Vés al contingut
Catalunya Religió
jorge-pico
Jorge Picó | Cristianisme i Justícia.

Cristianisme i Justícia La bellesa i l'art no es poden mesurar en termes d'utilitat o no utilitat. I el que és bell es pot viure com un anunci d'un món millor. Així ho defensa Jorge Picó que és autor del nou quadern de Cristianisme i Justícia Democràcia cultural sobre la funció transformadora de l'art. El pròxim 29 de juny a les 19:00 h l’autor participarà en un diàleg en línia. L’assistència és gratuïta, amb prèvia inscripció.

Dues paraules, democràcia i cultura, es donen suport mútuament “com caminants esgotats a mig camí”, diu l’autor. El cansament de la primera és perquè designa una realitat desfigurada, erosionada en els seus fonaments per la globalització econòmica, el poder de les grans empreses, la tecnopolítica i el populisme. La segona, perquè ha perdut manxa crítica i utòpica en deixar de ser un noble ideal i un antídot contra el poder. Tot i això, l’autor defensa que la bellesa i l’art no es poden mesurar en termes d’utilitat o no utilitat. Picó es proposa distingir quines estratègies ajuden a complir la funció transformadora de l'art i quines la neutralitzen.

Per Picó, en una democràcia cultural, la tasca de l’art és “presentar contrabatalla cultural”

Al llarg del text, Jorge Picó fa un recorregut crític al concepte de cultura com a forma de vida, que no ha de ser absolutitzada, ja que pot allunyar-se de la diversitat, separar, i fins i tot acostar-se a una forma de racisme molt subtil disfressat d’hàbit cultural. Per la seva banda, l’art -explica l’autor- tendeix a fusionar enfront de la separació cultural, i és una de les vies per les quals les cultures arriben a seduir-se, friccionar-se i infectar-se mútuament, a enriquir-se. “La literatura i l’art s’allunyen de la identitat concebuda com un motlle tancat”.

Encara més, l’art ha de permetre acarar les cultures amb l’ordre social institucionalitzat, trobant alternatives. La producció per a les masses mutila les qualitats de la bellesa i atrapa l’artista entre els dictàmens del mercat. Mentrestant, afirma l’autor, el capitalisme cultural esdevé una disfressa, amb la que l’economia neoliberal es vesteix amb les vestidures de l’art i la cultura per amagar les seves vergonyes, mentre la rapidesa que exigeix el consum ens deixa sense temps per a la contemplació, necessària en l’art i l’experiència estètica.

En el darrer capítol del quadern es defineix el concepte de democràcia cultural, com a humanisme a conquerir, com a qualitat d’estar junts, més enllà de la simple tolerància. Per Picó, en una democràcia cultural la tasca de l’art és presentar contrabatalla cultural. Per fer-ho, cal un procés en el qual concorrin l’estranyament, la humanització creixent, la centralitat dels processos i una pràctica de la resistència que qüestioni la jerarquia de valors i l’imaginari social instituït.

Jorge Picó és actor, autor i director de teatre. Llicenciat en Filologia Anglogermànica per la Universitat de València. Llicenciat en Art Dramàtic per l’ESAD de València. Diplomat per l’École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq de París. Voluntari a Càritas i membre de l’àrea social de Cristianisme i Justícia.

pere-aragones-papa

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.