, ja decideixen si volen o no formar part d'aquesta religió i de quina manera la volen viure: jo per exemple encara no estic batejat. Si jo ara vull batejar-me, ho puc fer lliurement, el meu pare no podria obligar-m’hi ni prohibir-m’ho.

Hi ha alguna edat que sigui la més habitual de batejar-se?
No hi ha una edat determinada ni està vinculat amb cap etapa vital de la persona com ho podria ser el moment de casar-se. Pots batejar-te quan ets un nen com també pots fer-ho quan ets un adult o quan ets més gran. El terme sikh vol dir deixeble, és a dir, una persona que aprèn. I nosaltres aprenem tant si som nens, joves, adults o vells.

En què canvia la vida un cop us heu batejat?
En el sikhisme no hi ha obligacions fins que et bateges, que aleshores has de portar les cinc K's:

  1. Kesh (deixar-se el cabell llarg per conservar la naturalesa)
  2. Kangaa (una pinta de fusta per tenir cura del cabell, guardada dins del turbant)
  3. Katcheraa (roba interior que et recorda que no pots tenir relacions fora de la parella)
  4. Karaa (una polsera metàl·lica que serveix per recordar que no puc fer coses dolentes)
  5. Kirpan (una daga petita que antigament servia per protegir-nos i per protegir la gent innocent. Actualment, és tan sols una tradició i, per tant, és molt petita i no es fa servir mai)

D'altra banda, les obligacions d'una persona que és khalsa són que ha de meditar i recordar Déu. No pot mentir ni beure alcohol, tampoc fumar ni menjar carn, ou ni peix, entre altres coses. En resum, ha de ser bona persona.

El fet de portar el cabell llarg no és un signe de bateig però pots portar-lo i batejar-te més endavant?
Jo porto el cabell llarg i la polsera però no el Kirpan, perquè aquesta daga només la porten els batejats. Els batejats les cinc K's.

Quan parleu del bateig us referiu a l'amritsanskar. Aquest és el ritual per entrar a la khalsa?
L'amritsanskar és la tradició de baptisme que es va fundar el dia del Baisakhi. L'origen es remunta al desè guru, que va crear aquesta tradició. Va demanar cinc voluntaris de diferents castes i els va batejar. I després el desè guru i la seva dona van ser batejats per aquests cinc voluntaris. O sigui, va eliminar la diferència entre castes, entre gèneres i entre guru i deixeble. És a dir, el guru és igual que la resta de la comunitat: té el mateix cognom que tots els sikhs.

Aquesta voluntat d'igualtat és un element compartit o és més aviat pròpia dels joves?
La igualtat hi és des de sempre. La religió sikh es va fundar per unes raons entre les quals hi havia la demanda d'igualtat de gènere, la igualtat de castes i que no hi hagués conflicte entre religions perquè hi havia molt de conflicte entre la religió hinduista i la musulmana a la Índia. Així doncs, el sikhisme nasqué amb desig de pau. Durant tota aquesta entrevista he parlat de sikh referint-me a l'home i a la dona perquè la religió és igual en ambdós gèneres.

El Dia de la Dona Treballadora també us vau manifestar?
Els meus amics i jo vam anar a la manifestació del 8 de març. Només hi vam anar els joves perquè els adults treballaven i no van poder anar-hi.

I a l'àmbit domèstic es manté aquesta igualtat?
A casa meva la meva mare no porta turbant però el meu pare sí que en porta però mai ha jutjat a la meva mare per no portar-lo. Tots dos treballen a la seva botiga de roba i la feina de casa també és compartida.

Què se celebra el dia del Baisakhi?
El Baisakhi és l’origen del bateig. El Baisakhi se celebra per dues raons. 
En primer lloc, hi ha una motivació cultural: ja hi havia una festa per la sega del blat. Un cop es va instaurar el ritual de baptisme, el 1699, se celebra pròpiament l'entrada d'un membre a la comunitat sikh, la fundació de la khalsa. Aquí a Catalunya, el Baisakhi se celebrarà el proper 13 d'abril.

Com se celebra el Baisakhi?
Es fa una processó pels carrers i el Guru Granth Sahib Ji, el llibre sagrat dels Sikh, que per nosaltres és un guru vivent, surt amb una carrossa decorada amb flors per un recorregut pels carrers de Barcelona. Hi ha molta gent i es fa una demostració de Gatka, que són arts marcials practicades de fa molt de temps pels guerrers sikhs i que ara formen part de la tradició. També s’ofereix menjar a tothom que passi pel carrer.

Aquesta processó és tan sols del vostre gurdwara o de tota la comunitat sikh de la zona?
Ara a prop de Barcelona tenim tres gurdwares: al Raval, a Collblanc i a Badalona. Ens hem organitzat per no solapar els festivals entre nosaltres sinó que cada gurdwara aculli una festivitat i així tots puguem anar a les festes de tots. També organitzem de forma conjunta més festivals com el naixement del Guru Nanak Dev Ji, fundador i el primer guru (mestre) dels Sikhs.

Què més feu durant la processó?
També repartim uns paperets per donar a conèixer qui som, perquè la gent ens confon amb altres religions. Respectem totes les religions però ens volem donar a conèixer com a sikhs i evitar les confusions. No és cap tipus de proselitisme: al sikhisme no fem proselitisme ni tan sols al gurdwara, el lloc de culte. Conec molts joves que s'han convertit al sikhisme perquè si una persona vol convertir-se és benvingut: els sikhs no direm res, és decisió personal. Però no volem ser grans en nombre sinó en exemple. 

Quina és la reacció de la gent que us ve a visitar?
Al principi la gent no sap res del sikhisme. No sabem què en pensen, però en sortir del gurdwara en surten molt contents. Entenen perfectament els principis que tenim al sikhisme.

Quin és el principal aprenentatge del Guru Granth Sahib Ji?
Hi ha tres pilars bàsics: nam japna (meditar en nom de Deu), kirat karna (treballar honestament i de forma honrada) i vandh ke shakna (compartir-ho tot entre tothom, més enllà de la comunitat sikh).

Compartir-ho tot inclou que el gurdwara és obert a tothom?
Quan hi entreu, ja ho veureu: ningú us preguntarà qui sou ni res d'això. A Barcelona, de fet, hi ha unes 700 visites diàries i un 70% no són sikhs sinó que és altra gent. Ningú no els preguntarà res de personal. El gurdwara no és només per als sikhs sinó per a tothom.