Vés al contingut
Catalunya Religió
iqs-aprofobia-1

Roger Vilaclara –CR L’Institut Químic de Sarrià (IQS) ha organitzat aquesta setmana un congrés internacional sobre l’aporofòbia, la por a les persones en situació vulnerable. Entre dilluns i dimarts s’han celebrat multitud de sessions informatives i de reflexió sobre la qüestió. Precisament, una de les conferències d’aquesta setmana ha estat sobre la intel·ligència artificial (IA) com a agent moral i el tractament de la informació respecte a les persones en risc d’exclusió social. Un treball que han presentat el jesuïta Llorenç Puig; Xavier Casanovas, membre de la Càtedra d’Ètica i Pensament Cristià de l’IQS i col·laborador del pòdcast de Catalunya Religió Indefugibles; Cristina Montañola; i Albert Fornells. En el seu treball, han estudiat la possibilitat que la IA pugui promoure l’aporofòbia.

Casanovas, Puig, Montañola i Fornells han provat quatre sistemes de IA generativa diferents: Chat GPT 3.5, GPT 4.0 a través de Bing, Llama 2 i Claude 2. A tots ells els han fet preguntes relacionades amb la vida dels exclosos i han analitzat l’opinió de les diverses intel·ligències. En concret, als quatre sistemes els han exposat tres situacions diferents amb una pregunta final.

“Les IA analitzades no presenten biaixos aporofòbics”

I quina és la conclusió? Doncs en general, les quatre IA presenten les situacions de sensellarisme com una vulneració de drets bàsics, però no fan mencions específiques al dret a l’habitatge. Xavier Casanovas ha explicat que les propostes d’acció d’aquests sistemes són “de caràcter assistencial i personal” i mai reflexionen sobre possibles iniciatives que permetin canvis polítics o estructurals. “Les respostes són de caràcter genèric i demostren un gran desconeixement de mesures innovadores”, ha dit Casanovas.

Els motors de llenguatge generatiu “no presenten biaixos aporofòbics” amb l’ús de llenguatge respectuós, inclusiu i comprensiu. Ara bé, si plantegem les IA com a suport en la presa de decisions pel treball social cal tenir present que la majoria “no són capaces de fer una lectura interpretativa que tingui en compte les causes i les conseqüències d’una situació concreta”. “Poden ser un suport, però hem de tenir present en tot moment que tenen límits reals i que trobarem diferències segons la IA que usem”, ha conclòs Casanovas.

“Les IA tenen mecanismes per ser políticament correctes”

Des de l’IQS també s’han plantejat els eterns debats sobre la IA generativa: “És una eina positiva?”. Fornells ha explicat que es tracta d’una eina i que “depèn de l’ús que en fem”. “Tot té un doble fil, jo li puc preguntar a la IA, per exemple, com es fa una bomba i això no està bé”, ha dit.

Amb tot, les IA actualment disposen de filtres i capes de seguretat que no permeten respondre segons quines coses. “Són mecanismes per ser políticament correctes”, ha subratllat Fornells.

La pobresa: de l'individual al col·lectiu

A més de l’estudi aportat per l’IQS, en la sessió d’aquest dimarts sobre l’aporofòbia a la societat tecnològica també hi ha participat Ignasi Boada, de Blanquerna -URL. Boada ha parlat de la pobresa en el context de la societat tecnològica. “La gran transformació és el pas de la pobresa com a quelcom personal a com un fet circumscrit a la societat”, ha dit.

Carlos Alcântara, de la Universitat Tiradentes de Brasil, ha tancat la sessió parlant sobre el principi constitucional de fraternitat com a fil conductor de combat juridicopenal de l’aporofòbia.

El congrés internacional sobre l'aporofòbia ha acabat aquest mateix dimarts amb la clausura de la trobada, una taula rodona i una lectura d'un manifest en contra la por a les persones en situació de vulnerabilitat.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.