Vés al contingut
Catalunya Religió
tutopia llibre
Galeria d'imatges

Glòria Barrete -CR "TUtopia és una narrativa, un llibre, una idea, una proposta, una necessitat". Aquesta és la resposta immediata del director general de les escoles FEDAC - Fundació Dominiques de l'Anunciata Pare Coll- Modest Jou a la pregunta sobre què és TUtopia. Un concepte, una paraula, que fa temps que les escoles FEDAC usen en el seu dia a dia i que aquest dimecres s'ha presentat en format llibre a l'FNAC de l'Illa Diagonal de Barcelona. Una obra escrita per Verónica Castillo, responsable de l'Àrea de Recerca i Sentit a FEDAC, i per Modest Jou, director general de FEDAC, i editat per BAULA i ediciones Khaf. 

TUtopia és un dels projectes diferenciadors de les vint-i-sis escoles FEDAC, emmarcat en el pla d’innovació educativa #avuixdemà2024. Una resposta que ha sorgit de "la necessitat de construir una nova narrativa sobre el fet religiós per fer més proper i atraient el missatge de la Bona Notícia al segle XXI: la d’un Jesús de Natzaret que es posiciona a favor dels exclosos de la seva societat, que segueix els principis de la justícia i el bé comú fins a les últimes conseqüències, el d'un Jesús radical", reconeixen a la Fundació.

Voluntat de trascendir les aules

Calia, afirmen, "una narrativa de sentit, una actitud d'obertura i d'acollida als reptes i realitats d'avui", i és per aquest motiu que neix TUtopia, "una narrativa de sentit per a les escoles", però amb voluntat de trascendir les aules i arribar "allà on hi hagi comunitat". 

Durant la presentació del llibre, que també ha comptat amb la participació del director general d'Afers Religiosos, Carles Armengol, i del doctor en Història i escriptor, Josep Otón, s'ha explicat com a FEDAC entenen les persones com a éssers interdependents, que es necessiten els uns als altres. La TUtopia, expliquen, "vol despertar el somni que tots tenim a dins per connectar-nos al món i convertir-lo en un lloc millor, alhora que ens dona una identitat i un motiu per viure". 

'TU, topos, i utopia': TUtopia

I és per això que a FEDAC juguen amb la paraula TUtopia, que engloba el 'TU', "que fa referència a la persona com a ésser humà i espiritual, que s’ha de cultivar i cuidar"; el 'topos', com a lloc i entorn; i la 'utopia', que "enllaça amb allò que cada persona vol arribar a ser, a la recerca del sentit de la vida". TUtopia, afirmen, porta a viure "un procés de recerca vital, perquè cada alumne es plantegi preguntes sobre la seva identitat, la seva vida, el seu lloc i la seva aportació a aquest món que ens envolta". 

I com ho fan ja a les escoles FEDAC això? Durant la presentació han remarcat com en el llibre, a banda de la part teòrica i filosòfica del projecte, també es troben pràctiques de treball entorn a dos matrius essencials, "per desenvolupar la persona, i per transformar la comunitat". A FEDAC afirmen que treballen la TUtopia des d’un enfocament global, incidint en les quatre dimensions de la persona: la física, l’emocional, l’espiritual i la intel·lectual.

El projecte de TUtopia persegueix "que hi hagi un sustrat de profunditat de sentit en tot"

Així, els continguts de l’hora curricular de TUtopia inclouen un ampli ventall d’activitats, que abracen des del treball de l’educació emocional i de sentit fins a la figura de Jesús i la cultura religiosa, propiciant el diàleg interreligiós.

Però, en realitat, defensen, que la TUtopia a les escoles FEDAC va molt més enllà. "Que l'educació sigui plena, aquest és l'objectiu de la TUtopia", ha recordat Jou. El projecte de TUtopia persegueix "que hi hagi un sustrat de profunditat de sentit en tot". I en el dia a dia, a les escoles FEDAC troben molts moments per cultivar-la.

"Per exemple fem TUtopia quan dediquem un moment a la respiració conscient abans de començar la jornada; o quan alumnes i mestres reflexionem conjuntament durant el Bon dia; o quan realitzem una activitat d’interioritat a l’espai Emmaús; o quan detectem les necessitats de l’entorn i hi donem resposta a través de projectes d’Aprenentatge-Servei (ApS)", ha reconegut Castillo.

Una obra, segons Otón, que "proposa noves vies de diàleg que neixen de l'escola i d'uns autors de trinxera que venen de l'aula i no dels despatxos". La presentació ha comptat amb molta assistència de professorat i membres de les escoles FEDAC, també representants d'altres institucions educatives i religioses, així com la secretaria general de la Fundació Escola Cristiana, Meritxell Ruiz, el director general de les escoles concertades, Ramon Montes, i el director general dels centres públics, Simó López

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.